Innanför byxbenen stövlar?

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
2022 KTM RC-390
Vänligen notera att nedanstående frågeställningar förutsätter bärande av race-aktigt skinnställ.
Vi är ju ändå på sporthoj.com...

Finns det verkligen ingen annan stövel på marknaden som är gjord för att bäras som Dainese Axial?
Utbudet av 'blixt-gordon'-stövlar med plastdetaljer utanpå är gigantiskt och finns att köpa överallt från 1k sek till 10k sek.
Är det verkligen möjligt att det inte finns ett alternativ till Dainese Axial (och deras touringversion) om man vill ha stövlarna innanför byxorna?
Eller är mina sök-skills bara undermåliga?
iu


blixt-gordon:
Forma-Ice-Pro-Flow-Petrucci-MotoGP-Boots-458x458.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det beror väl på vilka byxor du har? Skinnställ lär bli svår men de flesta allvädersbyxor brukar inte vara några problem att ha på utsidan av stövlarna, även om de är av racemodell.

Mitt problem är annars det omvända, att hitta allvädersbyxor som är så slimmade nertill att de _går_ att stoppa ner i stövlarna (givetvis också med möjlighet att öppna upp dem så man kan ha dem utanpå vid dåligt väder).

-edit- kan inte läsa, du skriver ju med raceaktigt skinnställ. men undrar dock varför du vill ha detta? De stövlarna du visar bild ser ut att ha sämre skydd än de du har utanpå?
 

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
2022 KTM RC-390
Coola Ola skrev:
"-edit- kan inte läsa, du skriver ju med raceaktigt skinnställ. men undrar dock varför du vill ha detta?"

De flesta dainese-ställ t.ex. har ju 'smalbens-skydd' inbyggt i byxorna.
Blixt-Gordon stövlar blir kaka på kaka. Förutom att det ser för taskigt ut. ;)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Enkla svaret varför utanpå stövlar är vanligast. Enklare att sätta på och ta av med helställ. Ger bättre skydd när man kraschar. Benbrott längre ner blir mer komplicerade och större risk för kvarstående men. Kör med samma stövlar både på race och landsväg. Men oftast tvådelat på landsväg. Fler fickor och enklare när man ska gå på muggen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har ingen länk men jag kan i alla fall säga att det är vanligt i USA. Bland daredevils, flat track-åkare och vanliga hojåkare.
Som Bates-ställ, helt utan krage, breda revärer med stjärnor på byxorna, stövlar innanför.
Sen har vi denna kille och hans farsa som körde Elvis-krage på sina show-ställ. Stövlarna innanför.
IMG_0732.jpeg
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har själv Dainese Axial och är väldigt nöjd med dem. Någon särskild anledning att du vill ha något annat? Annars är väl just idén med stövlar man har på insidan skinnstället rätt unik för Dainese.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tror för övrigt inte systemet med stöveln på insidan är mindre säkert, kanske snarare tvärtom. Axial-stövlarna är rätt avancerade med kevlar/kolfiber och systemet är ju tänkt att fungera tillsammans med smalbensskyddet som sitter på insidan av byxbenen på skinnstället. Stövlarna och skinnstället fixeras till varandra. Vill minnas att det var Rossi som började köra med dessa först. Skulle tro att det även har fördelar för luftmotståndet vid racing.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tuffast med stövlar utanpå oavsett byxa.

Har provat mina gamla Oxtar racestövlar (kvar från tiden man hade 2-delat skinn) innanför allväderbyxan, men byxan åker upp till knät efter några mils körning hur man än gör. Sen är det mycket bättre rörlighet att ha dem utanpå byxan.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Veteranstövlar
 

Bifogat

  • Screenshot_20240713_184915_Chrome.jpg
    Screenshot_20240713_184915_Chrome.jpg
    264.6 KB · Visningar: 13

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Skulle gissa på någon Daytona modell för att få det bra och säkert.
 

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
2022 KTM RC-390
Har själv Dainese Axial och är väldigt nöjd med dem. Någon särskild anledning att du vill ha något annat? Annars är väl just idén med stövlar man har på insidan skinnstället rätt unik för Dainese.
Snåltarmen som säger att det borde finnas ett alternativ. Gör det inte det så får snåltarmen snällt kliva åt sidan. :)
Tuffast med stövlar utanpå oavsett byxa.
Såhär har jag alltid tyckt att det både känns och ser ut och den looken är långtifrån topp i min bok!
fc4a8be75d54f3a1c522f2d1ecb553d0.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tror för övrigt inte systemet med stöveln på insidan är mindre säkert, kanske snarare tvärtom. Axial-stövlarna är rätt avancerade med kevlar/kolfiber och systemet är ju tänkt att fungera tillsammans med smalbensskyddet som sitter på insidan av byxbenen på skinnstället. Stövlarna och skinnstället fixeras till varandra. Vill minnas att det var Rossi som började köra med dessa först. Skulle tro att det även har fördelar för luftmotståndet vid racing.
Oj, aldrig tänkt på att Rossi kört med utanpåliggande byxben men det stämmer ju ser jag nu i gamla bilder ! Vem mer har gjort?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Snåltarmen som säger att det borde finnas ett alternativ. Gör det inte det så får snåltarmen snällt kliva åt sidan. :)

Ja, de är dyra. Men jag har å andra sidan haft mina i 8 år nu och det känns som de kommer hålla lika länge till.

Tyvärr är det nog utsiktslöst att hitta en modell från en annan tillverkare. Mig veterligen är det bara Dainese som haft det här systemet. Bygger ju på en kombination ställ/stövel och viktigt med kardborrelåsningen på insidan.

Bästa chansen är nog att köpa en utgående modell off-season. Dainese brukar komma med uppdaterade modeller emellanåt, men det är ingen större skillnad. Beställde själv mina direkt från Dainese med rätt kraftig rabatt eftersom det var fjolårets modell.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Oj, aldrig tänkt på att Rossi kört med utanpåliggande byxben men det stämmer ju ser jag nu i gamla bilder ! Vem mer har gjort?
Det är nog de flesta, om inte alla, av de som är sponsrade av Dainese. Mir, Marini, Morbidelli osv.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
De flesta dainese-ställ t.ex. har ju 'smalbens-skydd' inbyggt i byxorna.
Blixt-Gordon stövlar blir kaka på kaka. Förutom att det ser för taskigt ut. ;)
Det svåraste torde vara att hitta race-ställ som är tillräckligt vida runt vaderna för att det ska gå att trä dem utanpå stövlarna. Dainese har ett extra blixtlås som frigör en stretchpanel om man vill ha stövlarna innanför. En riktigt smart lösning som jag tyvärr inte sett någon annan tillverkare kopiera ännu.
/BG
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag har haft ett stort problem när det spöregna. Kör ju med byxan i stöveln.
Vattnet rann rakt ner i stöveln i vattentät goretex.
Har nu fått damasker i svart å skinnbrallan är svart.
Har inte hunnit testa ännu.
Regnar det bara lite blåser det bort. Även korta bitar på milen går bra i måttligt regn
Tror dom grejar spöregn återkommer när jag testatIMG_0353.jpeg
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top