Dr.Bike
Guest
Eftersom jag är så ruskit gammal , har jag haft förmånen pratat med Piatti när han försökte att sälja sitt patent på förbränningsrum till SAAB. Jag kan meddela att även han förespråkade den "hårda" skolan. Hans "track record" är imponerande, har bl.a. hjälpt Ferrari och Ford med att få snurr på sina F1-motorer. Han berättade att han under inkörningen dessutom hällde i ~matsked med "tvättpulver" typ Fenom direkt i förgasartrattarna när motorn satt i bromsbänken, det ansåg han ge en lagom slipande effekt under de första minuterna.
Saab köpte aldrig patentet men det gjorde Suzuki och kallade det för TSCC och användes till alla 16-ventilare under 80 och 90-talet.
/Ingvar
Åhhhh - nostalgi - TSCC aka Twin Swirl Combustion Chamber... väcker minnen från Storgatan och de nattliga dragracen från tiden då de riktigt håriga grabbarna gav järnet med för tunga motorer, gummiramar osv.