Inställningsfråga ang. bilder!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Babar det du beskriver under info på din sida är mkt bra tycker jag. :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Orkade inte läsa igenom hela tråden men om jag ska betala för bilder vill jag göra en speciell fotosession med fotografen och "rigga" schyssta miljöer eller vad man gör!
Då kan jag lätt pynta någon hundring för en bra bild men jag varken kräver att någon ska lämna ut bilder på mig eller knäppa för den delen när jag kör!

En på förhand uppgjord deal är enligt mig att föredra!

Fotograferna hävdar även att de äger upphovsrätten till bilderna vilket absolut stämmer men om någon av er vill publicera en bild på mig måste väl jag ha något att säga till om det?
 

Snöstorm

Sponsor
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Skulle gärna se att en fotograf tog kontakt före en tävling och att
man kunde komma överens om ett upplägg för en helg
Depåbilder racebilder mm skulle gärna betala ca500 för en sån helg
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag tittade i den här tråden först idag, trådrubriken gjorde att jag trodde det handlade om kamerainställningar.

Grundtanken borde väl vara att vi alla är glada amatörer, hojåkarna bjuder på modellande, fotoamatörerna bjuder på sina alster, vissa bjuder på stuntfilmer, forumen vi hänger på är "gratis", Barkarby är gratis för åkande och fotograferande och åskådare, Bulten är gratis, ingen blir miljonär på att arrangera banåkningar (väl?), Rörken osv är nästan gratis - vi alla bidrar till hobbyn och gemenskapen och får förhoppningsvis mycket tillbaka.
Men visst, jag är absolut beredd att pröjsa en slant för en extra bra bild, men försök få till ett enkelt sätt att värdera och betala. T.ex om man lägger upp en tråd med bilder så skriv hur mycket ni vill ha för stor, redigerad bild så man bara kan trycka iväg ett mail med vilken bild man vill ha och att man satt in pengar på ett konto. Och är man så blygsam att man inte kan värdera sina bilder så skriv bara var man kan donera en valfri slant och att ni välkomnar folk att be om stora bilder (alt. motsatsen :p).

Lägg gärna in namn/nick i Exif så man senare kan se vem som plåtat!

Jag tycker definitivt att det är en supertrevlig service att folk plåtar åkningar. Tips dock: försök att hitta andra vinklar att fota ur och andra ställen att stå på än du gjorde förra gången du plåtade. T.ex så har väl ingen plåtat riktigt vassa bilder på Sveavägen när alla hojar rullar in en onsdagkväll efter skymning. Eller nåt backkrön på Bulten som man kan komma slangandes över.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Fotograferna hävdar även att de äger upphovsrätten till bilderna vilket absolut stämmer men om någon av er vill publicera en bild på mig måste väl jag ha något att säga till om det?

Beror helt på var bilden publiceras, av vem och i vilekt sammanhang. Läs även mitt svar på förra sidan och de länkar som finns där, bla en till fotosidan..

Visas på websida: Väldigt lite eller inget att säga till om (se även nedan)
Marknadsföring; Du måste tillfrågas VARJE gång bilden används
Journalistiska ändamål; Inget eller ytterst små, de publicerar det de har

Specialfallet nätet/PUL
Fotografier räknas som personuppgifter. Personuppgifter får normalt inte publiceras utan tillstånd, Finns vissa små hål i det dock. För att räknas som personuppgift ska bilden innehålla personer som är identifierbara och framträdande i bilden! En hoj på bana med mörkt/immigt visir lär inte klassas in där.

Journalistiska publikationer; ungefär som tidning. De kör ut vad de har
harmlösa bilder/info; tillåtet att publicera. Inget att säga till om

Tips dock: försök att hitta andra vinklar att fota ur och andra ställen att stå på än du gjorde förra gången du plåtade. T.ex så har väl ingen plåtat riktigt vassa bilder på Sveavägen när alla hojar rullar in en onsdagkväll efter skymning. Eller nåt backkrön på Bulten som man kan komma slangandes över.

Har en trolig orsak till alla de där upprepningarna. Tar en liknelse med vad min svensklärare sa. Först gör man rätt enligt regelbokens alla fall. När man kan det får man börja skriva artistiskt.

Många kör nog på i situationer de snabbt kan skaffa god vana med och dessutom ha goda referensobjekt att gå efter. Ingen klarar av att börja fota bra skymningsbilder eller ögonblicksbilder i backkrön. Först när man övat och har en BRA grundteknik är det vettigt att börja leka lite mer med vinklar, motiv osv.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Inskickat av Richard
Tips dock: försök att hitta andra vinklar att fota ur och andra ställen att stå på än du gjorde förra gången du plåtade. T.ex så har väl ingen plåtat riktigt vassa bilder på Sveavägen när alla hojar rullar in en onsdagkväll efter skymning. Eller nåt backkrön på Bulten som man kan komma slangandes över.

Har en trolig orsak till alla de där upprepningarna. Tar en liknelse med vad min svensklärare sa. Först gör man rätt enligt regelbokens alla fall. När man kan det får man börja skriva artistiskt.

Många kör nog på i situationer de snabbt kan skaffa god vana med och dessutom ha goda referensobjekt att gå efter. Ingen klarar av att börja fota bra skymningsbilder eller ögonblicksbilder i backkrön. Först när man övat och har en BRA grundteknik är det vettigt att börja leka lite mer med vinklar, motiv osv.

Helt klart är det så för mig . på Bulten blir det lite av kvantitet,men det behövs innan det blir kvalitet(förhoppningsvis). Därför kan det ibland tyckas bli enformiga vinklar.Men det har ju med parkeringsmöjligheter o ljus att göra osså.Och packa ihop allt och klä på sig mc utr,för o flytta sig 1km,,lite lathet osså :p blev lite OT,sry
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Beror helt på var bilden publiceras, av vem och i vilekt sammanhang. Läs även mitt svar på förra sidan och de länkar som finns där, bla en till fotosidan..

Visas på websida: Väldigt lite eller inget att säga till om (se även nedan)
Marknadsföring; Du måste tillfrågas VARJE gång bilden används
Journalistiska ändamål; Inget eller ytterst små, de publicerar det de har

Jag läst ditt tidigare inlägg och ser och förstår vad du menar! Ska även tillägga att jag minst av alla skulle klaga om någon ville publicera en bild på mig vid ett schysst nerlägg:D

För disskusionens skull så ponera att du publicerar "fel" person på bild som varken vill vara med och är beredd att göra ngt åt det...då vore det kanske bättre om man frågat först!

Har förresten inte tackat helios, conseal och gubblasse mfl som fotar oss på bulten! Grymt jobb grabbar :tummenupp
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
För disskusionens skull så ponera att du publicerar "fel" person på bild som varken vill vara med och är beredd att göra ngt åt det...då vore det kanske bättre om man frågat först!

a) Har jag utgivningstillstånd får de troligen gnälla bäst de vill. Gnäller de för mycket lär de skicka in en stämning vilket kan bli tufft för dem när man hävdar grundlagsskyddet vid publikationer.
b) Egen websida.. tar bort bilden om den inte får visas enligt lagarna sen är nog saken ur världen. En stämning är inte mycket att vifta med där. Svenska skadestånd och även utredning lär bli ganska tafatta eller utebli vid privata gräl.
c) Smackat ut 1 miljon reklambroschyer.. kan bli rätten nästa :huvet

Men alltid gäller att vid tveksamheter ska man fråga. Vad som händer beror helt på var man publicerat. Sen klagar nog många lite för hårt och agressivt innan de vad som gäller.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har inga planer på att bli något proffs på att fotografera. Har ingen avsikt att försöka få in bilder i en tidningen även om jag fick det i senaste Bike på sidan 86 utan påtryckningar ifrån mig.

Jag åker frivilligt ut att öva men knappast på andras bekostnad som ska få mina bilder gratis. Utan din medverkan ingen bild & utan min medverkan ingen bild på ev dig enkelt men tydligen väldigt svårt att förstå för vissa. Men visst du har säkert snälla vänner som åker upp till en bandag & fotar vilket är tur för dig, de kanske skulle betala din banhyra också för att få äran att fota dig.
Känner du till någon sport som klarar sig utan media?

Det sista du skrev tänker jag inte ens kommentera för oavsett hur mkt vi diskuterar i denna tråd så anser du nåt som en har lagt ner mkt tid på ska du ha gratis.

Ja gratis är gott men till en viss gräns!

Snälla rara, uttrycker jag mig så klumpigt? Förlåt i så fall!

1: Jag uppskattar ABSOLUT folk som knäpper bilder.
2: Har knäpparen en het bild och vill ha betalt så får den det.
3: Lägger knäpparen ut en fullkvaltietsbild publikt så tänker jag "Tack ska du ha" och tänker inte mer på det.

Tråden handlar om min *inställning*.
Jag *anser* att jag har rätt att hantera t.ex en tumnagel med mig själv på precis hur jag vill. Vad lagen säger kan mycket väl vara något annat.

Återigen: jämför med hemmastudios. Du spelar in ett alster som bygger på t.ex en minaret och lägger ut en snutt. ANSER inte du att minareten har rätt att ladda ner den snutten och använda i eget syfte? Eller vill du kontakta honom och berätta att mikrofoner minsann kostar pengar och du ska ha pröjs?

Hade han senare kontaktat mig och velat köpa en högupplöst version hade jag i alla fall blivit väldigt smickrad och börjat deala.

Nu råkar jag vara en GNU-nörd som släpper mina ytterst små enkla apps öppet och det närmsta man kommer i denna världen är väl Creative Commons?
När ungarna blir större och jag får Mer Tid(tm) drömmer jag om att återuppta musikskapandet och det kan jag garantera kommer släppas under någon form av öppet avtal och det är det jag menar med att "det pågår ett slag därute". Det kommer finnas två världar, en råkommersiell och en öppen även inom media och jag tänker hålla till i den öppna.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag förstår inte vad problemet är.
Vill man ta betalt för sina bilder så gör man det!
Vill man inte ta betalt så delas bilder ut gratis!

Inga problem :)

:tummenupp

Absolut: SÅ enkelt är det och skall man komplettera uttalandet en aning så blir det med:

- Köparen bestämmer om han/hon vill köpa en bild för det pris fotografen vill ha.

It´s as simple as that! :tummenupp

Tråden skapades mer som en enkel form av "galluppundersökning"...typ!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top