INKÖRNING för MAXIMAL PRESTANDA

Dr.Bike

Guest
Eftersom jag är så ruskit gammal :D, har jag haft förmånen pratat med Piatti när han försökte att sälja sitt patent på förbränningsrum till SAAB. Jag kan meddela att även han förespråkade den "hårda" skolan. Hans "track record" är imponerande, har bl.a. hjälpt Ferrari och Ford med att få snurr på sina F1-motorer. Han berättade att han under inkörningen dessutom hällde i ~matsked med "tvättpulver" typ Fenom direkt i förgasartrattarna när motorn satt i bromsbänken, det ansåg han ge en lagom slipande effekt under de första minuterna.

Saab köpte aldrig patentet men det gjorde Suzuki och kallade det för TSCC och användes till alla 16-ventilare under 80 och 90-talet.

/Ingvar


Åhhhh - nostalgi - TSCC aka Twin Swirl Combustion Chamber... väcker minnen från Storgatan och de nattliga dragracen från tiden då de riktigt håriga grabbarna gav järnet med för tunga motorer, gummiramar osv.
 

HELGETHEHELLMOP

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Tokholma Bandithagen....
Hoj
Zuki kaffemoppe
Tjeená..... D som brukar va'D svåraste å'smörja ,i en ottomotor,
e kammaxelnockar å kolvbultar , å D'e väldigt sant......
Fö D'e där hallkan i oljan har sin betydelse...Därför Biltema's
bil olja i moppen......

HADE J.Wayne.........
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Tjeená..... D som brukar va'D svåraste å'smörja ,i en ottomotor,
e kammaxelnockar å kolvbultar , å D'e väldigt sant......
Fö D'e där hallkan i oljan har sin betydelse...Därför Biltema's
bil olja i moppen......

HADE J.Wayne.........

Snälla, skriv så det går att läsa! Alla dina inlägg är helkonstiga!
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Klart de gör det, de ska ju lämna garani på produkterna. Mototune-killen sysslar med racing där livslängden inte direkt är någon avgörande faktor.

Varför skulle livslängden bli sämre med den "hårda" inkörningen? Borde rimligen vara tvärtom, att en tät motor håller längre...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kör du folkrace, eller är det bara en busbil?

Jag har aldrig sett dig på en folkracebana förutom Bussjö, och då körde du motard.

Naj inte än, kanske ska göra beroende på hur mycke ork man har att bygga på bilen för att få den reglementsgodkänd. Annars kör jag is med bilen :)
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Anledningen till att tillverkarna inte rekomenderar "hårdinkörning" är att det inte ses som lämpligt att åka ut och gasa fan i trafiken med en ny hoj man inte känner och ev oerfaren förare.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En motor som får gå lätt med varierande temperaturer (för att undvika hotspots) och varierande varv och ganska snart höga varv i omgångar, håller riktigt tätt och fint. Inget konstigt med det. Ta en titt på den här kolven och berätta hur länge den använts (virtuell jordnöt till den som gissar rätt :) och nej, den är inte tvättad):

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=229538&d=1207546797
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ett kärt gammalt debattämne på SH. Finns mycket om detta om du söker.

Jag har kört in mina senaste motorer på detta vis.
Faran med mototune är ju dock att det oftat massuppfittas. De som inte orkar läsa missar helt varmkörnings- och motorbromsdelen och tror att det är fullt skaft som gäller. Då är det nog bättre med en traditionell inkörning, annars är risken stor att man får brusten film, överhettade ringar och därmed blanka polerade hotspots i cylindern.

/J

Motorbromsdelen ska man väl skippa på tvåtakt, eller?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Motorbromsdelen ska man väl skippa på tvåtakt, eller?

Min erfarenhet är att det sker samma sak när man släpper gasen på tvåtaktare. Dvs att på tvåtaktare ger iaf korta avslag samma nyttiga effekt då det drar upp ny olja till ringarna.

När man transportkör endurohojar på landvägen var det iaf på den luftkylda tiden en vanlig rekommendation att inte ligga på jämn gas länge när man transportkörde dem på landsvägen. Man skulle ist variera gaspådraget just för att dra upp ny olja till ringarna.

Jag brukade göra så när jag körde längre transportsträckor med mina luftkylda enduro HVA på 80-talet minns jag (390:eek:r och 500). Om det gjorde ngn nytta vet jag inte, men det var vad man fick lära sig av de äldre.

Fast tvåtaktskompetensen är nog större i racingforumet jämfört med mitt svammel :D
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Motorbromsdelen ska man väl skippa på tvåtakt, eller?

På måttliga varvtal och gasavslag behövs det minimalt med olja för att smörja en 2 taktare. Gasflödet genom vevhus och cylinder är största boven att man behöver så mycket olja som man behöver. Mycket gaspådrag+ högt varvtal= stort gasflöde.

Mats
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Om jag inte missminner mig så gjordes faktiskt en undersökning på flygplansmotorer (Lycoming med stötstänger och annat "Jörgentjafs").

Problemet är ju att varje gång du ska starta vill man ju ha maxeffekt oavsett om det är en ny eller gammal motor.

Det visade sig att motorerna höll bättre av att belastas ganska hårt under inkörningsfasen varför rekommendationen blev att köra in dem så som de är tänkta att användas.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En motor som får gå lätt med varierande temperaturer (för att undvika hotspots) och varierande varv och ganska snart höga varv i omgångar, håller riktigt tätt och fint. Inget konstigt med det. Ta en titt på den här kolven och berätta hur länge den använts (virtuell jordnöt till den som gissar rätt :) och nej, den är inte tvättad):

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=229538&d=1207546797

Eftersom du rasar motorer med jämna mellanrum så gissar jag på 27,5h längre än så kom du aldrig mellan rasen.... (eller var det någon annan som trimmade SC väl hårt?:va )


2-t och motorbroms är ett annat kärt ämne. På den gamla goda tiden var ras under motorbroms inte helt ovanligt då kolvarna nöp på avgasidan då trotteln tvärstängdes efter en fullgas-session. Lösningen var mellangas och manuell uppriktning under bromsning. Med dagens vattenkylning, nicasil och bra oljor är dessa problem betydligt mindre men man kan ändå tänka på sin kolv och inte motorbromsa i onödan.
Den enda moderna 2-t cykel jag sett nypa i år var en kille som åkte KTM 125 på en backtävling och när han dumpade trotteln efter mål toknöp cykeln....
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
En motor som får gå lätt med varierande temperaturer (för att undvika hotspots) och varierande varv och ganska snart höga varv i omgångar, håller riktigt tätt och fint. Inget konstigt med det. Ta en titt på den här kolven och berätta hur länge den använts (virtuell jordnöt till den som gissar rätt :) och nej, den är inte tvättad):

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=229538&d=1207546797
Så där fin var min Husakolv efter 106 timmar så jag gissar på det.Och då har jag inte ägnat Mototune någon större uppmärksamhet...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Eftersom du rasar motorer med jämna mellanrum så gissar jag på 27,5h längre än så kom du aldrig mellan rasen.... (eller var det någon annan som trimmade SC väl hårt?:va )

Nä, det måste varit någon annan. Jag har hittills inte haft något ras - bytte dock kopplingslager av den gamla modellen för några år sedan (gamla engelska kullager som byttes mot SKF rullager). Bilden är från en förebyggande service i våras, när jag (någon annan eg :) ) passade på att fräsa ur toppen ytterligare.

Rätt svar är ca 180 mil på bana (asfalt och is) och 20 gatmil.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Inte inkörning men väl vanlig körning. Mors kära gamla passat brukar jag i omgångar låna mer eller mindre :D
När hon själv kört bilen några månader och jag kört den en helg brukar hon ringa på måndagen och fråga om jag gjort någonting med bilen.

Nää, har bara kört 120 mil eller någonting.. Ok, jag öppnade huven och kollade oljenivå etc men det var ok. Jag har inte gjort några burnouter eller något sådant, jag hoppas bilen fungerar som den ska och jag städade ur den ordentligt.

Ja, det var ingenting sådant, men den känns så mycket piggare nu. Svarar mer direkt på gasen :tungan

Min sextioåriga mor som aldrig varvar ur den eller trycker full gas känner direkt skillnad, har hänt att jag haft möjlighet att låna den eller skulle ha lånat den och sedan inte gjort det. Inte ett ord. När jag kört den (återställt stolsposition) så ringer hon och undrar varför den är pigg.
Ungefär som när jag lånade farsans ex-sambos bil. Golf 1.9TD -93 (75hk). Gammal dieselbil plus tant som knappt vet vart gaspedalen sitter ger ett sotigt avgassystem. Så när jag kom ut på stora vägen som vi bor vid och gav motorn lite anständiga varvtal för första gången på tusen mil trodde jag nästan att det svarta molnet bakom mig skulle täcka hela byn.

Den kändes lite spänstigare efter det. :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Om man tvivlar på principen att köra in ringarna med högt gastryck kan man ju fundera över hur den mer fulländade kolvmotorn, dieseln, kan klara sin cylinder- och kolvlivslängd så överlägset.

Nu beror ju även bensinmotorns sämre smörjning på att den lider av att oljefilmen på cylindervägg delvis tvättas bort pga av att en bensinmotor suger in en bensin/luftblandning till skillnad från dieseln som suger in (eller turboladdas) med ren luft. Bränslen är ju ofta tyvärr bra lösningsmedel

Ända sen jag slog den här tråden så har jag grubblat och diskuterat huruvida man ska köra in på det ena eller det andra sättet.
Högt gastryck kan jag förstå men kan det verkligen ha så stor betydelse cylinder, kolv och kolvringar är väl det så har betydelse på en motors effekt och det som ska slitas in på ett korrekt sätt, men jag har svårt att tror att en kolvring kan ge olika prestanda om om den slits in under högt eller lågt gastryck.
Jag skulle vilja mäta hur mycket spänst det är om man skulle jämför 2 kolvringar från 2 motorer som är inkörda på de 2 olika metoderna, har svårt att tro att skillnaden är mätbar.
Cylinderloppet, vad är bäst för dess inslitning, ja jag kan inte komma på vad som är bästa metod för cylindern,,,, nånting säger mig att en mjukare inkörning där motortemperaturen stegras långsamt ska vara det bästa.

Kolven då, vad gör det om det blir lite sot ner till första kolvringen, kanske att kompressionen hindras lite när den ska ner till kolvringen med result att det blir ett lägre gastryck bakom kolvringen, men kompressionen påverkas ju negativt / positivt.

Om jag ska tror nått angående hur man kör in en ny motor, så tror jag att max vridmoment är det man ska använda sig av för där är ju den optimala driftan på en motor.

Lite gissningar, lite kunskap och erfarenheter skapade dessa funderingar.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ungefär som när jag lånade farsans ex-sambos bil. Golf 1.9TD -93 (75hk). Gammal dieselbil plus tant som knappt vet vart gaspedalen sitter ger ett sotigt avgassystem. Så när jag kom ut på stora vägen som vi bor vid och gav motorn lite anständiga varvtal för första gången på tusen mil trodde jag nästan att det svarta molnet bakom mig skulle täcka hela byn.

Den kändes lite spänstigare efter det. :)

Ge den 300mil långtouring-motorväg på 2-3 dagar så kommer motorn att kännas som ny och gå som en Veyron.

Ang att köra in motorer så är det inte för inte som motortrimmare slipar in kammar och andra ytor med diverse ventilpasta / slippasta o smörjor.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top