Förstår inte riktigt resonemangen. Om jag tar min dyra kamera till banan och sedan plåtar för mitt eget nöjes skull varför sedan använda det som en ursäkt för att ta betalt om bilderna blir bra? Skulle aldrig falla mig in. Skulle inte ens tänka den tanken.
Vissa kanske har dyr utrustning som ursäkt för att ta betalt andra inte.
Smaken är ju som baken! Vad du gör och inte med DINA bilder är upp till dig, jag lägger ingen värdering i det och respekterar din åsikt/inställning.
Jag ger också bort bilder, som sagt tidigare, men om jag har en bra bild eller flera och du vill ha den ja då får du betala vad jag tycker det kan vara värt med allt jobb som läggs ner. Vill du betala fine då är bilden din, vill du inte tja big deal...NOT!
OK om man går till banan med tanken och informerar folk att du är en seriöst arbetande fotograf.....
Men då ska du betänka att varje bild man tar betalt för ska skattas och betalas sociala avgifter på, såvida inte denna tråd handlar om att ta betalt svart?
Nu blir helt plötsligt varje bild väldigt dyr...
Hmm, sociala avgifter vid försäljning av en bild??? Gäller inte sociala avgifter endast tjänster och anställda?
Ett annat problem. Om individen kan identifieras och det är solklart att det är denna individ som blivit fotograferad då har du inte rätt att använda bilderna utan hans samtycke (Om du tar din kamera, siktar på denna individ och tar ett kort).
Jo, för eget privat bruk!
Huruvida denna identifikation är på skinnställ, klart visir etc, är inte fotografens sak att avgöra utan betraktarens. Om man kan säga vem som exempelvis kör hojen ja då får du inte heller posta eller publicera bilderna utan samtycke (så uppfattade jag lagtexten, pratade med en fotograf på HN).
Jag skulle väl personligen aldrig ens reagera, bara tycka det var lite ballt men andra kanske skulle.
Publicering är en helt annan femma! Fast skinnställ/mörkt visir och en hoj utan regnr. räcker knappast som identifikation. Tänk på att vi än så länge inte åker dit för ex. fortkörning med hastighetskamerorna som är monterade utmed vägarna. Orsak, det går inte att utom all rimlig tvivel fastställa...identiteten på föraren!
Men men oavsett vilket, jag köpte inte min utrustning för att tjäna pengar på foto. Om jag fotar för skojs skull och då fotar exempelvis en åkare på banan då anser jag att bilderna oxå är gratis för dom jag fotar, mot exempelvis rättigheten att använda bilderna som jag vill senare. Det skulle vara ett bra byte. Dom står för modellandet fotografen tar sina kort och får använda dom som han behagar mot fullformats kopia till åkaren....
Men men det e ju jag det, rätt oegoistik av mig när det gäller sånt.....
You do as you wish och ingen klankar ner på dig för det! Keep up the good work!
OBS! jag förstår när det är riktiga fotografer! Nu verkar denna tråd handla om några glada amatörer som plåtar för sitt höga nöjes skull.
Vad ÄR en "riktig fotograf". Menar du professionell, dvs. en som har fotograferandet som levebröd.?
Eller menar du en som jobbar med fotografering parallellt med annat jobb eftersom fotograferandet inte inbringar tillräckligt att leva av??
Eller menar du en fotograf som är duktig och tar bra bilder, dvs. ilder som betraktaren tycker är bra???
För mig är du fotograf när du står där med din kamera. Lyckas du dessutom ta en/flera bilder som jag tycker är bra/fräcka/fina what ever desto bättre.
Rent formellt är dock "Fotograf" ett yrke och det krävs en formell utbildning för att då få kallas "Fotograf" så alla andra är rent formellt INTE fotografer. Så vad ÄR vi då, kameraanvändare, eller?
Jag skiter i vilket, blir bilderna bra som foto...sorry kameraanvändaren tar så är jag nöjd och beredd att pynta en liten slant! Andra ställer andra krav typ, " bilden som är bra måste vara tagen av en viss kategori för att han/hon skall kunna tänka sig att betala"!
Det är inte svårare än att du då inte kommer köpa någon av mina/andras bilder medan vi kommer få bilder av dig!
Sov gott!
// Niklas
P.S Jag djävlas lite bara no offence!