Inkopplad avgasport, RS125

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jo, jag vet nu. Förstod först inte riktigt ;) Men luftskruven justerar bara blandningen på låga varv.

Har nu testat med nålen på högst upp och näst högst upp. Högst upp gick den helt klart bäst, dock fick den för mycket soppa. Näst högst fick den aningen för lite soppa. Allt detta med 132 munstycke.
Dock går den mkt bättre än innan, nu går det att varva upp den mer än 8k varv iaf.
Ska peta i 130 munstycke och justera lite med nålen senare.

Dock fick jag aldrig en kick vid ca 8000varv, beror det på blandningen kanske?

Just nu har jag mitt clips på typ näst längst ner. Du vet att ju högre upp clipset sitter desto mindre bensin får den (gäller dock endast på mellanregistret tror jag)
Pröva näst längst ner eftersom du sägar att den orkar inte, kanske får inge bensin på 7 000 varv +?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Kolla upp serienumret på ditt rör. Hur gick din hoj innan du satte på röret? Gick den hyffsat jämnt över 5000-7000 eller hackade den lite där?
Ska kolla serienumret sen, hojen gick väldigt jämnt och fint över hela registret innan. Inget hackande eller något.

Just nu har jag mitt clips på typ näst längst ner. Du vet att ju högre upp clipset sitter desto mindre bensin får den (gäller dock endast på mellanregistret tror jag)
Pröva näst längst ner eftersom du sägar att den orkar inte, kanske får inge bensin på 7 000 varv +?
Njae, för lite bensin får den inte då den går mycket bättre på höga varv när nålens clips är högst upp (minst soppa som du sa). Ska byta ner mig till 130, och justera lite.
Dessutom var stiftet väldigt svart när clipset satt näst längst ner och är fortfarande svart (dock mindre).

Last edited:

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Jag tror du har ett strypt rör:( Hur såg pluggen ut som satt ner i avgasporthålet? Stack den ner så långt så att den strypte avgasflödet eller var den uppdragen?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Jag tror du har ett strypt rör:( Hur såg pluggen ut som satt ner i avgasporthålet? Stack den ner så långt så att den strypte avgasflödet eller var den uppdragen?
Pluggen/kniven i avgasporten satt ända ner. Dock har jag nog klurat ut problemet nu.
När porten är max öppen är inte kolven på solenoiden ända intill, utan den är en bit ifrån, därav orkar inte solenoiden hålla i den på högre varv och tappar den.
Detta listade jag ut tack vare lite sammanställning av gamla trådar.
Kan återkomma med skiss så ni förstår :tummenupp

EDIT: Skiss, så här sitter min port nu, ska släppa på vajern och låta den vara närmare solenoiden vid fullt läge.

EDIT 2: Kollade serienumret nu, det enda jag hittade på ljuddämparen var "aprilia C 1078, E11 E3"

Bifogat

• skissavgasport.jpg
    skissavgasport.jpg
    36.2 KB · Visningar: 59
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Har testat massor med saker nu och det sista är/måste vara att röret är strypt, var sitter strypningen?

Jag har "C 1078 E11 E3" som beteckning på min ljuddämpare och den stämmer då inte överens med vad som ska stå där enligt strypningsfaqen.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Har lossat på röret nu, finns ingen plugg/strypning i kröken/mot cylindern. Kan det finnas i enbart ljuddämparn? Har ingen blindtarm eller dyl heller.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Har lossat på röret nu, finns ingen plugg/strypning i kröken/mot cylindern. Kan det finnas i enbart ljuddämparn? Har ingen blindtarm eller dyl heller.

tror strypningen är i expansionskammaren.

Men jag kan ut och kolla vad det står på min ljudämpare vi har ju exakt samma hoj fast jag har en blindtarm på mitt rör. Men ska kolla på moto GP först

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
tror strypningen är i expansionskammaren.

Men jag kan ut och kolla vad det står på min ljudämpare vi har ju exakt samma hoj fast jag har en blindtarm på mitt rör. Men ska kolla på moto GP först
Jasså ok, så man måste alltså klyva röret? :/
Vore skitschysst om du kunde kolla upp det så fort som möjligt.

MVH

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Jasså ok, så man måste alltså klyva röret? :/
Vore skitschysst om du kunde kolla upp det så fort som möjligt.

MVH
Är inte helt säker men om det sitter än strypning så skulle jag anta att den skulle sitta någonstans dära inne. Kanske någonstans vid katalysator.
Men nu står det likadant som på min ljudämpare så då kanske det är avgasporten som är fel inställd, man kan ställa in den på någon skruv, fast vart skruven sitter vet jag inte.

Hur mycket tror du man ökar i effekt om man tar ur katalysatorn?

Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Är inte helt säker men om det sitter än strypning så skulle jag anta att den skulle sitta någonstans dära inne. Kanske någonstans vid katalysator.
Men nu står det likadant som på min ljudämpare så då kanske det är avgasporten som är fel inställd, man kan ställa in den på någon skruv, fast vart skruven sitter vet jag inte.

Hur mycket tror du man ökar i effekt om man tar ur katalysatorn?
Ang. katalysatorn har jag inte en susning.
Avgasporten har jag ställt in på alla möjliga sätt och det funkar helt enkelt inte som det ska.
Har provat med att ha den konstant öppen, hände inget speciellt. Gick inte heller speciellt mkt sämre på låga varv som när den är stängd och inte gick den bättre på höga varv än innan.

Röret är nog till 90% strypt iaf. Har provat allt känns det som.
Om någon har ett org. rör som man vet att det inte är strypt, som också känner för att sälja det för en mindre slant PM:a.

Har nu petat i org munstycke och ställt clipset på nålen som det stod. Den får köras så tills vidare.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Ang. katalysatorn har jag inte en susning.
Avgasporten har jag ställt in på alla möjliga sätt och det funkar helt enkelt inte som det ska.
Har provat med att ha den konstant öppen, hände inget speciellt. Gick inte heller speciellt mkt sämre på låga varv som när den är stängd och inte gick den bättre på höga varv än innan.

Röret är nog till 90% strypt iaf. Har provat allt känns det som.
Om någon har ett org. rör som man vet att det inte är strypt, som också känner för att sälja det för en mindre slant PM:a.

Har nu petat i org munstycke och ställt clipset på nålen som det stod. Den får köras så tills vidare.

Ok, synd vette fan vad det kan va då vi har samma ljudämpare. Har du gjort rent avgasporten?

Men imorron ska jag ställa in kopplingen kan kolla om jag hittar någon kod på röret.

BTW, Det är blandnings skruven som justerar hur den ska gå på låga varv? det är så att den stannar upp lite och bluddrar om man ger för mycket gas. Ska man du skruva upp blandningen (så den får mera luft) eller tvärtom?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Ok, synd vette fan vad det kan va då vi har samma ljudämpare. Har du gjort rent avgasporten?

Men imorron ska jag ställa in kopplingen kan kolla om jag hittar någon kod på röret.

BTW, Det är blandnings skruven som justerar hur den ska gå på låga varv? det är så att den stannar upp lite och bluddrar om man ger för mycket gas. Ska man du skruva upp blandningen (så den får mera luft) eller tvärtom?
Avgasporten kollade jag i när jag plockade av röret, såg rent och fint ut. Kniven är smörjd och mkt fin och löper lätt.

Koden på röret sitter mot dig när du tar av vänster sidokåpa (=kåpan vid kopplingen) där röret är som störst.

Blandskruven justerar låga varv, japp. Borde vara så att du ska skruva upp den, men då jag inte upplevt att den bluddrar på låga varv vid gaspådrag kan jag inte riktigt uttala mig om det, överlåter någon annan till det.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Var hittar man ett billigt och bra rör? Helst i Sverige, annars utomlandsshoper som är seriösa och har bra leveranstider hit. Har kollat Mohlins, det är gianellit för 2169:-, utan ljuddämpare - passar org. dämpen till det systemet?

Last edited:

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Är du helt säker på att röret är strypt nu? Kom till västerås så kan vi kolla:tungan Ett strypt rör väger mycket mer än ett ostrypt orginalrör.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Är du helt säker på att röret är strypt nu? Kom till västerås så kan vi kolla:tungan Ett strypt rör väger mycket mer än ett ostrypt orginalrör.

Om det inte vore för att vägen är kass till Västerås så :p (vajerräcken :näsblod)

Snackar vi kilon nu eller? Mitt rör väger väll runt 5 kg. Det måste ju fan vara strypt, har provat allt annat känns det som. När jag fäste avgasporten så den stod konstant öppen var det i princip ingen större skillnad mot när den var stängd. :näsblod
Körde t.o.m. utan luftfilter för att se vad som hände, eftersom den gick alldeles för fett. Visst, gick lite bättre men fortfarande inget drag vid 8k osv.
Testade sedan med org. munstycke 115 och då gick den som bäst, oavsett om porten var konstant öppen eller inte.

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Om det inte vore för att vägen är kass till Västerås så :p (vajerräcken :näsblod)

Snackar vi kilon nu eller? Mitt rör väger väll runt 5 kg. Det måste ju fan vara strypt, har provat allt annat känns det som. När jag fäste avgasporten så den stod konstant öppen var det i princip ingen större skillnad mot när den var stängd. :näsblod
Körde t.o.m. utan luftfilter för att se vad som hände, eftersom den gick alldeles för fett. Visst, gick lite bättre men fortfarande inget drag vid 8k osv.
Testade sedan med org. munstycke 115 och då gick den som bäst, oavsett om porten var konstant öppen eller inte.

Ska gå ut nu och skruva av kåpan.

Ang mohlins vet jag inte varje gång jag bställt därifrån så har dem krånglat,

Annars tror jag det finns lite biligare om du bara ska ha röret.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
B-1149 e11 e3 står det på mitt rör.
Hmm, det där låter väldigt bekant. Men du sa att din hade ett blindrör? Har för mig du har gjort någon tråd om den och visat bild t.o.m.? Då är det ju inte samma rör i vilket fall...
Du vet inte hur mkt ditt rör väger, dvs om du tagit bort det någon gång..?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Hmm, det där låter väldigt bekant. Men du sa att din hade ett blindrör? Har för mig du har gjort någon tråd om den och visat bild t.o.m.? Då är det ju inte samma rör i vilket fall...
Du vet inte hur mkt ditt rör väger, dvs om du tagit bort det någon gång..?

Det kan va samma rör eftersom har för mig att en blindtarm är en slags strypning.

Tyvär har inte tagit bort det men skulle det väger inte under 4-5 iaf.

Kolla vad du har för kod på ditt rör.

Men iom att din var inte en FP hoj från början, och min är det så kan det iaf va en strypning.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Det kan va samma rör eftersom har för mig att en blindtarm är en slags strypning.

Tyvär har inte tagit bort det men skulle det väger inte under 4-5 iaf.

Kolla vad du har för kod på ditt rör.

Men iom att din var inte en FP hoj från början, och min är det så kan det iaf va en strypning.

B1137 stod det på mitt, inte 1149 - alltså inte samma.
Har nu plockat loss röret igen, ser nu att det är svetsfogar på sidan mitt på som håller fast något i röret. Ska skära itu röret, plocka bort det och svetsa ihop det strax.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy