Inställning kamdrev mm Yamaha R6 -02

imorron

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Yamaha R6
Hej! Har haft lite problem med oljud ifrån min R6:a när den kommer upp i arbetstemperatur. Börjar misstänka att det kan vara kamkedjesträckaren som ändå är boven. Den verkar fungera när jag monterat av den och testar den. Jag är dock lite konfunderad över inställningen av mina kamdrev. Jag bifogar några bilder hur det ser ut när motorn står i TDC. Avgaskammens drev står precis ovanför kanten på topplocket som den skall linjera med och insugskammens drev står då strax under. Detta blir bättre illustrerat på bild2 2 då jag snurrat vevaxeln ett varv till och markeringarna skall mötas.

Tänker jag rätt att det rimligen är kamkedjan som blivit för utsträckt??? För om den skulle vara lite kortare så borde kamaxlarna "dra" sig rätt. Kamdreven går ju att justera men då blir ju kedjan slack på sträckan ner till vevaxeln och när spännaren spänner kedjan så hamnar markeringarna ännu mer fel eller tänker jag gale
t???

Hoppas någon sitter på kunskap att hjälpa mig lite?😊

Mvh Henrik
 

Bifogat

  • 20240428_083315.jpg
    20240428_083315.jpg
    1.9 MB · Visningar: 46
  • 20240428_083156.jpg
    20240428_083156.jpg
    2.1 MB · Visningar: 47

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns en tråd om Yamaha - linjering av kamdrev. Ska se om jag kan hitta den
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vet ej hur man länkar in en bef. tråd, men sök på Behöver hjälp vid montering av kamaxlar

Lång tråd, men vad vi kom fram till var att Yamahas märkning inte låg exakt där den skulle vara. Kanske likadant på din motor? Läs igenom tråden och försök bilda dig en uppfattning om det är samma "problem"
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Med tanke på att någon har skrivit dit sina initialer på toppen och dreven är slitsade så gissar jag att din R6 inte är helt standard. Och det som är riktigt bra är att det står MJP, alltså Michael Jansberg Pedersen som var typ bäst på att trimma supersportcyklar i Norden. Din motor kommer nog från en racer och kammarna bör ställas in av någon som vet vad han eller hon gör. Kammarna har antagligen en märkning och börja med att forska i det.
Rätt inställt och allt i ordning borde en Jansbergmotor ge 110-125 hkr på hjulet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan ju inte ställa in en kamaxel bättre än att ha kamkedjan på det kugg som ligger närmast rätt.

Edit: Nu såg jag att det ser ut att vara ovala hål på kamdreven och det betyder ju att det går justera väldigt noggrannt men det betyder också att man inte längre bör utgå från markeringarna på kamdreven utan man måste kolla vevaxelns läge nära ventilerna öppnar och stänger.

Lagom ventilöverlapp är viktigare än de exakta ventiltiderna.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Någon har i alla fall varit ovarsam vid monteringen.
 

imorron

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Yamaha R6
Med tanke på att någon har skrivit dit sina initialer på toppen och dreven är slitsade så gissar jag att din R6 inte är helt standard. Och det som är riktigt bra är att det står MJP, alltså Michael Jansberg Pedersen som var typ bäst på att trimma supersportcyklar i Norden. Din motor kommer nog från en racer och kammarna bör ställas in av någon som vet vad han eller hon gör. Kammarna har antagligen en märkning och börja med att forska i det.
Rätt inställt och allt i ordning borde en Jansbergmotor ge 110-125 hkr på hjulet.
Hoppsan! Där ser man, jag har haft hojen en månad och köpte den lite på vinst eller förlust då jag tyckte den var snygg för sin ålder och gick samt lät helt gudomligt. Jag har börjat ana lite att den gått på bana pga andra orsaker och har också sett initialerna men har inte googlat längre än så. Motorn går skitfint förutom ljudet som förhoppningsvis är från kedjesträckaren och då kommer jag inte röra inställningarna. För övrigt har jag aldrig kört en standard R6 och detta är min första hoj på 16 år men tusan vad den vaknar till liv vid 11-12.000 varv 😀....
Tack så mycket för infon, ska googla lite efter MJP.

Mvh Henrik
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top