Inkörning av hoj?

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Jaha!

Detta är ju lite som att svära i kyrkan, om man nu rör sig i en viss krets som jag :)

Men..

Jag har gått o blitt med en radfyra :)
Va 12 år sedan jag köpte en sådan senast, och typ 6 år sedan jag körde en på riktigt.
Ska bli riktigt roligt o intressant, och se vad som har hänt med utveckling m.m.

Nu till själva frågan.

Hur kör ni rejsnissar in era nya maskiner? Kommer inte köra en meter på gata själv, utan det kommer bli en renodlad räser av henne.

Tacksam för lite tips o råd.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
finns nog ingen bättre inkörning än bankörning :tummenupp (helt seriöst menat så ingen tror jag e ironisk) Varmkör motorn försoktigt sen brassa helvete bara :D och byt olja tidigt, varför vänta till 100mil med att få ut eventuella metallspån efter inkörningen? byt efter typ 2 timmar istället.

Det mesta av inkörningen sker på fabrik när de provstartar hojen första gången, så har du inte själv renoverat masin är det mesta redan fixat, annars är det mineralolja som gäller för att få kolvringarna att slita in sig ordentligt. På en nyköpt hoj är som sagt inkörningen inte så noga
 
Last edited:

Skåneligan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
I bussen
Hoj
CBR 1000 -08
Tidiga oljebyte???

Jag har lärt mig att man inte får byta olja förtidigt eftersom att det är inkörningsolja i nya motorer och denna ska den gå på ett tag för att slita till sig rätt.

Men det kanske inte gäller dagens moderna motorcyklar???
 

Ferry

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
Prosuperbike/gata GSX1000R -07
Så här gör Suzuki med sina hojar innan lev man ställer den i bänk å drar ut den varje vxl sen kollar man effektkurva å verkar de bra så fyller man ny olja !!!!! Inkörnig är för alla som int kAn köra!!!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Dom nya hojarna jag har haft har jag bara tagit ut på banan direkt ur lådan. Sen har jag tagit det lite lungt första passen (mest för att se att allt sitter ihop som det ska), sen är det bara löda på som vanligt, och byta olja ofta i början...
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Lånar tråden lite. Har köpt en ny Duke som kommer om 2 veckor. Vad sägs om inkörning. Är det bara låta den bli varm och sen köra som vanligt? Som tidigare nämnts är dom ju lite körda i fabriken. Hojen kommer gå på gata och servas på verkstad.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!

Kika i mototenusalänken längre upp och läs hela konceptet så vet du hur du ska göra ;)

Dra ur den och långa hårda motorbromsningar gillar den. Motorn är inte helt inkörd av en snabb bänkning så det kan vara bra att dra ur den liite till istället för att börja fisköra och missa chansen
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Inkörning/bilmotor

Jepp bara tutta o kör,en oljebyte vid ca.100mil är att recomendera.

Jag jobbar på en liten bilfirma på hisingen:D.
Vi jobbar med motorprovning och vi kör in alla våra motorer. Vi kör lite laga vartal och låglbeastning blandat med lite högre vartal och lite höge belastning, inget svårt eller extremt.
Vi har provet att tok köra, höga vartal och högbelastning flera timmar.
Resultat att den tok körda hade bättre olje förbrukning(lägre) och mätbar(något mer/lite) effekt.
Som inkörning kan man inte begära att vanligt folk ska köra max varv med sina bilar för att få en knappt förbättring.
Även om detta är "bättre" så kör vi med det lägre vartal och belastning.
Hjälpte detta dej? eller som någon skrev tidigare-bara att köra,,,,,
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Jag jobbar på en liten bilfirma på hisingen:D.
Vi jobbar med motorprovning och vi kör in alla våra motorer. Vi kör lite laga vartal och låglbeastning blandat med lite högre vartal och lite höge belastning, inget svårt eller extremt.
Vi har provet att tok köra, höga vartal och högbelastning flera timmar.
Resultat att den tok körda hade bättre olje förbrukning(lägre) och mätbar(något mer/lite) effekt.
Som inkörning kan man inte begära att vanligt folk ska köra max varv med sina bilar för att få en knappt förbättring.
Även om detta är "bättre" så kör vi med det lägre vartal och belastning.
Hjälpte detta dej? eller som någon skrev tidigare-bara att köra,,,,,

Ah okej, satt och läste den där guiden nu, så som jag fattade det ska man köra in motorerna hårt. Jag får se till att hålla ganska höga varvtal så :) Tack
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Jaså, det är här du luskar din oäkting :tummenupp

Vi gjorde prov med två olika motorer, en som gick enligt manualen och min egen som fick gå bänken.
Med bänk menas inte tre repor då jag har tillgång till bänk så länge det krävs, så jag körde den som man kör bana så bana måste vara lika bra med den fördelen för bänken att man kan granska saker när den står still.

Sen togs båda motorerna isär, den som kördes in enligt manulen hade ringarna inte satt sig och hade fuktiga kolvtoppar, på min var det torrt o fint.

Så det är inte som att man kör den som en galning, som jag ser det; mycket gas men inte så högt varv till en början, svalna ta lite mat eller så, öka lite, paus igen, på igen för att ganska snart gå på fullt, så handfast men inte galet och det blir bra. Viktigt att skilja på mycket gas och högt varvtal.

Kollar man på vad som gäller för industrimotrer typ båt så är det liknande, kör inte för låg belastning då blir det skit, men inte full fräs direkt.

Viktigt är att skilja på mycket gas och högt varvtal som inte alls behöver hända samtidigt.
 
Last edited:

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Ort
nyköping
Hoj
aprilia sx
lånar tråden lite jag med, har en aprilia sx 125 som ska köras in, försäljarn säger att man ska köra 70 mil på varvtal under 7000rpm, hört att rotax motorer är kännsliga men vad säger ni som kan det hela ? :) :D
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Jaså, det är här du luskar din oäkting :tummenupp

Vi gjorde prov med två olika motorer, en som gick enligt manualen och min egen som fick gå bänken.
Med bänk menas inte tre repor då jag har tillgång till bänk så länge det krävs, så jag körde den som man kör bana så bana måste vara lika bra med den fördelen för bänken att man kan granska saker när den står still.

Sen togs båda motorerna isär, den som kördes in enligt manulen hade ringarna inte satt sig och hade fuktiga kolvtoppar, på min var det torrt o fint.

Så det är inte som att man kör den som en galning, som jag ser det; mycket gas men inte så högt varv till en början, svalna ta lite mat eller så, öka lite, paus igen, på igen för att ganska snart gå på fullt, så handfast men inte galet och det blir bra. Viktigt att skilja på mycket gas och högt varvtal.

Kollar man på vad som gäller för industrimotrer typ båt så är det liknande, kör inte för låg belastning då blir det skit, men inte full fräs direkt.

Viktigt är att skilja på mycket gas och högt varvtal som inte alls behöver hända samtidigt.

Är en 125 fyrtakt vi snackar om så varva måste man för att komma någonstans ;)

Edit: Läste det du skrev igen, dumförklarar mig själv lite grann :huvet
 
Last edited:

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Ort
nyköping
Hoj
aprilia sx
Är en 125 fyrtakt vi snackar om så varva måste man för att komma någonstans ;)

Edit: Läste det du skrev igen, dumförklarar mig själv lite grann :huvet

efterssom jag va den enda med 125 :p men asså det är ingen 4t nejtackochlov, men nån kunskapsbesittande som har lust att tala om hur man ska göra? :confused::):)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har samma erfarenhet efter att ha kört in flera motorer efter varandra, på olika sätt. (bl.a. 3 st KTM 660 på rad) De motorer jag kört in hårt har gått märkbart bättre. Jag har kört med principen att rulla på med gas och låta hojen acca genom en växel för att sedan motorbromsa ner till låga varv igen. Sedan upprepa det under några mil Det ger bra tryck i cylindern tillsammans med varv så ringarna får slita in sig. Det ger också alla hot spots chansen att kyla ner sig. Banköring ger ungefär samma mönster. Det som jag tror att man ska vara extra försiktig med under inkörning är växellådan. Den behöver slita in sig innan man börjar göra snabba växlingar med mycket gas för att få bättre livslängd på lådan.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top