Ingen bakskärm, nackdelar?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Min erfarenhet av huggers är att de inte gör så stor skillnad. Det mesta stänket kommer från den bakre delen av hjulet så har du inte så en hugger som går typ trefjärdelar av hjuldiametern bakåt så kan du räkna med att ändå få ryggen, baksidan av låren och röven nedstänkt.
Jo, så är det förstås. Fast har man hoj med rensad bakdel som TS har så hjälper huggern att minska smuts och annat klet.

Men du har rätt i ett en riktig skärm såklart är det bästa - om TS vill leta upp en sådan på Ebay eller hos en återförsäljare av Kawasaki.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Ok! Ja, jag åker gen1 jag...

Amerikanarna gillar att gömma undan den igen bort från den där platsen under swingen bla med konverteringskit och allt möjligt.

Vilket kanske inte är så bra för kylningen om det är originalet. Byter man till en Mosfet så spelar det nog ingen roll var den sitter.

Var sitter den på B-King?
Den sitter väldigt öppet nere framför bakhjulet. Definitivt en kompromiss.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo, så är det förstås. Fast har man hoj med rensad bakdel som TS har så hjälper huggern att minska smuts och annat klet.

Men du har rätt i ett en riktig skärm såklart är det bästa - om TS vill leta upp en sådan på Ebay eller hos en återförsäljare av Kawasaki.
Alltså, det ser ju förjävligt ut med en så stor skärm som skulle behövas för att täcka bakhjulet helt. Men, rent stänkmässigt är det fördelen med blyslädarna från åttio- och nittiotalet, då fanns det rejäla bakdelar som tog allt sprut. Nuförtiden är de så små och tillbakadragna att minsta stänk är ett problem.

Annars visst, det blir inte sämre med en hugger. Skyddar stötdämparen om inte annat.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
1. Skaffa en seriös hugger, tex Puig.
2. Den sparar även din bakfjädring
3. Stänkskydd finns av en anledning

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
hur mycket hjälper en bakskärm från stänk inne vid hjulet egentligen? Den skyddar väl mer passagerare och förare? Nu var bakskärmen bortplockad från min viffer och förra ägaren hade typ slängt allt som behövs för att sätta tillbaka den (men slängde inte själva skärmen så den har jag liggande hemma). Sen sitter regplåten på fästet för sidoväskorna som han hade plockat ihop som en tail tidy (men slängt massa fästen för att faktiskt kunna sätta på väskorna...). Ja det blir lite stänk upp bak men undertill vetefan vad den hade hjälpt.

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
På min så finns det inte mycket som skyddar bakdämparen, det skyddar ju mot stänk upp lite iaf. Finns en del huggers som tredjepartstillbehör som skyddar bakdämparen. Kanske vore nåt.

20241013_180943-1.jpg

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Har en Z750 (dock -06) med tailtidy och hugger. Jag upplever dock inte att jag blir skitigare på rygg, röv eller baksida benen på den än jag blev på min VFR som hade bakskärm. Däremot kan det nog vara så att om jag har en väska på sadeln bakom mig och det är blött så får den en del skit på sig. Huggern tänker jag skyddar en del, och jag tycker det är snyggt med hugger. Men framförallt blir det så mycket snyggare utan skärm, så även om jag skulle ha blivit lite skitigare än med skärm så skulle jag köra utan. :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC