Inkörning av ny cylinder o kolv,,

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
-PLM- skrev:
Kolla hur folk kör in sina crossar, inga 100mil hit och dit tjafs där.
åh!.. gämför med cross gör de!.. krossarnas delar är anpassade till att slitas fort och prestera bra.. till skillnad från LV hojarna som presterar långt mindre men håller mycket mycket längre.. i en cross varmkör du bara 5-10 min 2 ggr sen är den inkörd i princip men det är för att delarna är som jutna till varandra.. så är det inte på en vanlig gathoj!.
Ni kan köra in som ni själva behagar men jag håller mig till det jag vet är rätt
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag körde in senaste helrenoverade bilmotorn i nån mil, visserligen sköt jag ut vevstaken 6mil senare genom blocket, men det hade inte med inkörningen att göra, utan med tung högerfot och dåligt skvalpskydd i tråget.
Håll dig till din inkörning så håller jag mig till min ;) Av det jag läst så kommer min motor prestera bäst efter inkörningen också :tuttar
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
philsson skrev:
åh!.. gämför med cross gör de!.. krossarnas delar är anpassade till att slitas fort och prestera bra.. till skillnad från LV hojarna som presterar långt mindre men håller mycket mycket längre.. i en cross varmkör du bara 5-10 min 2 ggr sen är den inkörd i princip men det är för att delarna är som jutna till varandra.. så är det inte på en vanlig gathoj!.
Ni kan köra in som ni själva behagar men jag håller mig till det jag vet är rätt


är inte delarna "jutna" för varnadra på en väghoj? är det så stor skillnad på en cross o väghoj tvåtakt? jag vill gärna veta!

crossarna har iaf inte jag kört in något speciellt mer än ett lungt varv på banan när man kommer dit.. mest för o se om hoppen står kvar där dom brukar
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
ozto skrev:
är inte delarna "jutna" för varnadra på en väghoj? är det så stor skillnad på en cross o väghoj tvåtakt? jag vill gärna veta!

crossarna har iaf inte jag kört in något speciellt mer än ett lungt varv på banan när man kommer dit.. mest för o se om hoppen står kvar där dom brukar
Ne de e dom inte.. :tungan .. Det jag menade är att på en cross är de "spåren" jag snackar om nästan perfekta mot nya kolven.. eh!.. jag ger upp.. vet inte hur jag ska förklara.. du behöver i af köra in en gathoj, spec dom äldre modellerna.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
synd att du inte orkade förklara.. jag va faktiskt nyfiken!

philsson skrev:
Ne de e dom inte.. :tungan .. Det jag menade är att på en cross är de "spåren" jag snackar om nästan perfekta mot nya kolven.. eh!.. jag ger upp.. vet inte hur jag ska förklara.. du behöver i af köra in en gathoj, spec dom äldre modellerna.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
Ne de e dom inte.. :tungan .. Det jag menade är att på en cross är de "spåren" jag snackar om nästan perfekta mot nya kolven.. eh!.. jag ger upp.. vet inte hur jag ska förklara.. du behöver i af köra in en gathoj, spec dom äldre modellerna.

du har fel där..

på cross för att man inte kör in dom utan bara värmer upp dom några gånger så allt härdar. För att man ska ändå byta kolv ganska snart igen.

På en gathoj vill man att kolven inte ska ta slut så fort.

Det där med att spåren är perfekta mot nya kolven?? vafan snackar du? klart det är likadant på en gathoj, det är samma konstruktion.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DJM skrev:
du har fel där..

på cross för att man inte kör in dom utan bara värmer upp dom några gånger så allt härdar. För att man ska ändå byta kolv ganska snart igen.

På en gathoj vill man att kolven inte ska ta slut så fort.

Det där med att spåren är perfekta mot nya kolven?? vafan snackar du? klart det är likadant på en gathoj, det är samma konstruktion.
OK.. får tro på dig då.. jag kan ju ha fel trots allt..
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
philsson skrev:
OK.. får tro på dig då.. jag kan ju ha fel trots allt..

Varför pratar du om saker som du "tror"? Såna åsikter klarar man sig utan, eller hur? Berätta om saker som du vet! Tror gör man i kyrkan...
 

Rs_man

Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
CB 600 Hornet
-PLM- skrev:
Varför pratar du om saker som du "tror"? Såna åsikter klarar man sig utan, eller hur? Berätta om saker som du vet! Tror gör man i kyrkan...



när jag kommer hem ska jag kolla hur du ska köra in den? har det i boken man fick med hojjen..


kommer med svar när jag hittat det..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
-PLM- skrev:
Varför pratar du om saker som du "tror"? Såna åsikter klarar man sig utan, eller hur? Berätta om saker som du vet! Tror gör man i kyrkan...
skillnad på tro och tro.. att svenska språker är så fattigt kan jag inte rå för.. :7peta När jag sa att jag trodde menade jag att jag var säker.. men sen när man blir överbevisad så visar det sig att de inte va så eller hur!..
Du tror fortfarande att bussen går samma tid imorn.. du kan säga att du vet men de vet du inte.. :kocko
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jag kan ju börja med att det inte finns någon som vet hur en motor ska köras in det är min personliga åsikt ta till din erfarenhet och gör som du känner..

Jag har kört cross i 10 år på banna där sätter man i kolven låter motorn gå varm sen låter man den svalna sen är det bara att köra!

I min manual till min nya cylinder/ kolv så står det att under dom första 50 milen ska man aldrig öppna mer än 3/4 av gasen och aldrig seg dra...

Jag har bytt cylinder a massa skit på cykeln efter en stor renovering i vinter men det felet jag antagligen gjorde var att starta cykeln på ca 5% olja (syntet) det är inte bra kolvringarna ska inte glida med låg friktion mot cylindern i början utan ska slitas in och det gör man bästa med mineral olja..

Jag skulle nog ge dig tipset att köpa mineral olja köra mycket lungt kanske håla dig till MAX 3/4 gas sen byta till vanlig olja efter en 30 min sen köra med vanlig syntet och kanske ta det lungt dom första 20 milen ... men så är det ju så att alla har lästa på olika ställen och har olika åsikter som saker och ting själv har jag en 155cc cylinder och uplever lite samma sak som du gör med din nya cylinder.... vad har du för märke och vilken kubik har du??

Det jag gjorde var att lägga späning på avgasports solonoiden och ut och testade hur det gick självklart måste man säkra av också... För mig gick den vesäntligt mycket bättre då förut blev det segt segt sen helt plötsligt så smal det till alltså porten öppnade sig det kvittade om man låg på 6:an det ryckte endå. Med den öppen hela tiden så varvade den mer-gämt och tog mig längre upp i registret för den fick ju liksom kraft i motorn tidigare:)

Det du kanske ska göra innan du sätter späning på solonoiden är att ta bort kröken på avgassystemet och känna att när solonoiden för ström så ska avgasporten gå upp ordentligt det gör du lättast genom att känna med handen in genom avgassidan av cylinder (utblåset) och samtidigt dra in kolven i solonoiden för att sedan justera den så wiren är ordentligt spänd...

Sen kan ju alla tycka olika om hur det ska gå till :)
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
åh!.. gämför med cross gör de!.. krossarnas delar är anpassade till att slitas fort och prestera bra.. till skillnad från LV hojarna som presterar långt mindre men håller mycket mycket längre.. i en cross varmkör du bara 5-10 min 2 ggr sen är den inkörd i princip men det är för att delarna är som jutna till varandra.. så är det inte på en vanlig gathoj!.
Ni kan köra in som ni själva behagar men jag håller mig till det jag vet är rätt


Förstår inte skillnaden på kolv och cyl hos en cross och en lv-maskin som du säger :va
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Anton_Ljunghusen skrev:
Förstår inte skillnaden på kolv och cyl hos en cross och en lv-maskin som du säger :va

att en cross byter man kolven mycket oftare på pga högre slitage...en vanlig sport hoj står det ju i manualen att första bytet är typ runt 800 mil lr nått har jag hört även fast det kanske är lite långt:) en cross kanske du kör 25 timmar på eller mindre jag vet folk som kör ett heat sen byter :hihi
Mer hk och högre slitage, mer varv också.
 
Last edited:

Rs_man

Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
CB 600 Hornet
inkörningen ser ut så här

Antal KM (MI)
tpm (rpm)​

0-800 (0-500)
6000​

800-1600
9000​

mer än 1600
11000​


så står det i USE+maintenancebook och det bör man följa

mvh//sven
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Rs_man skrev:
inkörningen ser ut så här

Antal KM (MI)
tpm (rpm)​

0-800 (0-500)
6000​

800-1600
9000​

mer än 1600
11000​


så står det i USE+maintenancebook och det bör man följa

mvh//sven

Visst ska man göra som du säger så är det ju inte så många mil man tar sig med kolven innan jag i alla fall skulle vilja byta till ny kolv men men alla gör olika...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RS "Alex" skrev:
att en cross byter man kolven mycket oftare på pga högre slitage...en vanlig sport hoj står det ju i manualen att första bytet är typ runt 800 mil lr nått har jag hört även fast det kanske är lite långt:) en cross kanske du kör 25 timmar på eller mindre jag vet folk som kör ett heat sen byter :hihi
Mer hk och högre slitage, mer varv också.

Jomen tjena, han snackade ju om att en cross inte behövde köras in eftersom delarna var "gjutna till varandra", de va det jag undrade över
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Anton_Ljunghusen skrev:
Jomen tjena, han snackade ju om att en cross inte behövde köras in eftersom delarna var "gjutna till varandra", de va det jag undrade över

okey sorry missförstod dig då ... det vete fan va han mummlar om
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top