Ingen gnista (KTM 125)

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Gör så, sen kan du ju alltid fråga i 125a-forumet:tungan

Rätt många onödiga inlägg från din sida. Vad spelar kubiken för roll om killen ställer en seriös fråga? Ingen gnista är ju inte något 125cc-specifikt problem!

Kanske måste du hävda dig när du bara får köra din 660 nerstrypt..?

Seså kramas och bli sams nu!
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Kan inte alla bara släppa denna förbaskade vikt och effekthysteri samt allmänna pajkastning som genomsyrar denna forumsdel nuförtiden. Det skulle bli så mycket trevligare då :pussåkram
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Köp ett nytt stift. Mycket soppa på ett kallt stift kan lämna en beläggning som går att ta bort men 100spänn kan det va värt.
Hur mäter du när du kickar, med vad för instrument och kategori?

Vet inte riktigt hur det mättes (var min farsa som gjorde det) men tändspolen verkar stendöd, händer inget alls när man kickar, även om man håller i änden på tändkabeln med handen.

det verkar inte vara något fel på tändplattan.

verkar som det är tändspolen eller cdiboxen som spökar :gnissla
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
2880982 Vet inte riktigt hur det mättes (var min farsa som gjorde det) men tändspolen verkar stendöd, händer inget alls när man kickar, även om man håller i änden på tändkabeln med handen.

det verkar inte vara något fel på tändplattan.

verkar som det är tändspolen eller cdiboxen som spökar :gnissla
Det kanske är jordfel?

Min qvarna var stendöd überalles när det var en sladd som låg och jorda.

Kanske ngt att kolla upp?
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Det kanske är jordfel?

Min qvarna var stendöd überalles när det var en sladd som låg och jorda.

Kanske ngt att kolla upp?

det var min tanke först oxå, vilket stämde. det låg en kabel o jordade mot ramen. Men jag löste det hela. Stendöd ändå.

Exakt, testa att koppla ur dödaren till att börja med.

också testat, och jag har mätt upp och joxat, för att se att den funkar som den ska.
 
Last edited:

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Du skriver att du kollat tändplatta och att den verkade okay ? Du kan väl inte se på plattan om den är hel...:va
Som någon skrev...kolla efter en manual och mät upp värderna på tändplattan och tändspolen.
CDI boxar brukar man inte kunna mäta upp.
Är värderna vettiga så häng på nytt stift och tändhatt och prova, det kostar ju knappt nått.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Du skriver att du kollat tändplatta och att den verkade okay ? Du kan väl inte se på plattan om den är hel...:va
Som någon skrev...kolla efter en manual och mät upp värderna på tändplattan och tändspolen.
CDI boxar brukar man inte kunna mäta upp.
Är värderna vettiga så häng på nytt stift och tändhatt och prova, det kostar ju knappt nått.

Jag skrev att jag kollat tändplattan ja, och jag har haft tidigare erfarenheter av tändplatteras, och man kan faktiskt se om något är snett, om skit har kommit in o flygit runt lite. slått av en kabel eller så :rolleyes:

Men det lutar åt att jag köper en tändspole imorgon och fixar fram värdena på något vis. sen får vi se iaf det hjälper..
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vet inte vad en tändspole kan kosta till den KTM´n , men cdi´n kostar säkert en ordentlig hacka :fakta

Kolla jordningar , tändhatt tändkabel , kontakt till cdi.
Har den gått som enduro tidigare så kan det finnas skit i kontakterna.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Vet inte vad en tändspole kan kosta till den KTM´n , men cdi´n kostar säkert en ordentlig hacka :fakta

Kolla jordningar , tändhatt tändkabel , kontakt till cdi.
Har den gått som enduro tidigare så kan det finnas skit i kontakterna.

tändspolen kostade typ 300kr. farsan kommer hem med en senare idag. har kollat kontakterna. men jag skall gå över de en gång till ännu ordentligare. återkommer senare idag..
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Var nyss ute o testade med olika stift och en ny spole. Ingen skillnad.

Men vi mätte och cdiboxen får signal från tändplattan när man kickar, dock vet jag ju inte vad värdena skulle ligga på. Men man tycker ju om felet skulle legat där nere så hade cdiboxen givit signal vidare även om värdena skulle vara lite fel. Låter inte det vettigt? Så jag tror att det är cdiboxen som har pajjat, för det kan ha blivit en kortis eller liknande, då en kabel var dåligt jordad.

Någon kanske har en Service manual på datorn?

mvh
 
Last edited:

pontan666

Attest
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Garaget (enligt sambon)
Hoj
Husaberg FE 450-05, Yamaha WR250 -07, Suzuki VL800 -04
Var nyss ute o testade med olika stift och en ny spole. Ingen skillnad.

Men vi mätte och cdiboxen får signal från tändplattan när man kickar, dock vet jag ju inte vad värdena skulle ligga på. Men man tycker ju om felet skulle legat där nere så hade cdiboxen givit signal vidare även om värdena skulle vara lite fel. Låter inte det vettigt? Så jag tror att det är cdiboxen som har pajjat, för det kan ha blivit en kortis eller liknande, då en kabel var dåligt jordad.

Någon kanske har en Service manual på datorn?

mvh


Verkar som din picup ´gått sönder för dig.
Den styr tändimpulsen och får cdi-boxen ingen impuls från picupen så uteblir gnistan.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Verkar som din picup ´gått sönder för dig.
Den styr tändimpulsen och får cdi-boxen ingen impuls från picupen så uteblir gnistan.

jag har testat sladden från picupen. du menar den som registrerar när svänghjulet går förbi?. och den ger signal. alltså. cdiboxen får signal .. Men efter cdi:n är det tokdött
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Ja då får du väl lätta på lädret och åka och köpa en ny cdi-box.

Japp. det känns lite tråkigt.

Farsan var på superbike idag, dom hade asmånga cdiboxar inne. Men med min vanliga tur så hade dom ingen till min hoj :huvet :huvet . Får vänta tills på fredag.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Inte för att jag inte tror att din CDI inte är kass, men det låter lite väl långsökt att den pajade för att du torrvarvade i ett par sek, alltså har ni sett crossstarterna, där torrvarvar dom nästan max i ca 10sek per heat!
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Inte för att jag inte tror att din CDI inte är kass, men det låter lite väl långsökt att den pajade för att du torrvarvade i ett par sek, alltså har ni sett crossstarterna, där torrvarvar dom nästan max i ca 10sek per heat!

Jo jag vet. Tycker också det. Men detta hände samtidigt som dödaren inte var ikopplad, den kabeln låg och var jordad, tillsammans med en annan kabel. vilket kan ha varit en bidragande orsak.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top