Inget MC ämne men en bilfråga varför den kan tänkas stanna när man kör

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Hoj
suzuki tr125-84 , DL1000 -2005
Hej! En bilfråga- Min farsa har en peugeot från 1991 som stannar när man kör den. Lite random händer det men mer ofta nu. Ibland några km ibland klarar den 15 km utan att stanna. När motorn dör under körning slår man bara av nyckeln och vrider på tändningen igen, då tänder den direkt i 95% AV fallen. Är lättstartad för det mesta nån gång har det tagit en 5 sekunder vilket är ovanligt. Farsan har bytt bränslepump, filter tändstift, batteri är nästan nytt o laddat. Generatorn lämnar 14v. Har bankat på relä dosor där bla bräsnlepumpens relä sitter men det har inte påverkat motorgången. Har fått tips på vevaxellägesgivare? Jag tänker att det kan ju också vara nyckeln? Eller insprutning? Det är trist att byta grejor o inget funkar. Har försökt snoka reda på om det är ett vanligt problem för en 309a men hittat i princip inget förutom mitt eget inlägg i ett garageforum. Men ingen här som råkat ut för detta?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Felkoder?
Det ska ganska mycket till att en givare gör att motorn stannar för att sedan starta direkt = mycket har alt. protokoll när signalen blir orimlig.
Gasspjäll/vevhusventilation? Möjligtvis reglerluftslid(tomgångsmotor).
Jordfel?

Bara generellt, påstår mig inte kunna något om den specifika bilmodellen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har visserligen haft en 309, men det största problemet på den var att bakrutan exploderade.

Enda bil jag kört som stannat efter en stund för att sen omedelbart gå att starta var en Renault 18. På den var det skräp i tanken som drogs mot utloppet när man hållit gaspedalen mot golvet några minuter. Det löste sig med att göra rent tanken. Samma resultat kan man få av att luften till tanken inte kommer in. Enkelt sätt att kolla det är att rusa till tanklocket och öppna det direkt när motorn stannar. Är inte luftningen ok pyser det.

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Hoj
Felkoder?
Det ska ganska mycket till att en givare gör att motorn stannar för att sedan starta direkt = mycket har alt. protokoll när signalen blir orimlig.
Jordfel?

Nja finns inga felkoderpå en sån gammal bil. Jordfel absolut o svårast

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Hoj
Jag har visserligen haft en 309, men det största problemet på den var att bakrutan exploderade.

Enda bil jag kört som stannat efter en stund för att sen omedelbart gå att starta var en Renault 18. På den var det skräp i tanken som drogs mot utloppet när man hållit gaspedalen mot golvet några minuter. Det löste sig med att göra rent tanken. Samma resultat kan man få av att luften till tanken inte kommer in. Enkelt sätt att kolla det är att rusa till tanklocket och öppna det direkt när motorn stannar. Är inte luftningen ok pyser det.
Vore enkelt, ska fråga farsan om han provat. Men i o med det sker random så låter det inte troligt med vakum i tank. Bilen hostar inte utan tvärdör, så på o av med nyckeln allt går fint

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Klart det finns felkoder, gäller bara att veta hur :) Är en förhållandevis modern bil.

Sen är den såpass gammal att i princip allt är redan gjort på den, sök så lär du hitta ev. jordfel som tusentals redan råkat ut för.

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Hoj
Klart det finns felkoder, gäller bara att veta hur :) Är en förhållandevis modern bil.

Sen är den såpass gammal att i princip allt är redan gjort på den, sök så lär du hitta ev. jordfel som tusentals redan råkat ut för.
Menar du felkod genom att manuellt mäta sig till det förstår jag vad du menar. Men att sticka in en felkodsavläsare nä nåt sånt finns inte på den...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Menar du felkod genom att manuellt mäta sig till det förstår jag vad du menar. Men att sticka in en felkodsavläsare nä nåt sånt finns inte på den...
Nu vet jag inte hur det är på en Pega men på tex Citroën från samma tid kan man få fram felkoderna i instrumentet genom ett visst förfarande med tändningsnyckel på och av eller motsvarande. Då blinkar en lampa exempelvis 3 plus 2 vilket är felkod 32.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Kolla jordflätan mellan motor och chassi. Är väl aluhuv på de och i början var de inte jordade på 205 GTi och då rostade bilarna rejält och jordflätor gick åt som glidmedel på ett bögsexparty

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Felkoder?
Jordfel?

När kablaget till vevaxelgivaren började glappa på min Honda CBR600, så kunde den stendö, för att starta fint med startknappen någon sekund senare. Vill ju tro att en bil från 1991 beter sig bättre, men skulle inte döma ut det som felkälla.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Samma fel på ex. en Volvo gjutjärn innebär att den startar ibland men aldrig varit med om att den släcker ner så att säga :) Tur är väl det = vanligt med felkoder på dessa givare med kusiner även på modernare bilskrällen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En av våra V70 har börjat bråka liknande. Kan gå flera mil utan problem, andra gånger bara ett par km. Småhostar, ungefär som att dutta till på dödarknappen på en gammal moppe. En gång har jag haft felkod, kamaxelgivaren. Har byt den utan att det blivit skillnad. Skitjobbigt att felsöka, för hostningarna kan komma med ett par hundra meters mellanrum eller några km.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
V70 är pigg på att sätta koder med bra verkstadslitteratur(som någon alltid läcker) Och dom är även genomarbetade vid det här laget.

Men i det fall man bara kan läsa eobd-standarden har man dels långtifrån all data och inte realtidsdata så att säga. Instrumentet kan visst ha det, det jag menar är att eobd inte(ska inte) snappar upp minsta lilla och generera felkod = då skulle ungefär noll bilar bli godkända vid inspektion.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
V70 är pigg på att sätta koder med bra verkstadslitteratur(som någon alltid läcker) Och dom är även genomarbetade vid det här laget.

Men i det fall man bara kan läsa eobd-standarden har man dels långtifrån all data och inte realtidsdata så att säga. Instrumentet kan visst ha det, det jag menar är att eobd inte(ska inte) snappar upp minsta lilla och generera felkod = då skulle ungefär noll bilar bli godkända vid inspektion.
Har skaffat mig VIDA, men inte lärt mig alla finesser än. Behöver ta mig tid att gå igenom hur den fungerar ordentligt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Generellt kan trasig vevaxellägesgivare framkalla dessa och liknande fel. Mät upp så att den har rätt resistans och att kablaget är oskadat.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag hade en Volvo där hallgivaren i fördelaren lossnade. Innan den lossnade helt gav den liknande fel

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Hoj
Tack för bra kommentarer. Återkommer med resultat, nu har bilen blivit hopplös att köra med dött 10ggr på en km.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Han är inte vaktmästare så tändningslåset har kastat in handduken? =)

Kom bara på, så du tänker lite vitt och brett i letandet efter glapp etc..

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår