Insprutning på 2-taktare??

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
hur funkar det:va har läst att bimota V Due har det. http://en.wikipedia.org/wiki/V_Due

kan man fixa insprutning på tex en vanlig cross, säg 10 år gammal? vad skulle bli bättre av det om man jämför insp/gasare? mer effekt eller:va
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Att Vduen hade insprutning berodde på avgaskraven. De hade enorma problem att få det att fungera och hojarna konverterades sedan till förgasare.

EDIT: oj, allt jag skrev stod ju i din länk. Du kan läsa mer om insprutning för 2t här: http://www.orbeng.com.au/orbital/directinjection/dioverview.htm. Vet inte varför deras system inte slagit igenom, kanske löjligt högt pris och patentproblem (för att kopiera).
 
Last edited:

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
På scootermoppar är det väl rätt vanligt med insprut?! :va
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
Neutral skrev:
2557370 Att Vduen hade insprutning berodde på avgaskraven. De hade enorma problem att få det att fungera och hojarna konverterades sedan till förgasare.

EDIT: oj, allt jag skrev stod ju i din länk. Du kan läsa mer om insprutning för 2t här: http://www.orbeng.com.au/orbital/directinjection/dioverview.htm. Vet inte varför deras system inte slagit igenom, kanske löjligt högt pris och patentproblem (för att kopiera).


från länken:


More recent developments have been to address the requirements of the niche very high performance market such as Enduro and Trail motorcycles. The Orbital systems have achieved emission control with performance levels up to 140 kW/litre and 160 nm/litre.

In addition, the system can enable 'multi-fuel' capability for spark ignition of diesel, kerosene and/or gasoline for motorcycle applications.


flummigt att köra på diesel..
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Snöskotrar har haft det sen tidigt -90tal och det man känar på dom är lägre bränsleförbrukning,svarar snabbare på gasen och att dom klarar av temp och höjdskillnader bättre.
Jag tror därimot att bygga om en gammal cross knappast lönar sig ekonomiskt eller förbättrar prestandan så mycket att det är värt det, men tycker du om att skruva och hitta nya lösningar så varför inte prova :tummenupp
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Neutral skrev:
2557370 Att Vduen hade insprutning berodde på avgaskraven. De hade enorma problem att få det att fungera och hojarna konverterades sedan till förgasare.

EDIT: oj, allt jag skrev stod ju i din länk. Du kan läsa mer om insprutning för 2t här: http://www.orbeng.com.au/orbital/directinjection/dioverview.htm. Vet inte varför deras system inte slagit igenom, kanske löjligt högt pris och patentproblem (för att kopiera).


Och en sak till,,V-Due:n hade ju faktiskt riktig direkt-insprutning,,dvs spriderna sprutade endast under den tid som avgaskanlen var stängt/blokerat av kolven,,altså relativt kort tid,,,och det gör det hela MYCKET besvärligare,,
De flesta, tror alla,,!!??,, snöskotare har "vanlig" insprutning med spridarens placering i spjällhuset vid trottelaxeln, ej som Bimotans som satt rakt in i cylindern, ,,,,
finns dock nån skoter(Rotax 800-900-1000 eller liknande med EFI) med dubbla spridare, en i spjällhuset och en i transferkanalen, gånger 2 då det är en 2-cylindrig motor,,he he.
Sen finns ju även Mega-Squirt,,,ett pc-programmerbart sprut från USA,,billigt och funkar bra,,iaf på 4-takt,,men men,,;-)
Hälsar Frostie.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Ett jätteproblem blir ju självklart att få tillräckligt med ström till bränslepumpen, spriderna och insprutningsboxen,,,men du kanske har en Enduro med nån typ av laddning,,eller??
Bara en liten tanke..;-)
En vanlig bil-bränslepump drar ca 4-5 A, så det behövs en hel del i generatorväg,,
Finns iofs bättre(mindre) mc-pumpar idag som förmodligen drar lite mindre kråm idag,,,,men ändå,,,
Hälsar Frostie.

turbobiker44 skrev:
2560160 Ett jätteproblem blir ju självklart att få tillräckligt med ström till bränslepumpen, spriderna och insprutningsboxen,,,men du kanske har en Enduro med nån typ av laddning,,eller??
Bara en liten tanke..;-)
En vanlig bil-bränslepump drar ca 4-5 A, så det behövs en hel del i generatorväg,,
Finns iofs bättre(mindre) mc-pumpar idag som förmodligen drar lite mindre kråm idag,,,,men ändå,,,
Hälsar Frostie.

5 A/12 volt innebär ca 60 watt, plus drivningen av spridaren och lådan,,,säj 80-90 watt,,,,,,EXTRA,,,,,så lite skall det ju till i generator,,
Frostie.
 
Last edited:

gixxergurra

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
gixxer k6
Varför älta med att försöka få fart på gammalt skit, lägg pengarna på nåt nyare och ha kul istället.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
turbobiker44 skrev:
2560154
De flesta, tror alla,,!!??,, snöskotare har "vanlig" insprutning med spridarens placering i spjällhuset vid trottelaxeln, ej som Bimotans som satt rakt in i cylindern, ,,,,
finns dock nån skoter(Rotax 800-900-1000 eller liknande med EFI) med dubbla spridare, en i spjällhuset och en i transferkanalen, gånger 2 då det är en 2-cylindrig motor,,he he.
Hälsar Frostie.

Ski-Doo och Lynx har modeller med SDI (Semi Direct Injection) på rotaxmotorer.
Polaris har sin Cleanfire Injection och det är också semi-direkt vad jag förstår.
Jag vet inte exakt hur det är med Arctic Cat, men tidigare har de kört med gammaldags insprutning.
2-takts båtmotorer av nyare slag har i många fall äkta direktinsprutning, så det är helt klart möjligt.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
GeFeldz skrev:
2560204 Ski-Doo och Lynx har modeller med SDI (Semi Direct Injection) på rotaxmotorer.
Polaris har sin Cleanfire Injection och det är också semi-direkt vad jag förstår.
Jag vet inte exakt hur det är med Arctic Cat, men tidigare har de kört med gammaldags insprutning.
2-takts båtmotorer av nyare slag har i många fall äkta direktinsprutning, så det är helt klart möjligt.


Hej du.
Helt rätt,,men är lite lättare(nåja,,;-) ) på en båtmotor som går med samma, mer eller mindre, varvtal hela tiden,,jämfört med en 500 V-twin mc-motor som måste kunna fungera vid olika varvtal som dessutom hade avgaskrav på sig,,,,,vilket ju båtmotorer verkar kunna undvika,,!!!
jag menar,,vem vill bada i en Marina??,,Eller? ;-)
Sen har ju iofs ordet "direktinsprutning" användt lite slarvigt ibland om motorer som absolut INTE har haft direktinsprutning,,lite här och där,,;-)
Frostie.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
GeFeldz skrev:
2560204 Ski-Doo och Lynx har modeller med SDI (Semi Direct Injection) på rotaxmotorer.
Polaris har sin Cleanfire Injection och det är också semi-direkt vad jag förstår.
Jag vet inte exakt hur det är med Arctic Cat, men tidigare har de kört med gammaldags insprutning.
2-takts båtmotorer av nyare slag har i många fall äkta direktinsprutning, så det är helt klart möjligt.


Hej du.
Helt rätt,,men är lite lättare(nåja,,;-) ) på en båtmotor som går med samma, mer eller mindre, varvtal hela tiden,,jämfört med en 500 V-twin mc-motor som måste kunna fungera vid olika varvtal som dessutom hade avgaskrav på sig,,,,,vilket ju båtmotorer verkar kunna undvika,,!!!
jag menar,,vem vill bada i en Marina??,,Eller? ;-)
Sen har ju iofs ordet "direktinsprutning" användt lite slarvigt ibland om motorer som absolut INTE har haft direktinsprutning,,lite här och där,,;-)
Frostie.
 

TroccA

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade
Kolla på denna sida. Vet inte om det står något matnyttigt exakt hur.
Men det kanske kan vara intressant och kolla igenom.

De kör iallfall med en skoter på strippen som har en Rotax 3-cyl 2-takt som de monterat Autronic instprut på. Lite överdrift kanske, men häftigt.

http://www.junggrensmotorteknik.se
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Neutral skrev:
Vet inte varför deras system inte slagit igenom, kanske löjligt högt pris och patentproblem (för att kopiera).

Jo, Orbital hade/har lite problem med just överpatentering. Deras teknik är bra, men ingen vill hoppa på tåget riktigt. De är banbrytande vad gäller luftassisterad direktinsprutning som ställer betydligt mindre krav på kringutrustning (till skillnad från konventionella direktinsprutningssystem som har ca 100 bars bränsletryck och uppåt, rätt rejäl pump driven av kamaxeln).

Men men, trots enorm potential så är ju tvåtaktaren politiskt icke-gångbar. GM satsade *mycket* krut på att undersöka om inte tvåtaktare var framtidens melodi, men det rann ut i sanden.

/J
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
turbobiker44 skrev:
2560154 Och en sak till,,V-Due:n hade ju faktiskt riktig direkt-insprutning
Den har inte direktinsprutning i toppen. Minns inte riktigt, antingen var det små portar i cylinderväggen precis ovanför spolkanalerna, eller i spolkanalerna.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hittade en bild.
Insprutningen sker alltså från hål i cylinderväggen ovanför de bakre spolkanalerna. Det verkar ju som att det sprutar rakt mot avgasporten.
Vad tror ni är anledningen till att de gjort så?
 

Bifogat

  • cylinder.gif
    cylinder.gif
    15.3 KB · Visningar: 84

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Min bild kom från Bimota V-due 500, den har inte samma system som mopparna.

Live2Ride skrev:
2562599Fel, det sprutas in från "fronten". Tändstiftet sitter placerat på sidan av topplocket mer eller mindre: Först spridaren för bränsle , efter den kommer spridaren för luften. Kompressorn som är kopplad till veven arbetar på sitt sätt. ECU'n styr när/hur mycket luft/bränsle ska komma.
Jag blir nyfiken, men förstår inte. Hur menar du "från 'fronten'"?

Edit: Oj, var jag för nyfiken nu?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2562565 Hittade en bild.
Insprutningen sker alltså från hål i cylinderväggen ovanför de bakre spolkanalerna. Det verkar ju som att det sprutar rakt mot avgasporten.
Vad tror ni är anledningen till att de gjort så?

Spridarna får en mycket snällare miljö. Mycket lägre tryck och temperatur än om dom varit monterade i toppen. Målet är ju att spruta in bränslet efter att avgasporten stängt och denna lösning hindrar ju inte det. Bränslet kyler även kolven när det förångas på den. Allt låter fint i teorin...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top