Insekter är det vidrigaste..

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Tyckte jag hörde något träffade bågen på väg till jobbet imorse..
..vidriga insekter.. :zpy

Bifogat

• DSC00190.JPG
    DSC00190.JPG
    74.3 KB · Visningar: 876

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
hehe, en organisk helikopter, rysk spionversion ;) Var glad att den inte satt på visiret i alla fall, lär smälla bra.

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Just på grund av sånt beundrar jag stollarna som åker i öppen hjälm och solbrillor. Känns nog fint att få en sån där på snoken i 100+.... :hihi

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Tiger302 skrev:
Just på grund av sånt beundrar jag stollarna som åker i öppen hjälm och solbrillor. Känns nog fint att få en sån där på snoken i 100+.... :hihi

Kanske just därför som dom aldrig kör över 80 km/h.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
jag fick in en humla när jag luftade lite i ca 50 å d small bra......
panik tvärnit av med hjälmen å bränd på kinden :(

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Jag trodde jag fick steskott på rutan igår, men istället var det ett stycke platt geting som gled uppför rutan och iväg över taket och lämnade ett gult bromsspår efter sig :hihi

Hakka

Sökande
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Den e blå
Appropå insekter. Hur rengör man sitt skinnställ lättast från insektgojs? Varmt vatten verkar inte riktigt räcka till...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
1976 med ca 20 min gammalt körkort på en Yamaha AS3 -72:a var jag på väg hem till kompisen för att skryta lite.

På vägen körde jag genom en svärm av gråsparvar. En lyckades komma ivägen för min överläpp (yes, öppen hjälm) när jag höll ca 90-100 km/h.

Den fläskläppen är svår att slå det kan jag garantera. Jag var glad att alla tänderna satt på plats efteråt.

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Hakka skrev:
Appropå insekter. Hur rengör man sitt skinnställ lättast från insektgojs? Varmt vatten verkar inte riktigt räcka till...
Själv använder jag vanlig gulsåpa och jummet vatten, funkar klockrent :tummenupp
Funka upp en svamp, på med lite såpa, arbeta in det i svampen sen är det bara att ge sig på äcklet som finns och torka av med papper. Återfetta stället där du har tvättat med skinnfett eller liknande.
Jag hade nästan glömt bort att det faktiskt va vitt på mitt ställ oxå :D

//TS

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Hakka skrev:

Jag brukar använda vanligt YES diskmedel i svag lösning.

Insekter är full av protein och organisk fett. Diskmedel är speciellt tillverkat för att lösa den typen av "smuts".

Blöt på och låt verka i 10-15 sekunder. Använd en mjuk svam, typ tvättsvamp eller baksidan på scotchbrite svamp. Torka torrt och fetta in med ditt val av fett.

Läderfett som man köper till skinnjackor eller speciellt läderfett för skinnställ är nog det bästa.

Jag har kört med minkolja (rekommenderas inte) och vanligt skofett (funkade hyfsat) samt läderfett för skinnställ (funkade bäst).
Nej, Extra virgine olivolja kanske luktar bra, men det är inte heller att rekommendera. :D

Jag använder samma lösning till hjälmen. Jag fuskar och har en färdig blandning på sprayflaska. Funderar även på att fixa en liten sprayflaska att ha under kutsen för stopp efter landsvägen då man vill göra rent visiret.

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
amullo skrev:
Jag brukar använda vanligt YES diskmedel i svag lösning.

Insekter är full av protein och organisk fett. Diskmedel är speciellt tillverkat för att lösa den typen av "smuts".

Blöt på och låt verka i 10-15 sekunder. Använd en mjuk svam, typ tvättsvamp eller baksidan på scotchbrite svamp. Torka torrt och fetta in med ditt val av fett.

Läderfett som man köper till skinnjackor eller speciellt läderfett för skinnställ är nog det bästa.

Jag har kört med minkolja (rekommenderas inte) och vanligt skofett (funkade hyfsat) samt läderfett för skinnställ (funkade bäst).
Nej, Extra virgine olivolja kanske luktar bra, men det är inte heller att rekommendera. :D

Jag använder samma lösning till hjälmen. Jag fuskar och har en färdig blandning på sprayflaska. Funderar även på att fixa en liten sprayflaska att ha under kutsen för stopp efter landsvägen då man vill göra rent visiret.

Valfett funkar i alla lägen.. gammalt sporthojs ordspråk :hihi

proPulsion

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GSX400e -83
Är ny på SH så jag kan ju passa på att ta inläggs-oskulden :)

Jag frågade den skomakare jag är stammis hos vad som vårdar lädret bäst varav han sa att man ska undvika skofett. Istället började han snacka om ett mirakelmedel - Läderbalsam. Jag köpte det provade först på min torrfnasiga läderjacka...den blev 20år yngre (kanske kan användas som antirynk :) )

Läderbalsamet använder jag på stället då och då....det är verkligen en mirakelkur! Det bästa är att det luktar skitgott då det innehåller lite vax och honung (beprövade skinnmedel), det är såpass skonsamt att min skomakare använder det som Läppsyl om vintern!

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Tiger302 skrev:

Nja,30+ med blysläde

Buttman

Warrior of the world
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
KTM 660, YZF 750 Streetfighter
Hade lite tråkigt, men nu mår jag bättre när jag läst igenom denna tråd. :lol

Nån som känner sig manad kan ju starta en tråd där folk skickar in antalet "Confirmed Kills" :machinegu på skinnstället etc.

:corn

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Buttman skrev:
Hade lite tråkigt, men nu mår jag bättre när jag läst igenom denna tråd. :lol

Nån som känner sig manad kan ju starta en tråd där folk skickar in antalet "Confirmed Kills" :machinegu på skinnstället etc.

:corn

Nåja, bara börja räkna. Tog denna bild efter att jag åkte hem från stan en kväll. Tyckte det var konstigt att det började regna när det var fint väder.
Fick köra i 60 för att det inte skulle bli 100 ggr värre. Bågen såg ut som skit när jag kom hem. Det är ganska tröttsamt, åker man mellan stan och mig så blir det JÄMT så på kvällen under sommaren. Alla insekter tycker det är roligt att ha en liten "get together" över vägen. Jag avskyr mygg. Inte nog att de sitter som sten, de luktar död och förödelse med. Speciellt när man ska tvätta bort dem från hjälmen/stället. :mad:

Bifogat

• mygg_resize.jpg
    mygg_resize.jpg
    127.1 KB · Visningar: 320

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nåja, bara börja räkna. Tog denna bild efter att jag åkte hem från stan en kväll. Tyckte det var konstigt att det började regna när det var fint väder.

Fy fan vad hjälmen ser ut. Snacka om irriterande.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...