Jag wheelar normalt sett alltid med risk för krasch -- annars hade det ju inte varit roligt och kittlat så skönt i magen -- däremot gör jag det inte för fotgrafens skull (fast någon kan ju alltid be mig så gör jag det säkert! Men då ska vi ha en release som ger oss båda full rätt att nyttja bilderna).
Om det kan man tycka vad man vill men det ÄR styrt enl. lag och om inte fotografen exklusivt avsäger sig rätten till bilderna så har han/hon den så länge han/hon lever.
Faktum är att om jag lånar ut min kamera för 5 minuter till dig och du tar en bild så är det inte jag som äger upphovsrätten utan du eftersom det vid tillfället var DU som var fotograf! Låter skummt men så är det!
När jag fotar är det samma sak, jag gör det för min skull och normalt inte för motorcyklisten.
Me to MEN om jag kan tjäna en liten slant, för att re´ducera mina kostnader för någon vinst blir det ALDRIG för NÅGON, det är min fasta övertygelse, så why not.
Jag ger också bort bilder till kompisar och till de som kraschar, om jag fick med det på bild, men jag avsäger mig aldrig upphovsrätten och jag vill att bilder jag GER bort alltid skall behållas obearbetade vilket innebär i vissa fall att mitt namn står med längst ner till höger på bild.
Om någon betalar för en bild, vilket än så länge aldrig har hänt, så tar jag bort "loggan" men begränsar användandet till privat/enskilt bruk.
Att köra SH som ett reklamforum och bedriva sin "jag säljer bilder" marknadsföring känns fel.
Varför det? Sälja hjälm, fotpinnar, kursplatser, bandagsplats eller en bild vad är skillnaden? Det säljs ju allt möjligt med koppling till motorcyklar på forumen!
Är bilden uppladad på SH är det kanske SH som äger den? Jag har inte kollat det finstilta på registreringssidan...
/ Jonas
Har heller inte läst det finstilta men upphovsrätten till en bild kan aldrig förhandlas bort med annat än att fotografen separat överlämnar den till någon annan vilket om det skall funka rent juridiskt i efterhand kräver skriftligt avtal.
Däremot kan en hemsida, ex. SH, kräva att uppladdade bilder får användas av SH för ex. marknadsföring odyl. dvs. att de får använda dem fritt!
Mvh!
// Niklas
Ja jag vet att vi lägger en massa pengar på våra kameror, min egen utrustning ligger nånstans runt 45,000 kr men då har jag ett riktigt OK 400mm objektiv.
Dock är jag personligen av den inställningen att när jag tar bilder på banan så får alla som vill orginalen och lägger ut allt utan en tanke på att ens vilja ha betalt.
Detta blir i och med att jag själv sedan får bilder av andra av när jag kör på banan så ser det mer som ett utbyte som funkar bra här på sporthoj.
Nobel inställning. Samma inställning jag också haft...ett tag, för om man ser proportionerna på det är det inte i närheten av rättvist! (snyft!
).
Varje gång man plåtar söker 10-30 pers. upp en och frågar var bilderna läggs upp någon stans! Börjar man dela ut dem kommer alltid frågan, flera gånger om, har du en/flera bilder på "gul hoj, svart skinnställ, vit hjälm".
Nåja, detta är dock en fråga som var och en tar ställningt ill hur mycket jobb man tycker det är värt i förhållande till vad det ger (och nu pratar jag inte om pengar).
Det viktigaste i det vi gör på vår fritid är att vi tycker det är kul, att det ger positiv energi tillbaks till oss. Så länge man tycker det är kul att köra hoj på bana/utbilda sig/fotografera så länge skall man hålla på och så länge KAN man hålla på till 100% idéellt. Men så fort det börjar bli en belastning, man känner stress eller krav som man inte VILL ha, ja då är det dax att antingen lägga av eller börja försöka få något mer ut av det.
Då kan ju någon tycka, "ja men vad satan tycker du inte det är kul att fotografera skit i det då!" Jo, man kan tycka det är kul att plåta och utvecklas, vilket för övrigt ALLA gör när vi utövar något, men det kanske bara är kul så länge jag får plåta för egen räknings skull och ge bort bilderna till dem jag känner eller som verkar trevliga och få en uppskttning i form av en kommentar eller två men när helt främmande människor "underförstått" begär att man skall lägga upp/skicka bilder KANSKE det inte längre är lika kul. En tanke bara!
Mvh!
// Niklas