Ingen olja i fönstret !

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dessa skit-twinar går ju redan som om det är fel på motorn så när det väl är nåt som är galet har man vant sig med skiten så man ej upptäcker det riktigt......ja om man inte öppnar upp motorkåporna eller kollar oljefiltret :glömdet

Det svåraste med att skruva Harley original är att du inte vet om du gör fel eller passformen skall vara så dålig....

Härligt att du löste problemet och hoppas att du inte har för många lagerytor som farit illa på vägen...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Tanken var inte att starta motorn med diesel i utan bara köra runt det, samt så har den motorn oljan gemensam med växellåda/koppling.......är bara HD som inte hängt med den utvecklingen.

tanken var inte att starta med diesel i utan att man får passa sig så det inte är dieselfilm kvar mellan lager och tapp etc.

dock så räcker det nog med att man kör runt motorn utan tändning en stund så tar nog oljetrycket bort diesel på olämpliga ställen..

Samt.... så har väl aldrig jag påstått att maurader har separat vxllåda... utan det var mera ett skämtsamt svar på TS. inlägg om olja i lådan...

Sen tror jag att Jörgen blir lack om vi snackar mera skit om HD då han har såna "tuff-tuff" motorer i både hoj och båt.. :lol
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nå, hur funkade tarmsköljningen, följde mycket skit med ut? Som Boris sade - härligt att Du lyckades fixa problemet så pass smidigt:tummenupp Du förtjänar nästan lite bärnstenfärgad vätska själv, många hade förmodligen brutit ihop vid åsynen av det filtret. Det vore nästan intressant om Du lät verkstaden som servade titta på filtret/bilderna och få en kommentar kring vad som kan ha hänt...
motorn är tvättad med diesel nu, nu kommer det olja dit det ska ÖVERALLT, oljetrycket är kanon och nivå fönstret visar en bärnstensfärgad vätska :D
nu går den ju bättre än förut...... å det var ju konstigt :confused: :rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tanken var inte att starta motorn med diesel i utan bara köra runt det, samt så har den motorn oljan gemensam med växellåda/koppling.......är bara HD som inte hängt med den utvecklingen.

Och banracing-, flyg, och Porschemotorer...

Häll inte diesel i motorer med "flat tappet"-lyftare eller kam släpor. Fjädertrycket är samma på startern. Bättre skölja med billig motorolja om motorn ska dras runt, eller spädd motorolja.

Hoppas TS-hoj klarade sig bra.

Det svåraste med att skruva Harley original är att du inte vet om du gör fel eller passformen skall vara så dålig....

...Sen tror jag att Jörgen blir lack om vi snackar mera skit om HD då han har såna "tuff-tuff" motorer i både hoj och båt.. :lol

Ingen fara. Att meka HD, även original, är trickigare än många tror. Toleranserna är rätt snäva, lösningarna påkostade, topparna dras tex i två momentsteg följt av en vinkeldragning osv. Plus fler ingående delar än i en mer produktionsanpassad hojmotor, många som dessutom kan monteras fel.

Åtskilliga är de trådar på olika HD-forum, där gaddade attitydkillar öppnat upp sina motorer för att "choppa kamkåpan" och annat de läst sig till. Naturligtvis utan servicemanualen. Och utan att lätta på vipporna och därmed fjädertrycket. Bara som exempel.
Jag har slutat svara på såna PM från förvirrade bratstyle- och bobber-killar med nollkoll. Vill man påverka en motors utseende, utan att ens ta reda på hur den fungerar...

Tycker man att HD är lätta att meka med så är det bara att ge sig på en Ducatimotor utan kunskap eller dokumentation. Lika stor chans till succé. Lägg därtill de stora kraven på renhet i en HD-motor, med sin hydrauliska rulllyftare.

Your call
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
HDs motorer skall ha en eloge för att de inte har kostnadsanpassat utformningen till förbannelse utan man satsar fortfarande på tekniskt fina lösningar som tar tid aka kostnad att bygga. Deras motorer har jag inte skruvat tillräckligt för att ha en åsikt om finish och passform på men all periferi gör mig trött:

Skulle byta hjul på en 200mil gammal fat bob orörd från fabrik. Framgaffeln sitter i spänn då ena hjuldistansen är 1,5mm för kort. Svarvar en ny och vips passar allt och löper lätt. Skall montera en skrikande örnen luftrenare på samma hoj, jäkla tafflig konstruktion i bonnjärn men med en fin kromad kåpa. Provmonterar flera gånger men antingen får mana använda hammare eller så får man göra fästhålen ovala med borrmaskin för de har inte samma c-c som hålen i toppen.

Montera ett avgasystem från samma skrikande örn kan vara en rysare. Inte nog med att de är ganska dyra, dålig finish på svetsarna och väger massor för passformen är ändå gummiklubba och hörntänder vid montering. Akrapovic kan tillverka system som snirklar sig runt i trånga utrymmen och består av 30delar men på med lite smörjpasta så passar de klockrent direkt.

Men problemet är väl att jag inte skruvat tillräckligt med deras motorer för att ha överseende med resten.

Så åter till topic....
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Som svar på olika frågor:
Att skölja en motor med ren diesel skulle jag nog tveka på, MEN att blanda olja och diesel till en lite lösare men smörjande soppa vågade jag mig på.
Verkar som det värsta stoppet var filter, kanalen till nivåfönstret och delvis i pumpen. Nu körde jag inte runt motorn med starten som rekommenderas, för jag är inte riktigt säker på att det är lämpligt att köra runt en kam med diesel som smörjning eller för den del ett ram/vevstaks lager. så nja... jag använde mig av plocka isär, rengör, montera metoden. det finns ju elektriska oljepumpar som man kan trycka runt blandningen med :tummenupp
Jag kan iallafall konstatera att jag ALDRIG I MITT LIV kommer inhandla något som varit i Hojgaraget Karlstad och deras verkstad. Djävla klappmongon som borde hålla sig till gråstenssortering eller liknande.
:mad:

Tur att det finns bra butiker i min närhet som MC-kompaniet i Väring, de har prylar till mig och vet att vara seriösa i alla fall :D
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
Och banracing-, flyg, och Porschemotorer...

Häll inte diesel i motorer med "flat tappet"-lyftare eller kam släpor. Fjädertrycket är samma på startern. Bättre skölja med billig motorolja om motorn ska dras runt, eller spädd motorolja.

Hoppas TS-hoj klarade sig bra.





Ingen fara. Att meka HD, även original, är trickigare än många tror. Toleranserna är rätt snäva, lösningarna påkostade, topparna dras tex i två momentsteg följt av en vinkeldragning osv. Plus fler ingående delar än i en mer produktionsanpassad hojmotor, många som dessutom kan monteras fel.

Åtskilliga är de trådar på olika HD-forum, där gaddade attitydkillar öppnat upp sina motorer för att "choppa kamkåpan" och annat de läst sig till. Naturligtvis utan servicemanualen. Och utan att lätta på vipporna och därmed fjädertrycket. Bara som exempel.
Jag har slutat svara på såna PM från förvirrade bratstyle- och bobber-killar med nollkoll. Vill man påverka en motors utseende, utan att ens ta reda på hur den fungerar...

Tycker man att HD är lätta att meka med så är det bara att ge sig på en Ducatimotor utan kunskap eller dokumentation. Lika stor chans till succé. Lägg därtill de stora kraven på renhet i en HD-motor, med sin hydrauliska rulllyftare.

Your call

Ursäkta min något ifrågasättande nyfikenhet, men på vilket vis anser ni HD vara "påkostat" i sina lösningar? Att moment-dra en topp i 2 steg är ingalunda unikt och HD har i sina motorer kört med tex. schims på kammarna vilket jag anser enbart beror på dåliga toleranser vid tillverkning som sen ska kompenseras med schims. Snäva toleranser på vad?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ursäkta min något ifrågasättande nyfikenhet, men på vilket vis anser ni HD vara "påkostat" i sina lösningar? Att moment-dra en topp i 2 steg är ingalunda unikt och HD har i sina motorer kört med tex. schims på kammarna vilket jag anser enbart beror på dåliga toleranser vid tillverkning som sen ska kompenseras med schims. Snäva toleranser på vad?

Tre momentsteg var det ju på topparna.
Jag menar inte att HD har snävare toleranser än många japaner, men minst lika noga. Lagerspel på en given dia är som regel minst lika noga som på en japs. Det jag menar är att HD är en pysslig motortyp att sätta ihop rätt. Absolut inget man ger sig på utan dokumentation om man inte kan motortypen. Det är som sagt många saker som kan monteras fel. Man måste veta vad man håller på med.

Dogbone shimsen som håller ordning på kammarna i sportster är (som så mycket annat i en HD-motor) en lösning som lägger slitaget på en utbytbar detalj, istället för direkt i godset, som på tex många japshojar med kammarna lagrade direkt i alugodest. Se Panzas och Svenne100 förtvivlade trådar, samt flera andra, med nedkörda kamlagringar på radfyror. Toppen ofta irreparabel pga av att kammarnma är lagrade direkt i alugodset. På HD byter man kamlager resp shimset, vilket är det som agerar trycklager. Eftersom shimsen ej kan rotera hamnar allt slitage på shimset, ej blocket. Det är en annan prinicip i HD, motorer, att inga lagerytor är i blocket.
Det återstår dock att se hur länge de har råd med det, det ger mycket högre produktionskostnad. Moderna HD-motorer jag börjar ta samma genvägar som japanerna. Från 2004 och upp har tex sportster inte kasettväxellåda längre, på modellen innan försvann de lösa lyftarhuset. Dessa moddar har dock inte S&S infört på sina sportstermotorer, men de är ju åas ännu dyrare än HD oem.

Det jag vände mot emot var som sagt Boris inlägg, att HD-motorer, skulle ha godtyckliga toleranser. Mitt svar var ang HD-motorer var alltså inte ens till dig, se vilka jag citerade.

Vill du dock fortsätta diskussionen så startar jag en ny tråd och lyfter ut dessa inlägg, så kan du och jag diskutera HD-motorer där istället för att härja med detta i TS tråd.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HDs motorer skall ha en eloge för att de inte har kostnadsanpassat utformningen till förbannelse utan man satsar fortfarande på tekniskt fina lösningar som tar tid aka kostnad att bygga. Deras motorer har jag inte skruvat tillräckligt för att ha en åsikt om finish och passform på men all periferi gör mig trött:

Skulle byta hjul på en 200mil gammal fat bob orörd från fabrik. Framgaffeln sitter i spänn då ena hjuldistansen är 1,5mm för kort. Svarvar en ny och vips passar allt och löper lätt. Skall montera en skrikande örnen luftrenare på samma hoj, jäkla tafflig konstruktion i bonnjärn men med en fin kromad kåpa. Provmonterar flera gånger men antingen får mana använda hammare eller så får man göra fästhålen ovala med borrmaskin för de har inte samma c-c som hålen i toppen.

Montera ett avgasystem från samma skrikande örn kan vara en rysare. Inte nog med att de är ganska dyra, dålig finish på svetsarna och väger massor för passformen är ändå gummiklubba och hörntänder vid montering. Akrapovic kan tillverka system som snirklar sig runt i trånga utrymmen och består av 30delar men på med lite smörjpasta så passar de klockrent direkt.

Men problemet är väl att jag inte skruvat tillräckligt med deras motorer för att ha överseende med resten.

Så åter till topic....

Tack! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som svar på olika frågor:
Att skölja en motor med ren diesel skulle jag nog tveka på, MEN att blanda olja och diesel till en lite lösare men smörjande soppa vågade jag mig på.
Verkar som det värsta stoppet var filter, kanalen till nivåfönstret och delvis i pumpen. Nu körde jag inte runt motorn med starten som rekommenderas, för jag är inte riktigt säker på att det är lämpligt att köra runt en kam med diesel som smörjning eller för den del ett ram/vevstaks lager. så nja... jag använde mig av plocka isär, rengör, montera metoden. det finns ju elektriska oljepumpar som man kan trycka runt blandningen med :tummenupp
Jag kan iallafall konstatera att jag ALDRIG I MITT LIV kommer inhandla något som varit i Hojgaraget Karlstad och deras verkstad. Djävla klappmongon som borde hålla sig till gråstenssortering eller liknande.
:mad:

Tur att det finns bra butiker i min närhet som MC-kompaniet i Väring, de har prylar till mig och vet att vara seriösa i alla fall :D

Glad att du upptäckte den kollapsade oljan i tid. Oljan ser ju närmast ut att ha separerat, skulle gissa att den har gått på övertid.
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
När gjordes oljebytet? Har hojen stått ute under vintern tillexempel kan det ju bildas rätt mycket kondens i motorn och framkalla den geggigaoljan. Gjorde dom nu bytet förra våren och den bara stått still i mitt tycke när den bara gått 300mil sen oljebytet så är det ju inte konstigt om det blivit geggit...
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
Tre momentsteg var det ju på topparna.
Jag menar inte att HD har snävare toleranser än många japaner, men minst lika noga. Lagerspel på en given dia är som regel minst lika noga som på en japs. Det jag menar är att HD är en pysslig motortyp att sätta ihop rätt. Absolut inget man ger sig på utan dokumentation om man inte kan motortypen. Det är som sagt många saker som kan monteras fel. Man måste veta vad man håller på med.

Dogbone shimsen som håller ordning på kammarna i sportster är (som så mycket annat i en HD-motor) en lösning som lägger slitaget på en utbytbar detalj, istället för direkt i godset, som på tex många japshojar med kammarna lagrade direkt i alugodest. Se Panzas och Svenne100 förtvivlade trådar, samt flera andra, med nedkörda kamlagringar på radfyror. Toppen ofta irreparabel pga av att kammarnma är lagrade direkt i alugodset. På HD byter man kamlager resp shimset, vilket är det som agerar trycklager. Eftersom shimsen ej kan rotera hamnar allt slitage på shimset, ej blocket. Det är en annan prinicip i HD, motorer, att inga lagerytor är i blocket.
Det återstår dock att se hur länge de har råd med det, det ger mycket högre produktionskostnad. Moderna HD-motorer jag börjar ta samma genvägar som japanerna. Från 2004 och upp har tex sportster inte kasettväxellåda längre, på modellen innan försvann de lösa lyftarhuset. Dessa moddar har dock inte S&S infört på sina sportstermotorer, men de är ju åas ännu dyrare än HD oem.

Det jag vände mot emot var som sagt Boris inlägg, att HD-motorer, skulle ha godtyckliga toleranser. Mitt svar var ang HD-motorer var alltså inte ens till dig, se vilka jag citerade.

Vill du dock fortsätta diskussionen så startar jag en ny tråd och lyfter ut dessa inlägg, så kan du och jag diskutera HD-motorer där istället för att härja med detta i TS tråd.

Tvärtom, lyssnar och lär. :)
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
okej jonas häng inte ut hojgaraget kan bero på tidigare ägare körsätt eller olja? har sett det här tidigare dock i bilmotorer, ser ut som FETT i hela motorn. måste renas bort. räcker inte med oljekanalerna. fettet sitter överallt i toppen ventilkåpor. vet ej vad det beror på, oljor som inte är BLANDBARA ?? därför gav jag rådet om diesel vet att det inte är bra men renar, allternativet är riva motorn och tvätta allt med nya packningar DYRT,
tänkte så här en lågvarvsmotor kan funka så här . kan vara så att din låga olje nivå berodde på att returen från toppen till tråget var igen-täppt, där hamnade all olja. som sakta rann ner.
därför gav jag rådet kör med diesel,

har sett samma symtom med bromsvätska man vet inte vad tidigare ägare använt, kleggar ibland igen slangar.
som inte är blandbara med varann
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
okej jonas häng inte ut hojgaraget kan bero på tidigare ägare körsätt eller olja? har sett det här tidigare dock i bilmotorer, ser ut som FETT i hela motorn. måste renas bort. räcker inte med oljekanalerna. fettet sitter överallt i toppen ventilkåpor. vet ej vad det beror på, oljor som inte är BLANDBARA ?? därför gav jag rådet om diesel vet att det inte är bra men renar, allternativet är riva motorn och tvätta allt med nya packningar DYRT,
tänkte så här en lågvarvsmotor kan funka så här . kan vara så att din låga olje nivå berodde på att returen från toppen till tråget var igen-täppt, där hamnade all olja. som sakta rann ner.
därför gav jag rådet kör med diesel,

har sett samma symtom med bromsvätska man vet inte vad tidigare ägare använt, kleggar ibland igen slangar.
som inte är blandbara med varann

Motoroljor ska ju vara blandbara, vad många än tror, så man tycker det borde inte bero på just det.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Men vart tar oljan vägen???
Den fastnar ju inte i filtret även om det är tätt!
För filtret kan ju inte sno 1,2 liter olja!

Blåryker den på avslag?
Blåryker den hela tiden?
Rinner oljan ut i en prydlig liten rand?
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
det är grejen man vet inte vad tidigare ägare använt. fyndade på loppis en dunk olja från tidigt 80-tal.

billigt.?? hur många använder inte bilolja i hojen?

blandbara är nått som som inte står på alla dunkar förr stod det inte alls,
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En 50/50 blandning diesel och paraffin borde ju skölja rent fint och ändå skona lager. Eller varför inte 33, 333333% av varje med diesel, paraffin och sletolja..?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top