Neutral skrev:
2557370 Att Vduen hade insprutning berodde på avgaskraven. De hade enorma problem att få det att fungera och hojarna konverterades sedan till förgasare.
EDIT: oj, allt jag skrev stod ju i din länk. Du kan läsa mer om insprutning för 2t här:
http://www.orbeng.com.au/orbital/directinjection/dioverview.htm. Vet inte varför deras system inte slagit igenom, kanske löjligt högt pris och patentproblem (för att kopiera).
Och en sak till,,V-Due:n hade ju faktiskt riktig direkt-insprutning,,dvs spriderna sprutade endast under den tid som avgaskanlen var stängt/blokerat av kolven,,altså relativt kort tid,,,och det gör det hela MYCKET besvärligare,,
De flesta, tror alla,,!!??,, snöskotare har "vanlig" insprutning med spridarens placering i spjällhuset vid trottelaxeln, ej som Bimotans som satt rakt in i cylindern, ,,,,
finns dock nån skoter(Rotax 800-900-1000 eller liknande med EFI) med dubbla spridare, en i spjällhuset och en i transferkanalen, gånger 2 då det är en 2-cylindrig motor,,he he.
Sen finns ju även Mega-Squirt,,,ett pc-programmerbart sprut från USA,,billigt och funkar bra,,iaf på 4-takt,,men men,,;-)
Hälsar Frostie.