inget A kort

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Någon som vet vad som väntar en förare med vanlig b behörighet som "torskar" på mc utan hoj kortet?

Tar herr blå kortet eller räknas det som en "vanlig" olovlig körning vilket oftast betyder böter? Förutsatt att inga övriga trafikbrott förekommit.

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Stor Elak Twin
martin77 skrev:
2135506 Någon som vet vad som väntar en förare med vanlig b behörighet som "torskar" på mc utan hoj kortet?

Tar herr blå kortet eller räknas det som en "vanlig" olovlig körning vilket oftast betyder böter? Förutsatt att inga övriga trafikbrott förekommit.

Gissar hårt på grov olovlig körning, är man inte behörig så är man inte, du kan ju lika väl ta en timmertradare nästa gång.

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Willy_wheel skrev:
2135513 Gissar hårt på grov olovlig körning, är man inte behörig så är man inte, du kan ju lika väl ta en timmertradare nästa gång.

Ja var mest nyfiken på va som skulle kunna hända. Men det där med timmertradaren låter ju intressant till nästa gång... :banana

tack för tipset :hihi

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Vad jag har hört så är det bara olovlig körning första gången du åker fast. Skulle det däremot bli en andra gång räknas det som Grov olovlig körning.

Detta är dock bara mina spekulationer och jag kan inte lova att det stämmer.

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
gäller trafikförsäkringen om man kör utan körkort? förutsatt att man har hojjen försäkrad naturligtvis

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
fattaliano skrev:
2135531 gäller trafikförsäkringen om man kör utan körkort? förutsatt att man har hojjen försäkrad naturligtvis

trafikförsäkringen gäller alltid.. Även om så ET skulle köra din hoj utan körkort och med 3.0 promille alkohol i blodet.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Simp skrev:
2135519 Vad jag har hört så är det bara olovlig körning första gången du åker fast. Skulle det däremot bli en andra gång räknas det som Grov olovlig körning.

Detta är dock bara mina spekulationer och jag kan inte lova att det stämmer.
Jag har för mig detsamma och att körkortet dras vid andra företeelsen. Du har trots allt bara 1 körkort. Skulle du ha A, B, C, D, E... så skulle alla ryka vad jag förstått. Men man får tillbaks dem efter 3-6 månader?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Första gången får du bara böter om du kör ett fordon du inte har behörighet för. .. andra gången dras lappen. Om du däremot försöker ta a-kort och "övningskör" för dig själv så blir du av med lämplighetsintyget och får inte övningsköra på ett år.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Cervantes skrev:
2135569 Första gången får du bara böter om du kör ett fordon du inte har behörighet för. .. andra gången dras lappen. Om du däremot försöker ta a-kort och "övningskör" för dig själv så blir du av med lämplighetsintyget och får inte övningsköra på ett år.

Det där tror jag inte ett ögonblick på. Så om jag har B-kort och snuten tar mig när jag är ute på en R1a och "övningskör" så får jag ett lägre straff om min inställning är att busköra?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Inget kort
1:a gången: Olovlig körning. Böter.
2:a gången: Grov olovlig körning. Böter samt potentiellt fängelse

Kort som är indraget
Oavsett när: Grov olovlig körning.

Det är alltså "bättre" att köra någon du inte har behörighet för, än att köra ett fordon som du har behörighet för men fått körkortet indraget (exempelvis vid indragning för fortkörning).

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Simp skrev:
2135576 Det där tror jag inte ett ögonblick på. Så om jag har B-kort och snuten tar mig när jag är ute på en R1a och "övningskör" så får jag ett lägre straff om min inställning är att busköra?

Nä det sa jag inte! det jag sa va att om du aktivt övningskör så blir du förutom dom böterna du skulle fått utan att övningsköra av med ditt lämplighetsintyg!

Mao om du är ute och "övningskör" och åker dit får du vänta minst ett år innan du får göra en uppkörning. annars är det ingen skillnad bara att man som "på väg att ta a-kortare" ha rmer att förlora än nån som bara är ute och butkör utan planer på a-kort.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Freppa skrev:
Det är alltså "bättre" att köra någon du inte har behörighet för, än att köra ett fordon som du har behörighet för men fått körkortet indraget (exempelvis vid indragning för fortkörning).

Detdär kan man ju fundera på en eller två gånger, om man har tid. För mig känns det som ett mindre allvarligt brott att köra ett fordon som man haft behörighet att köra, än att köra något som man inte har en aning om hur man framför (eller backar med :gnissla ).

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Det är bara att brassa och skita i lappen! BRASSA SÖNDER VÄÄÄÄÄÄÄÄÄGARNA!" :banana :banana :banana :banana

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Freppa skrev:
2135607 Inget kort
1:a gången: Olovlig körning. Böter.
2:a gången: Grov olovlig körning. Böter samt potentiellt fängelse

Kort som är indraget
Oavsett när: Grov olovlig körning.

Perfekt, den där frågan har jag försökt få svar på två eller tre gånger här nu.
Tyckte också att det verkar konstigt att man straffas hårdare om man bevisat för VV en gång att man kan köra, men sedan blivit av med lappen. Nåväl, sen när har byråkrater varit logiska...

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
att du har bevisat för VV en gång att du kan köra? lilla du, om du blivigt av med lappen har du bevisat att du INTE kan köra..

logiken är överväldigande

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
vbg_snake skrev:
2136842 att du har bevisat för VV en gång att du kan köra? lilla du, om du blivigt av med lappen har du bevisat att du INTE kan köra..

logiken är överväldigande

var jag otydlig? vart var logiken i att bli straffad hårdare om man en gång tagit lappen? det finns ett otal situationer vart man kan bli av med lappen, fast det sunda förnuftet sätter emot. T.ex pulver-pelle bestämmer sig under kraftigt lsd-rus, att kliva ut framför din bil, så att du inte har möjlighet att väja/bromsa/undvika. Om bevisen inte faller på rätt på din lott så är ditt körkort att räkna som "körd".
Eller som många kan vittna om, att två poliser tycker sig ha sett en person begå ett trafikbrott, som resulterat i indraget körkort. Fast man innerst inne vet att man inte gjort fel.

Oavsett handlade inte min fråga om brottet utan rimligheten i bedömningen.

---
Justja höll på att glömma, kör "lilla du"-stilen med nån annan som uppskattar det. Första reaktionen var att be dig fara och flyga, men tur att man kan fundera igenom sina inlägg en extra gång på internet.

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
raiderpatz skrev:
2136772 Perfekt, den där frågan har jag försökt få svar på två eller tre gånger här nu.
Tyckte också att det verkar konstigt att man straffas hårdare om man bevisat för VV en gång att man kan köra, men sedan blivit av med lappen. Nåväl, sen när har byråkrater varit logiska...

Har med återfallsförbryteri att göra! lite som villkorlig dom. Dessutom gällde ju detta bara om man kör olovligt utan att bryta andra trafikregler, gör man det blir det varma fiskar!

tar de dig i 250 på din r1 är det inte snack om bara olovligkörning, då tillkommer en rad brott som alla kommer generera en rättegång där du inte har mkt att säga.

Fast det där inlägget om trafikförsäkring,... har för mig att rattfylla blir värre,.. mao så har jag för mig att ET gärna får köra bara han gör det nykter

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras