Inkopplad avgasport, RS125

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Idag petade jag i avgasporten.
Bytte huvudmunstycket från 115 till 132.
Till problemet;
Vid 6-7k varv så dör den i princip, den orkar inte över - och kommer man över händer inte mkt. Har inte rört luftskruven eller något annat i förgasaren.
Under 6-7k går den som vanligt.

På tomgång är den öppen upp till 2,5k varv. Sedan stänger den och vid cirka 8000 varv öppnar den igen, vet inte hur det är när jag kör.

Det jag vill ha svar på är vad jag ska göra? Ska jag byta ner mig i munstycke? 132 ska ju varken vara för stort eller för litet, men det känns nästan som att den får för mkt bensin.

Hur ska solenoiden ställas in, ska den vid öppet läge vara ända in eller hur?

Dessa frågor ställer jag då ingenting satt på från scratch, avgasport och ducatibox är nyligen köpta och nu monterade.

Hojen är en -03:a, svensksåld.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Idag petade jag i avgasporten.
Bytte huvudmunstycket från 115 till 132.
Till problemet;
Vid 6-7k varv så dör den i princip, den orkar inte över - och kommer man över händer inte mkt. Har inte rört luftskruven eller något annat i förgasaren.
Under 6-7k går den som vanligt.

På tomgång är den öppen upp till 2,5k varv. Sedan stänger den och vid cirka 8000 varv öppnar den igen, vet inte hur det är när jag kör.

Det jag vill ha svar på är vad jag ska göra? Ska jag byta ner mig i munstycke? 132 ska ju varken vara för stort eller för litet, men det känns nästan som att den får för mkt bensin.

Hur ska solenoiden ställas in, ska den vid öppet läge vara ända in eller hur?

Dessa frågor ställer jag då ingenting satt på från scratch, avgasport och ducatibox är nyligen köpta och nu monterade.

Hojen är en -03:a, svensksåld.

Tror inte du ska gå ner i munstycke då det ska vara runt 132 på en FP aprilia (har det i min och vi har exakt samma hoj)

Sen undrar jag hur du märker när det öppnas och stängs?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Tror inte du ska gå ner i munstycke då det ska vara runt 132 på en FP aprilia (har det i min och vi har exakt samma hoj)

Sen undrar jag hur du märker när det öppnas och stängs?
Kolven på solenoiden slås imot solenoiden när den öppnas och släpper när den stängs.
Nej, jag tycker inte munstycket borde vara för stort. Är det luftblandningen som ska ändras eller vad? Någon?

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Har du provat på fler växlar, inte bara ettan?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kolven på solenoiden slås imot solenoiden när den öppnas och släpper när den stängs.
Nej, jag tycker inte munstycket borde vara för stort. Är det luftblandningen som ska ändras eller vad? Någon?

Har för mig att DP sa att det man ska skruva in den och sen skruva ut den
1,1/4- 1/2 varv eller så var det 2,1/2-1/4

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Har du testat med avslagna lampor:p?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
1,2,3,4

Luftskruven antar jag, vart sitter den och går den att komma åt utan att plocka av förgasaren?

den sitter på höger sida det är en liten skruv fast det sitter närmare motorn än vad tomgångs skruven gör. när jag ska skruva på den brukar jag bara lossa lite på klämorna vid luftfiltret och insugsgummit sen vrider jag förgasaren något så skruven komemr upp och sen skruva, vrida tillbaks starta motorn och kolla om de blev någon skillnad...

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
den sitter på höger sida det är en liten skruv fast det sitter närmare motorn än vad tomgångs skruven gör. när jag ska skruva på den brukar jag bara lossa lite på klämorna vid luftfiltret och insugsgummit sen vrider jag förgasaren något så skruven komemr upp och sen skruva, vrida tillbaks starta motorn och kolla om de blev någon skillnad...

Jo, jag vet nu. Förstod först inte riktigt ;) Men luftskruven justerar bara blandningen på låga varv.

Har nu testat med nålen på högst upp och näst högst upp. Högst upp gick den helt klart bäst, dock fick den för mycket soppa. Näst högst fick den aningen för lite soppa. Allt detta med 132 munstycke.
Dock går den mkt bättre än innan, nu går det att varva upp den mer än 8k varv iaf.
Ska peta i 130 munstycke och justera lite med nålen senare.

Dock fick jag aldrig en kick vid ca 8000varv, beror det på blandningen kanske?

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Har du strypt rör eller? Har du kört med 115 munstycke tills nu med ett ostrypt rör?

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Röret ska det ju inte finnas någon strypning i, därav har jag inte ens funderat på det. :va
115 munstycke har suttit i tills nu med enbart cdi och trottelstoppet fixat.

Förstår inte riktigt ditt problem, kunde du varva över 7-8 tusen innan du kopplade in avgasporten och box. Eller har du aldrig kört utan?
Jag hade liknande problem, fast min 4-taktade vid de varvtal du beskriver.
jag sänkte då nålen till lägsta, alltså clipset på det högsta hålet och nu går den som den ska :yoparty

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Förstår inte riktigt ditt problem, kunde du varva över 7-8 tusen innan du kopplade in avgasporten och box. Eller har du aldrig kört utan?
Jag hade liknande problem, fast min 4-taktade vid de varvtal du beskriver.
jag sänkte då nålen till lägsta, alltså clipset på det högsta hålet och nu går den som den ska :yoparty

Fyrtaktade? På vilket vis menar du?

Jag var lite oklar med min beskrivning, men;
Nu när porten är inkopplad så gick det inte att komma över 8k i princip.
Jag höjde clipset som du gjort till högst upp och den gick bra mkt bättre, men fortfarande ingen speciell effekt vid 8k varv, och blöddrade/hackade lite fortfarande vid 8-11k varv.

Hade du samma problem att du inte kände någon effekt när din fyrtaktade?!

hmm.. behöver man ens byta munstycke när man tar bort cdistrypningen och trottelstoppet?
Nja, håller man koll på stiftet så. Men munstycket hade jag inte bytt då, det bytte jag först nu när porten åkte på.

Last edited:

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Men den funkar bra när du kopplar ur avgasporten ? :va
Kolla stiftet vilken färg, gasa upp den till problemområdet och håll den där ett tag sedan kolla. Eftersom den gick bättre när du sänkte så tror ja strongt att den går för fett!

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Men den funkar bra när du kopplar ur avgasporten ? :va
Kolla stiftet vilken färg, gasa upp den till problemområdet och håll den där ett tag sedan kolla. Eftersom den gick bättre när du sänkte så tror ja strongt att den går för fett!

Har inte provat att koppla ur avgasporten, men då lär den bli heldränkt i soppa med det munstycket. Med 115 munstycke går han super utan avgasporten.
Jo, den går för fett - stiftet var svart när jag kollade. Men det jag undrar är om det verkligen betyder så mkt, borde jag inte känna av kicken vid 8k varv iaf, känner inte ens att han öppnar.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Har inte provat att koppla ur avgasporten, men då lär den bli heldränkt i soppa med det munstycket. Med 115 munstycke går han super utan avgasporten.
Jo, den går för fett - stiftet var svart när jag kollade. Men det jag undrar är om det verkligen betyder så mkt, borde jag inte känna av kicken vid 8k varv iaf, känner inte ens att han öppnar.
Så som du förklarar det verkar det ju som att du inte äns kommer över 8k varv när den e inkopplad så var det för mig! Men eftersom du redan flyttat nålen och ställt in blandskruven? Annars gör det och kolla så inte choken är i..

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Så som du förklarar det verkar det ju som att du inte äns kommer över 8k varv när den e inkopplad så var det för mig! Men eftersom du redan flyttat nålen och ställt in blandskruven? Annars gör det och kolla så inte choken är i..

Choken är inte i.
Jag kommer över 8k varv nu när jag flyttade upp nålen till samma position som du har. Dock är det inget drag i maskin.

Blandskruven har ju bara betydelse på låga varv och där går den skitbra.

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Kolla upp serienumret på ditt rör. Hur gick din hoj innan du satte på avgasporten? Gick den hyffsat jämnt över 5000-7000 eller hackade den lite där?

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...