Inkörning i Bromsbänk???

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nu blir alla frågor ang inkörning bortblåsta. Eller??? :confused:

Kopierat från avamc.se

"KÖR IN DIN NYA HOJ - I BÄNKEN
Nu erbjuder vi ett helt nytt sätt att köra in din nya motorcykel. Dynojet har tagit fram ett körprogram för bromsbänkar som simulerar den optimala inkörningen. Så passa på att få din nya motorcykel redo för säsongen. När våren kommer är det bara att vrida på rullen som du själv vill utan att behöva tänka på inkörningsprocedurer"

http://www.avamc.se/news/715/
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lika dumt som att låta någon annan betäcka ens flickvän för första gången, bara för att man vill ha det bra gjort!

-Hej, en ER-6 inkl inkörning tack! Tar ni kort?

Aha, så ni spänner fast min nya hoj på några rullar och gasar huden en halv dag? Ja det låter ju fina fisken, jag slår till...

Fast det kanske är ett försäljningsargument för nästa köpare.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Lika dumt som att låta någon annan betäcka ens flickvän för första gången, bara för att man vill ha det bra gjort!

-Hej, en ER-6 inkl inkörning tack! Tar ni kort?

Aha, så ni spänner fast min nya hoj på några rullar och gasar huden en halv dag? Ja det låter ju fina fisken, jag slår till...

Fast det kanske är ett försäljningsargument för nästa köpare.


haha de var det roligaste jag hört idag, men stämmer gör de.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nä, själv är bäste dräng!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I de kretsar som jag har umgåtts i alla år så är det inte helt ovanligt att man kör in motorerna i bänken men det är sällan för vanligt gatbruk utan det är renoverade rovor eller blivande tävlingsmaskiner eller att man har bytt något specifikt. Dessutom kör vi alltid på det sättet man ska köra in motorer, dvs ingen segdragning, inget varvande men mycket gas och höga tryck i förbränningsrummet plus första oljebytet redan efter 5-10 mils körning.

En gathoj finns det ju ingen anledning att köra in i bänk, de första 100:a kör man över en helg på gata plus att man ju inte bara ska köra in motorn, det är lika viktigt att köra in däck, bromsar fjädring och chassi innan man börjar köra fort.
Jqg förstår idén men det är nog mest en ny affärside för att få lite mer säljbar tid i bänken även vintertid, det är ju inget fel med det.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
har du inte renoverat motorn själv e hojen redan gasad satan med i bänk hos respekive fabrik den kommer från
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Lika dumt som att låta någon annan betäcka ens flickvän för första gången, bara för att man vill ha det bra gjort!

-Hej, en ER-6 inkl inkörning tack! Tar ni kort?

Aha, så ni spänner fast min nya hoj på några rullar och gasar huden en halv dag? Ja det låter ju fina fisken, jag slår till...

Fast det kanske är ett försäljningsargument för nästa köpare.

Klart man vill ha tjejen inkörd å klar. Torrjuckning e inge kul ju!!!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag gick också i tankarna om att köra in min hoj i bänk efter renovering av motorn men efter lite snack med Erik Marklund så blev det att köra på gata. Visst tyckte han att bänken hade sina fördelar (som Niklas drog upp här ovan) men att köra in på gata ger absolut snabbast resultat, sen är det billigare också. En par tankar med soppa på gatan sen är det bara köra skiten ur hojen tyckte han. Tycks då fungera än så länge för mig.

Som sagt, är nog bara ett sätt att tjäna lite extra pengar på en lyckligt ovetande amatör.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
har du inte renoverat motorn själv e hojen redan gasad satan med i bänk hos respekive fabrik den kommer från

Exactly my point! Det är därför jag kör in den i 5-10 mil och byter olja. Då får man ut gucket och skräpet som kommit in i tillverkningen, och det som lossnat vid testkörningen på fabriken. Det är för övrigt inte alla hojar som vrålkörs på fabrikerna, de gör stickprov. Kan ju nämna att en olja som bara gått 5 mil i en flång ny motor glittrar väldigt vackert av alla metallspån. Det räcker med att varmköra hojen runt kvarteret så bör man byta första oljan.

Det känns lite sådär när man tänker på en ny modern bil som har första service vid 3000...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inkörning är bara på låtsas, finns inte förutom på rc-motorer = 25000RPM > :fakta

:D

Tävlingsmotorer med troll i håller i regel inte särskilt länge men kan säkert behöva inkörning för att fungera överhuvudtaget, inte något AVA kommer se oavsett.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Något man däremot kan fundera över är om man verkligen behöver köra sådär toklugnt som det står i instruktionsboken de första 100 milen. Jag pratade med en bänk-nisse på en firma i västra götalands län för ett par år sedan och han kände till en engelsk herre som hade testat köra in en motor enligt instruktionsbok och en i bänk för att jämföra ev olika slitage eller så. Den som kördes in i bänk hade sett bättre ut än den andra. Kolvringarna slöt tätare tror jag han sa. Rätt intressant :)
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Exactly my point! Det är därför jag kör in den i 5-10 mil och byter olja. Då får man ut gucket och skräpet som kommit in i tillverkningen, och det som lossnat vid testkörningen på fabriken. Det är för övrigt inte alla hojar som vrålkörs på fabrikerna, de gör stickprov. Kan ju nämna att en olja som bara gått 5 mil i en flång ny motor glittrar väldigt vackert av alla metallspån. Det räcker med att varmköra hojen runt kvarteret så bör man byta första oljan.

Det känns lite sådär när man tänker på en ny modern bil som har första service vid 3000...

Vilken olja häller du i efter 5-10mil? För dom flesta nya hojarna levereras väl med mineralolja?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
http://www.youtube.com/watch?v=Q02TCyxvS5M

Vad gäller kolvringar/foder i moderna motorer med tex molyplasma coatade ringar och fin honing, är jag övertygad om att hög belastning följt av motorbroms är det bästa sättet att få ringarna att sätta sig innan honingsytans strävhet är förbrukad.
infotexten under filmen.

Mycket svårt att köra in på detta sättet på vägarna. Man får traila ut hojen till nattomma motorvägar om man bor i stockholm.

/J
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag rev faktiskt ned en motor en gång för felsökning , sur som fan båda cyllarna och topp.

Ihop samma dag och i hojen - sen gasen i botten iväg:mad: - felet var inte där inne..:huvet.
Den hojen hade bara ett gasläge, gick på billiga oljor och allt som inte var bra

Problemet var att jag satt ett kamaxelöverfall åt fel håll....bara halva överfallet var ju borrat för kammen - den andra halvan var en 2mm mindre....åtdraget så måste den nypt överfallet så den var oval:D

Nu snackar vi inkörning asså.

Några år senare upptäckte jag detta vid en betydligt lugnare kluvning/ihopsättning - var inga problem alls - kamaxeln var ok och alu överfallet var fint inkört som fan..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Sunt förnuft är väl bra vid inkörning ;) 1: Se till att motorn är Varm innan det gasas . 2 inge segdragades . 3 Kör gärna med glad gas och motorbroms och i varierad hastighet .

Jag körde in min på Gotland ring mestadels , kändes rätt :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
....

Vad gäller kolvringar/foder i moderna motorer med tex molyplasma coatade ringar och fin honing, är jag övertygad om att hög belastning följt av motorbroms är det bästa sättet att få ringarna att sätta sig innan honingsytans strävhet är förbrukad.
infotexten under filmen.

Mycket svårt att köra in på detta sättet på vägarna. Man får traila ut hojen till nattomma motorvägar om man bor i stockholm.

/J

Så de är inte helt omöjligt att om bänken verkligen har ett bra "inkörningsprogram" så kan det vara bättre för motorn, även om skillnaden mot en vettig inkörning på gata inte blir så stor?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att det viktigaste är att personen som kör gör rätt. Men i en bänk är man mindre störd av trafiken.
Men det är ju mer kritiskt att hinna sätta ringarna på en ny motor. En vanlig konsumenthoj har ju säkerligen gjort en varierad delastcykel avslutad med ett fulleffektsprov på bänk i fabriken.
Det är viktigare att se till att hinna pressa ut ringarna (efter varmkörning) med stort cylindertryck följd av motorbroms på en motor som startas för första gången. Man har inte många mil på sig innan det är försent.

Jag har skrivit om detta tidigare på SH. Bla inlägg #18, #19 och #22 i denna tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?236918-Inkörning-av-ny-motor-(Break-in-Secrets)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top