Inställning av brytarspetsar

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Undar om någon känner till vilket avstånd det bör vara mellan brytarspetsarna på en CB 125 T.. den tänder för sent och iochmed det så tickar ventilerna. Antar att de sliter på motorn och så tappar jag effekt+ högre bränsleförbrukning.. alltså inte så bra.. hade isär ventilkåpan och skulle kolla om de gick att ställa in nåt där men jag förstod mig inte på det riktigt.. första ggn jag mekar 4t.
Tack i förväg
 
Sent tändläge ska inte påverka ventilticket alls. Och sen tändning ger ett lägre tryck i cylindern, så jag kan inte se någon anledning till att det skulle slita mer. Möjligvis den högre avgastempen, men på en sån där fjuttmotor kan den nog inte bli skadligt hög.
Ventilkåpan behöver du inte ta bort vanligtvis. Brukar finnas lock/stora skruvar som man tar bort för att komma åt att mäta. Du ska antagligen mäta ventilspelet vid TDC i kompressionstaken, kolla om det finns något märke på svänghjulet som visar var motorn står. Det är viktigt att motorn står rätt.
Ska även finnas märken för inställning av brytarspetsar.

Skaffa en verkstadshandbok!
 
Last edited:
Bearing skrev:
Sent tändläge ska inte påverka ventilticket alls. Och sen tändning ger ett lägre tryck i cylindern, så jag kan inte se någon anledning till att det skulle slita mer. Möjligvis den högre avgastempen, men på en sån där fjuttmotor kan den nog inte bli skadligt hög.
Ventilkåpan behöver du inte ta bort vanligtvis. Brukar finnas lock/stora skruvar som man tar bort för att komma åt att mäta. Du ska antagligen mäta ventilspelet vid TDC i kompressionstaken, kolla om det finns något märke på svänghjulet som visar var motorn står. Det är viktigt att motorn står rätt.
Ska även finnas märken för inställning av brytarspetsar.

Skaffa en verkstadshandbok!
dethär med ventiler blir bara för avancerat för mig.. :tungan fattar inte allt du säger faktiskt.. TDC kompressionstakten hängde jag inte med på.
Alltså det är en gammal hoj vet inte om de finns så mycket markeringar osv..
Min teori var att om kolven är påväg ner och ventilerna är påväg att öppna och så sker förbränningen då så bör ju ventilerna pressas på plats igen.. dvs stänga?.. och låta eller?.
 
philsson skrev:
dethär med ventiler blir bara för avancerat för mig.. :tungan fattar inte allt du säger faktiskt.. TDC kompressionstakten hängde jag inte med på.
Alltså det är en gammal hoj vet inte om de finns så mycket markeringar osv..
Min teori var att om kolven är påväg ner och ventilerna är påväg att öppna och så sker förbränningen då så bör ju ventilerna pressas på plats igen.. dvs stänga?.. och låta eller?.

Nej ventiltickande härör inte från att förbränningen skulle stänga dem och dessutom så är förbränning och ventilöppning väl åtskilda i en fyrtaktare.

TDC=top dead center dvs där kolven slår i topp i kompressionstakten = när inga ventiler är öppna och gnistan kommer.

Har du ventiltickande är det inte tändningen som ni skall fibbla med utan snarare ventiljustering eller sätes/styrnings renovering
 
Borsiin JR skrev:
Nej ventiltickande härör inte från att förbränningen skulle stänga dem och dessutom så är förbränning och ventilöppning väl åtskilda i en fyrtaktare.

TDC=top dead center dvs där kolven slår i topp i kompressionstakten = när inga ventiler är öppna och gnistan kommer.

Har du ventiltickande är det inte tändningen som ni skall fibbla med utan snarare ventiljustering eller sätes/styrnings renovering
Det lustiga är att den inte tickade något alls för 15 mil sedan högst.. det kom då och har kommit sen dess mer och mer.. förhoppningsvis är det ventiljustering..
sen undrar jag om det är skadligt att köra såhär med ticken.. varför tickar deT?.. jag menar om ventilerna har fel spel så öppnar dem vid fel tillfälle men varför skulle det skapa tick.. :3freak
 
Såhär fungerar din motor:
http://auto.howstuffworks.com/engine3.htm

Tickandet kan bero på två saker. Antingen att vipporna slår mot ventilen/kamaxeln slår mot vipporn. Det beror på att det är för stort spel. Eller att ventilen inte tätar vilket beror på obefintligt spel/slitna tätytor.

Du ska mäta spelet när motorns står som i animationen när visaren ligger precis mellan 2 och 3. Finns det spel ska du kunna rucka lite på båda vipparmarna till cylindern du ska mäta på.

Mät mellan ventilen och justerskruven på vipparmen med bladmått. Jag vet inte vad det ska vara för spel på din motor.
 
Bearing skrev:
Såhär fungerar din motor:
http://auto.howstuffworks.com/engine3.htm

Tickandet kan bero på två saker. Antingen att vipporna slår mot ventilen/kamaxeln slår mot vipporn. Det beror på att det är för stort spel. Eller att ventilen inte tätar vilket beror på obefintligt spel/slitna tätytor.

Du ska mäta spelet när motorns står som i animationen när visaren ligger precis mellan 2 och 3. Finns det spel ska du kunna rucka lite på båda vipparmarna till cylindern du ska mäta på.

Mät mellan ventilen och justerskruven på vipparmen med bladmått. Jag vet inte vad det ska vara för spel på din motor.
Mycket bra bild faktiskt..nu förstår jag mycket mer hur ventilerna egentligen fungerar. :tummenupp
Vipporna antar jag är de som ventilerna sitter på "armen" eller vad man ska kalla det bilden i orange men kamaxeln förstår jag inte riktigt.. trodde de va dendär blåa på bilden men den kommer inte åt slå mot vipporna enligt bild. vad kallas kedjan för föresten.. :rodnar känns nästan lite pinsamt med alla frågor.. men såhär var de när man lärde sig 2t också..
Föresten hur vet jag när kolven är i översta läget precis före förbränningsprocessen. Kanske finns märkt på svenghjulet men det är ju 2 kolvar. Är de då 180 graders skilnad då på dem?.. den ena är mellan 4,1 medans första kolven är mellan 2,3.
 
Jo det är den blå som är kamaxeln. Bilden skulle behöva vara i 3d för att man ska kunna se exakt hur vipporna ligger mot kamaxeln. Men jag tycker man ser ganska tydligt ändå.

Kammen ska inte slå mot vipporna, utan vipporna ska ligga an mot kammen hela tiden (förutom TDC kompressionstakten).

Kedjan finns inte med på bilden, den kallas kamkedja. Den driver kamaxeln med halva motorvarvtalet.

Kolvarna går parallellt i din motor, så vid TDC varje varv ligger något av ventilparen rätt för koll ventilspel.

Honda 500 -73 har markeringar på svänghjulet, så det borde din också ha. Annars måste du använda en indikatorklocka eller gradskiva för att hitta TDC.
 
Last edited:
Bearing skrev:
Jo det är den blå som är kamaxeln. Bilden skulle behöva vara i 3d för att man ska kunna se exakt hur vipporna ligger mot kamaxeln. Men jag tycker man ser ganska tydligt ändå.

Kammen ska inte slå motorn vipporna, utan vipporna ska ligga an mot kammen hela tiden (förutom TDC kompressionstakten).

Kedjan finns inte med på bilden, den kallas kamkedja. Den driver kamaxeln i halva motorvarvtalet.

Kolvarna går parallellt i din motor, så vid TDC varje varv ligger något av ventilparen rätt för att kolla ventilspelet.

Honda 500 -73 har markeringar på svänghjulet, så det borde din också ha. Annars måste du använda en indikatorklocka eller gradskiva för att hitta TDC.
Du menar att båda kolvarna är uppe samtidigt i översta läget?..
Var precis ute i garaget och kollade på svänghjulet men hittade inga markeringar så jag vet inte hur jag ska ställa det. däremot försökte jag ställa det där jag kände att jag hade mäst motstånd på kicken för där är antagligen kolvarna i översta läget men jag lyckades inte komma emellan med måttbladet ändå.. ringde en vän med CB 125 och frågade om avståndet han sa att de skulle vara 0,5 mm låter det rimligt?. Föresten var brytarspetsarna helt felinställda.
 
Nej 0,5 i ventilspel är inte rimligt det bör mellan tummen och r*ven ligga på 0,15-0,25 beroende på motor. Insugningsventilerna har ofta 0,05 mindre i angivet spel än avgasarna då de går kallare.

EDIT: Milimeter givetvis
 
Last edited:
philsson skrev:
... mäst motstånd på kicken för där är antagligen kolvarna i översta läget ...
Nej, där har kompressionen just börjat. I översta (och understa) läget går kicken plättlätt. (Iofs går den alltid lätt på en 125:a, det är skillnad på en fullvuxen puffra :7peta :rofl)

Jag vill minnas att ventilspelet på min gamla CB125:a bara var 5 hundradelar men kan minnas fel. Det har hänt förr. Ofta.
 
Robban_C skrev:
Jag vill minnas att ventilspelet på min gamla CB125:a bara var 5 hundradelar men kan minnas fel. Det har hänt förr. Ofta.

0,05 var inte mycket att hurra över nog för att ventilerna är små men det låter tight.. Har iof aldrig skruvat cb125 men på en annan 125 stånka jag skruvat ligger ventilspelet på 0,10-0,12 in och 0,15-0,20 ut.
 
jag pratade med en annan CB ägare som sagt han sa att de var antingen 0,5 eller 0,05 det var han säker på sa han.. :3freak men som sagt fick jag inte in bladmåttet emellan.. + att jag inte hittade någon markering på svänghjulet.
 
Jag har också för mig att spelet är 0,05mm - 5 hundradelar.
Det är väldigt litet, men ventilerna är väldigt små så det behövs inte så mycket.

Om jag inte minns fel så var det ganska noga med att kolla brytaravstånd och tändläge också. På svänghjulet, eller därikring bör det finnas ett märke där det står (T) det är när kolven är i topp och ett (F) när det ska vara gnista.
Vrid motorn i rätt riktining tills du kommer till (F) läge, Obs backa inte. Då ska brytaren öppna, Exakt..
 
Mats757 skrev:
Jag har också för mig att spelet är 0,05mm - 5 hundradelar.
Det är väldigt litet, men ventilerna är väldigt små så det behövs inte så mycket.

Om jag inte minns fel så var det ganska noga med att kolla brytaravstånd och tändläge också. På svänghjulet, eller därikring bör det finnas ett märke där det står (T) det är när kolven är i topp och ett (F) när det ska vara gnista.
Vrid motorn i rätt riktining tills du kommer till (F) läge, Obs backa inte. Då ska brytaren öppna, Exakt..
Det är dubbla kåpor på denhär hojen till svänghjulet.. först en kåpa över svänghjulet och på den "kåpan" sitter brytarna som har ytterligare en kåpa över sig.. på den brytarspetsarna sitter på (över svänghjulet) så finns ett titthål på ca 1 kvadrat cm. är det här jag ska titta efter F och T?.. Avtåndet mellan brytarna ställde jag till 0,35 men den går ändå inte rent efter detta.. kanske att det är skit på dem.. van vid elektroniska pulsgivare.. :tungan
 
eftersom jag inte hittar någon markering fick jag för mig att jag skulle skruva lite på justerskruvarna och se om ljudet försvinner.. kan det vara dumt?.. alltså skruva jättelite i taget tills det är borta på alla skruvar.. 4st..
 
philsson skrev:
eftersom jag inte hittar någon markering fick jag för mig att jag skulle skruva lite på justerskruvarna och se om ljudet försvinner.. kan det vara dumt?.. alltså skruva jättelite i taget tills det är borta på alla skruvar.. 4st..
Nej, det kommer inte funka.

Det finns ett knep för att hitta TDC.
Gör såhär:
1. Ritsa/rita en markering på lämpligt ställe i kåpan runt svänghjulet.
2. Skruva in "ett stopp" i tändstifthålet. Exempelvis en skruv/ett tändstift som är så långt att kolven kan ta i.
3. Vrid motorn medurs tills kolven tar i. Gör en markering på svänghjulet i linje med markeringen i kåpan.
4. Vrid motorn moturs tills kolven tar i. Gör en markering på samma sätt som i steg 3.
5. Gör en sista markering mitt emellan de markeringar du gjort i steg 3 och steg 4.
6. Skruva ur "stoppet".

För att sätta motorn i TDC ska du nu vrida motorn tills markeringen i kåpan ligger i linje med markering du gjorde i steg 5.
 
Förmodligen finns det ett "rätt sätt" att göra det på, du harn'te fundrat på att göra det rätt - istället för att pröva, testa och tro dig fram? Oftast krävs det bara 15 minuters extraarbete i början... men så slipper du prova i 5 dagar.

Dödläget fixar du med ett påsvetsat tändstift och en gradskiva som du skriver ut från internet och klistrar upp på ett plåt/plastburkslock. Lixom, vafan! :tummenupp

philsson skrev:
eftersom jag inte hittar någon markering fick jag för mig att jag skulle skruva lite på justerskruvarna och se om ljudet försvinner.. kan det vara dumt?.. alltså skruva jättelite i taget tills det är borta på alla skruvar.. 4st..
 
philsson skrev:
eftersom jag inte hittar någon markering fick jag för mig att jag skulle skruva lite på justerskruvarna och se om ljudet försvinner.. kan det vara dumt?.. alltså skruva jättelite i taget tills det är borta på alla skruvar.. 4st..
Ja det är dumt. Vi snackar en lite högvarvig motor här med mkt små ventiler, ja det det mesta är smått, även ventilspelet...och tändningen påverkar INTE ev ventiltick.
Med tanke på dina andra frågor vet vi inte ens vad "jättelite betyder.." för dig.
CB125T är känslig på tändningen, jag använder en stroboskoplampa. Brytaravståndet först, tändläget sen..Minns nu inte exakt men spelet måste vara lika på båda cyl innan du ställer tändläget annars blir det fel på ngn cylle.
Fixa standardgrejerna som tändning/brytare först INNAN du börjar rota i motorn.
Skaffa en handbok i någon form, gissa funkar INTE. ventilspelet skall som andra säger vara runt 0.05 mm nånting om jag minns rätt. Kolla vad.
(min Honda original manual f CB125T är oåtkomligt just nu så jag kan inte hjälpa dig med alla uppgifter).
 
Bearing skrev:
Nej, det kommer inte funka.

Det finns ett knep för att hitta TDC.
Gör såhär:
1. Ritsa/rita en markering på lämpligt ställe i kåpan runt svänghjulet.
2. Skruva in "ett stopp" i tändstifthålet. Exempelvis en skruv/ett tändstift som är så långt att kolven kan ta i.
3. Vrid motorn medurs tills kolven tar i. Gör en markering på svänghjulet i linje med markeringen i kåpan.
4. Vrid motorn moturs tills kolven tar i. Gör en markering på samma sätt som i steg 3.
5. Gör en sista markering mitt emellan de markeringar du gjort i steg 3 och steg 4.
6. Skruva ur "stoppet".

För att sätta motorn i TDC ska du nu vrida motorn tills markeringen i kåpan ligger i linje med markering du gjorde i steg 5.
Så ska jag göra.. :tummenupp lät mycket bra.. funderade själv på dedär med stoppa in något och känna på kolven. Det jag nu behöver ha reda på är om det är samma ventilspel på utblåssidan som insugssidan, isf 0,05?.
Kahobe skrev:
Ja det är dumt. Vi snackar en lite högvarvig motor här med mkt små ventiler, ja det det mesta är smått, även ventilspelet...och tändningen påverkar INTE ev ventiltick.
Med tanke på dina andra frågor vet vi inte ens vad "jättelite betyder.." för dig.
CB125T är känslig på tändningen, jag använder en stroboskoplampa. Brytaravståndet först, tändläget sen..Minns nu inte exakt men spelet måste vara lika på båda cyl innan du ställer tändläget annars blir det fel på ngn cylle.
Fixa standardgrejerna som tändning/brytare först INNAN du börjar rota i motorn.
Skaffa en handbok i någon form, gissa funkar INTE. ventilspelet skall som andra säger vara runt 0.05 mm nånting om jag minns rätt. Kolla vad.
(min Honda original manual f CB125T är oåtkomligt just nu så jag kan inte hjälpa dig med alla uppgifter).
Jag togg bort brytarna för att komma åt svänghjulet. Nu i efterhand när jag ställt in dem enligt migsjälv på ett rätt sätt med rätt avstånd osv så går hojen som en påse nötter.. :3freak
Om jag bör fixa detta först så ska det göras.. vart på brytarna flera ggr med varierande resultat sen igår men den går aldrig riktigt fint. Slipat rent och "planat" ytorna och ställt in avståndet till 0,35mm på båda brytarna men men... ska jag försöka att ställa lite högre avstånd tycker ni ?.. känns som den inte hinner antända bensinen riktigt på lite högre varv..
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top