blacktriple
Har två Aprilior!
Självklart har du helt rätt om du håller med mig...Där har du fel.
Självklart har du helt rätt om du håller med mig...Där har du fel.
Vad gäller syntet eller mineral så är det inte så att mineral smörjer sämre än syntet. Dom smörjer lika bra.
Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.
Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.
Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.
Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?
Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!
Sug-diesel? Med tanke på den låga förbrukningen.Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi. Tre timmar åt gången, sedan var det tankningsdags. Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron... Inga problem med plattan i mattan, varför skulle det vara det med 10 timmar och helt ny motor?
Sug-diesel? Med tanke på den låga förbrukningen.
Det måste ha varit en väldigt trött Audi ('körde själv Stockholm-Bolzano på 23h och det var < 1% WOT).Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi...Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron...
Vi var glada att får tillgång till 2st motorer. Detta fenomen har bekräftats av av andra motortillverkare, men jag ville bara redovisa vad jag här varit med om.
Varför kan man inte köra wot i 10h ?
Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.
Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.
Jo väl??Gääääääsp...nu börjar det spåra, har vi slutat dissa TS? Audi? tillverkar inga motorcyklar, ännu iaf....![]()
Det är alltid kul att debatera med en motor kollega.
Vilket motorföretag jobbar du på ?
Hur stor är skillnaden på samma motor typ? (%, Nm, Hk, Kw, inre friction ,mm)
och när du är så mät kunnig, hur många motorer behöver man göra en fullständig annalys mellan lugnt och hårt inkörda motorer?
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |