Inköp av Yamaha R1

gasenibotten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2013
Hoj
Honda CBR 1000rr
Hur resonerar ni när det gäller servicar då? Har hittat en r1:a som jag är sjukt sugen på som är svensk såld men den har ingen servicebok, vad göra??

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Serbice bok är inte allt. Fråga om kvitton hur långt har hojen gått har den behövt genom gå någon större service, menar alla mina hojar jag har haft servar jag själv stora som små servicar. Hur verkar ägaren serils oseriös?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Sen just med r1or från 09 och framåt har väl en del problem med kylare vid bankörning?

min 09 hade det problemet
gick ofta varm vid kökörning i stan
på bana inga problem när man piskade den runt banan, men så fort man åkte in i depå, starta fläkten & tempen stack, när man stannade på "sin plats" i depån, tryckte denalltid ut en skvätt kylarvätska genom övertrycksslangarna. jobbigt som fan var det

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
min 09 hade det problemet
gick ofta varm vid kökörning i stan
på bana inga problem när man piskade den runt banan, men så fort man åkte in i depå, starta fläkten & tempen stack, när man stannade på "sin plats" i depån, tryckte denalltid ut en skvätt kylarvätska genom övertrycksslangarna. jobbigt som fan var det

Någon som vet om kylaren blev uppgraderad till en bättre till 2010 eller är det same shit? Det objektet jag är intresserad av är en 2010

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Någon som vet om kylaren blev uppgraderad till en bättre till 2010 eller är det same shit? Det objektet jag är intresserad av är en 2010

Du kan ladda ner servicemanualen (här nedan) till både 09 och 12 och jämföra skillnader.

men enligt min andra länk http://www.yamaha-motor.eu/designcaf...ort/index.aspx så är det bara

2010
Colouring and Graphics update for 2010.

12:a för 104.900 kr - Rätt konkurrenskraftigt pris enligt mig
http://www.bytbil.com/mc-mopeder/yamaha/qv5ayrrg/FUQBEAsitDzy9MxA5GJf2S.uABwCHDhg!

Last edited:

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Min 2010 hade inga större problem gick upp runt 100 grader vid city körning men fläkten gicl igång å allt verkade funka som det skulle

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Kylaren är samma 2009-2014 och dessa så kallade problem beror inte på att kross-plejn motorn utvecklar mer värme (som alla jänkare verkar tro) utan på att kylsystemet har relativt liten volym såväl som exponeringsarea för fartvinden. Min egen åsikt är dock att detta är ett överdrivet icke-problem. En standard R1:a kommer inte att gå varm så länge den har fartvind, vare sig vid gatkörning eller bankörning. Prova en Panigale eller en RSV4, de beter sig precis likadant.

Fabriksny svensksåld -13 under hundratrettio, dessutom med prutmån: http://www.blocket.se/lulea/Yamaha_YZF_R1_53313689.htm?ca=1_7&w=3

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du kan ladda ner servicemanualen (här nedan) till både 09 och 12 och jämföra skillnader.

men enligt min andra länk http://www.yamaha-motor.eu/designcaf...ort/index.aspx så är det bara

2010
Colouring and Graphics update for 2010.

Jag har för mig att den uppdaterade kamkedjesträckaren började monteras någonstans i mitten av 2010. Alla 2009 och tidiga 2010 levererades alltså med en kamkedjesträckare som bör bytas ut. Detta kan vara värt att kolla upp om man letar begagnad 2009-2010. Jag har för mig att Yamaha bytte denna på garanti, men det kan finnas hojar (särskilt privatimporterade) där detta inte gjorts. Ett klapprande läte en till två sekunder efter start är ett bra kännetecken på den gamla, felaktiga sträckaren och har man detta läte bör den bytas omedelbart.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag har för mig att den uppdaterade kamkedjesträckaren började monteras någonstans i mitten av 2010. Alla 2009 och tidiga 2010 levererades alltså med en kamkedjesträckare som bör bytas ut. Detta kan vara värt att kolla upp om man letar begagnad 2009-2010. Jag har för mig att Yamaha bytte denna på garanti, men det kan finnas hojar (särskilt privatimporterade) där detta inte gjorts. Ett klapprande läte en till två sekunder efter start är ett bra kännetecken på den gamla, felaktiga sträckaren och har man detta läte bör den bytas omedelbart.

Du har helt rätt

Och i reservdelskatalogerna står den gamla kamkedjesträckarens reservdelsnummer med röd överstruken text, och hänvisar till den uppdaterade sträckaren.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom