imorron
Ny medlem
- Gick med
- 8 Apr 2024
- Hoj
- Yamaha R6
Hej! Har haft lite problem med oljud ifrån min R6:a när den kommer upp i arbetstemperatur. Börjar misstänka att det kan vara kamkedjesträckaren som ändå är boven. Den verkar fungera när jag monterat av den och testar den. Jag är dock lite konfunderad över inställningen av mina kamdrev. Jag bifogar några bilder hur det ser ut när motorn står i TDC. Avgaskammens drev står precis ovanför kanten på topplocket som den skall linjera med och insugskammens drev står då strax under. Detta blir bättre illustrerat på bild2 2 då jag snurrat vevaxeln ett varv till och markeringarna skall mötas.
Tänker jag rätt att det rimligen är kamkedjan som blivit för utsträckt??? För om den skulle vara lite kortare så borde kamaxlarna "dra" sig rätt. Kamdreven går ju att justera men då blir ju kedjan slack på sträckan ner till vevaxeln och när spännaren spänner kedjan så hamnar markeringarna ännu mer fel eller tänker jag gale
t???
Hoppas någon sitter på kunskap att hjälpa mig lite?
Mvh Henrik
Tänker jag rätt att det rimligen är kamkedjan som blivit för utsträckt??? För om den skulle vara lite kortare så borde kamaxlarna "dra" sig rätt. Kamdreven går ju att justera men då blir ju kedjan slack på sträckan ner till vevaxeln och när spännaren spänner kedjan så hamnar markeringarna ännu mer fel eller tänker jag gale
t???
Hoppas någon sitter på kunskap att hjälpa mig lite?
Mvh Henrik