Inställningsfråga ang. bilder!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag slängde bara in den som en tankenöt. Fotar du så får du givetvis sälja dina bilder om du vill. Det bryr jag mig inte om. Men visst kan man väl kräva en avgift av dem som fotar om man själv lagt ut dyra pengar på att hyra en bana där några fotografer ska åka snålskjuts och tjäna pengar.

Nja vet ej hur du tänker men på vilket sätt får fotografer ut på att behöva betala nåt som ni gärna vill bli ihågkomna med? :rolleyes:

Men visst du kanske inte vill bli fotograferat då kan jag förstå det du försöker förklara, men om din vän ska fota dig då borde väl han betala din del av banhyran också även om du bara ska ha bilderna för privat bruk?

Om det inte fanns någon som fotograferade hur hade du tänkt dig att mctidningarna skulle se ut?

Så mkt som jag har åkt på både crossbanor samt barkaby + diverse andra ställen är ren träning & de som kräver att få bilder på sig själv ber jag dra åt helv... men som tur är har jag inte råkat ut för någon sådan person ännu.

Många tänker ju inte på att man kanske skjuter säg ca 1000-2000 kanske mer per gång så sliter det helt klart på grejerna. Vissa vägrar fota på crossbana pga all damm med mera men är det någon förare som tänker på det ang dammet nej tror inte det!

Behöver själv en del bilder som jag blev riktigt nöjd med medan andra kanske ligger kvar på disken några veckor sen raderas de.

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Nja vet ej hur du tänker men på vilket sätt får fotografer ut på att behöva betala nåt som ni gärna vill bli ihågkomna med? :rolleyes:

Men visst du kanske inte vill bli fotograferat då kan jag förstå det du försöker förklara, men om din vän ska fota dig då borde väl han betala din del av banhyran också även om du bara ska ha bilderna för privat bruk?

Om det inte fanns någon som fotograferade hur hade du tänkt dig att mctidningarna skulle se ut?

Det låter ungefär som att fotograferna gör dom som kör en tjänst och vi förare ska vara evigt taksamma för att dessa snälla människor finns.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Jag tycker de är en fråga om kvalite.

Finns flertalet bra fotografer här på forumet som jag mer än gärna betalar "fullpris" för de dom gör! Så har man även dom där "hobby"fotograferna som slänger med sig kameran och fotar mellan passen på bandagar och tar halvkassa bilder, där är de mer tveksamt om ja skulle betala nåt nämnvärt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det låter ungefär som att fotograferna gör dom som kör en tjänst och vi förare ska vara evigt taksamma för att dessa snälla människor finns.

Du får tolka det hur du vill men hur många fotografer känner du som dra in storkovan i sverige på just att fotografera på banor. Med tanke på vissa personers fotoutrustning så är det knappast man nåt man betalar av väldigt snabbt på eller?

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02

arguingistheshit.jpg

Jag personligen tycker det är kul om jag hamnar på bild när jag kör eftersom jag aldrig arrangerar fotosessioner med mig själv som motiv .. jag tycker även att det är kul att fotografera .. alla tycker olika ..

Tråkigt när enstaka individer skall sabba en hel tråd med vettiga inlägg :arsele

hezzone

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
08 Yamaha FZ1-N Abs
Det behöver inte vara svårare än att man surfar in på en bildsida där man kan välga vilken bild man vill ha. Betalnings-sätt valfritt:gnissla

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det kommer alltid finnas amatörer som jag,som inte har kvalitet nog att ta betalt för sina bilder. Den kvaliten kanske duger åt vissa som en kul grej.Sen de semiproffs som åker på bandagar och sånt kan ju på ett annat sätt "garantera" bra bilder.De tycker jag med gott samvete ta betalt om det finns intresse.Men tyvärr tror jag då att merparten skulle nöja sig med de enklare bilderna,som ibland kan va fina.Då skulle det återstå rena beställningjobb till semiproffsen,typ att fota ett speciellt motiv under en tävling.Givetvis kommer de troligen fortsätta att fota Barkaby,Bogan mm för att de har intresse.Så det kanske är upp till fotografen att övertyga kunden om att just hans bilder verkligen är värda att betala för. Det känns iaf som att jag fotar gärna o lägger upp bilder om så önskas, men vill samtidigt inte dumpa marknaden. Men å andra sidan är ingen tvingad att stå på en åker i 4-5 timmar :p
Kör försiktigt :)

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Har den som blir fotograferade några rättigheter, typ att säga ge fan i att publicera den där pinsamma bilden på mig?

Själv skulle jag gladeligen pynta för bra bilder på mig själv - så djävla svårt att fotografera sig själv ju!

Att man har en dyr utrustning och lägger ner tid -- ja det är väl som med att åka hoj som är dyr och fin och tar massor med tid och "kräver" allehanda dyra tillbehör. När det sen står det någon där och tar bilder och gnäller över att kameran är dyr när han får chansen att ta riktigt coola bilder på mig helt gratis känns lite skumt... om jag wheelar för fotgrafen så kan det ju kosta mer än ett objektiv om det vill sig illa.

Det är skoj att fota, det är skoj att köra. Köpa bild? Javisst! Sälja bild? Inte för mig men tycker man att det är lönt att försöka tjäna stålar så visst, men då kanske man ska byta till "Köp o sälj" forumet i stället ;)

Om man innan snackar med en fotograf och kör det som en "session" borde väl sedvanliga model- och fotografreleaser passa? Och vill jag ha en vass fotograf så lär jag ju få pynta därefter.

Hmm, ber om ursäkt om jag inte fick fram någon poäng direkt... ha det gott så ses vi kanske i ett dike snart! (med kamera eller hoj vet man aldrig :)

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Du får tolka det hur du vill men hur många fotografer känner du som dra in storkovan i sverige på just att fotografera på banor. Med tanke på vissa personers fotoutrustning så är det knappast man nåt man betalar av väldigt snabbt på eller?

Jag känner inga som gör det. Men varför förutsätter du att det ska vara så att man ska kunna betala av sin utrustning? Det är ju trots allt en hobby.

Har den som blir fotograferade några rättigheter, typ att säga ge fan i att publicera den där pinsamma bilden på mig?

Med tanke på hur folk behandlas av kvällspressen så gissar jag på att svaret är att du inte har något att säja till om där.

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Finns väl inget rätt eller fel här..Tråden skapades väl just bara för att "ta pulsen" på er . Står väl ungefär lika nu...0-0.. Bra bilder=upp me flisen..Normala/dåliga bilder=behåll eller bjud på ,,hehe

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag känner inga som gör det. Men varför förutsätter du att det ska vara så att man ska kunna betala av sin utrustning? Det är ju trots allt en hobby.

Ursäkta om jag ev skrev lite fel men att betala av utrustningen är nog bara en bråkdel utan det är all tid runt omkring som en fotograf vill ha betalt för. Även om det är en hobby så kostar det att färdas till det stället man ska fota, all efterbehandling kräver sin tid också samt ev minneskort & batterier som behövs för en heldag. Kvalite kostar detta gäller även hojens utr. Inget man knappast får något tillbaka på men ev allt jobb kanske kan kan få igen något.

Accepterar din åsikt även om jag i vissa lägen inte håller med! :)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10

Man kan ALLTID be en fotograf att INTE ta bilder på just dig! Men generellt gäller dock att bilder tagna på allmän plats, och dit hör allt utom privat egendom (dvs. man får ex. INTE fotografera utifrån gatan in genom ditt fönster) exakt hur det skall tolkas på en hyrd anläggning vet jag tyvärr inte. Och jag gissar att det lär få bli ett fall för domstol om nu någon ids driva ett ärende så långt!

Att man har en dyr utrustning och lägger ner tid -- ja det är väl som med att åka hoj som är dyr och fin och tar massor med tid och "kräver" allehanda dyra tillbehör. När det sen står det någon där och tar bilder och gnäller över att kameran är dyr när han får chansen att ta riktigt coola bilder på mig helt gratis känns lite skumt... om jag wheelar för fotgrafen så kan det ju kosta mer än ett objektiv om det vill sig illa.

Jag antar att de som tar upp det i debatten endast vill gör klart för alla intresserade att även om det inte kostar pengar att framkalla bilderna i dagen digitala värld (det kostar bara tid och en investering i dator och program) så är prylarna i sig hyfsat dyra om man skall ha bra kvalité. Och mest nog för att göra det klart för de som direkt eller indirekt begär att få bilder gratis!

Gissa om det blir dyrt för oss som gör både och! :D

Om du vill wheela eller inte eller göra något som du normalt sett inte brukar göra, med risk för krasch är ju inget en fotograf kan påverka varken innan eller efter du har gjort det. Skulle snarare tro att de som väljer att göra sådant gör det för egen vinings skull, dvs. ett försök att få ett eller flera fräcka bilder. Dvs. det är du själv som avgör om du skall ta risken inte fotografen!

... men tycker man att det är lönt att försöka tjäna stålar så visst, men då kanske man ska byta till "Köp o sälj" forumet i stället ;)

Typ- "En styck fräck bild på en blå R1 säljes till högstbjudande!" Eller? :D

God natt!
// Niklas

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR

Jag tar kort för eget nöje. Att jag sen erbjuder dem till salu är mer välvilja att dela med mig. Den dagen folk inte inser vitsen med publicitet eller möjligheten att få service på plats tror jag det är dags att tänka om. Vad många tankar inte hem bilderna och använder dem fritt ändå. Vilket är en smärre olaglighet. Än är ni inte i den klassen att ni kan ta betalt för att agera modeller. Sorry Gulleplutt, men Gisele Bundchen leder fortfarande skyhögt på min önskelista.:)

Är du lika anti mot Greven och liknande som står och kränger reservdelar på bandagar och sm-dagar. De gör med deltagarna en tjänst men med tydligt motto att göra sig en hacka på det.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10

Så är det ju inte! Lika lite som att de som kör kör för att fotograferna skall kunna ta "gratisbilder" och tjäna pengar!

Det funkar liksom inte så i dagens digitala värld för hur man än vänder och vrider sig kommer det ALLTID finnas de som fotograferar och som inte tycker att deras bilder håller tillräckligt hög kvalité för att ta betalt för. Och du/jag kommer alltid ha kompisar som plåtar lite då och då mellan passen så bilder, oavsett kvalité, kommer vi alltid att kunna få.

Samtidigt kommer det alltid finnas de fotografer som tycker att bilderna de levererar håller sådan kvalité att de vill ha betalt. Gissningsvis är dessa bilder då av högre kvalité. Och det är HÄR min/mina frågor kommer in. Inte halvdana bilder för det är kappast någon som vill pynta för dem ändå men för bra bilder...:D

Nu SKALL jag gå och lägga mig!
Natti, natti!
// Niklas

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Man kan ALLTID be en fotograf att INTE ta bilder på just dig! Men generellt gäller dock att bilder tagna på allmän plats, och dit hör allt utom privat egendom (dvs. man får ex. INTE fotografera utifrån gatan in genom ditt fönster) exakt hur det skall tolkas på en hyrd anläggning vet jag tyvärr inte. Och jag gissar att det lär få bli ett fall för domstol om nu någon ids driva ett ärende så långt!

Du får PLÅTA vad du vill utom skyddsobjekt.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Att ANVÄNDA bilderna är en annan sak.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
JDen dagen folk inte inser vitsen med publicitet eller möjligheten att få service på plats tror jag det är dags att tänka om.

Tack!

En fråga ifrån fotosidan som Jkay länkade!

Men, jag får väl inte ta en bild på en Ola Billgrentavla utan tillstånd?
Jodå, och jag citerar (lou) 2: a kapitlet 12 §, ”Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk” Du får ta en bild, men du får inte publicera den eller dra vinning av den på något sätt. Mer om detta senare.

Enskilt bruk kan vara att du vill trycka upp en T-shirt till dig själv som du har när det är fest eller du vill ha en bild på väggen bredvid din dator för inspiration.

Man kanske skulle ta bild på en Picasso eller nåt att förstora upp & hävda man har köpt en äkta nä det där blev lite fel!

Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR

Avarage beskrev det hyfsat bra. Kompletter med att om du inte kan kännas igen på bilden är du ganska tandlös i försök att stoppa.bilden.. Fotografen gör det han finner rätt. Speciella regler gäller dock lite olika situationer och miljöer.
För dne som vill gräva mer i rättigheter och skyldigheter kan läsa på BildLeverantörernas Förening , BLF .. http://www.blf.se/472.php#685

Den här snubben har grymma bilder tycker jag. Bästa jag sett här på sporthoj, men har för mig han har grejer för rätt dyra pengar...

http://www.toksurfa.com/motorsport/actionpics-knutstorp
.

Det där är4 Ketogan här på sporthoj. Nämnde honom förut... riktigt duktig kille

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag tar kort för eget nöje. Att jag sen erbjuder dem till salu är mer välvilja att dela med mig. Den dagen folk inte inser vitsen med publicitet eller möjligheten att få service på plats tror jag det är dags att tänka om. Vad många tankar inte hem bilderna och använder dem fritt ändå. Vilket är en smärre olaglighet. Än är ni inte i den klassen att ni kan ta betalt för att agera modeller. Sorry Gulleplutt, men Gisele Bundchen leder fortfarande skyhögt på min önskelista.:)

Är du lika anti mot Greven och liknande som står och kränger reservdelar på bandagar och sm-dagar. De gör med deltagarna en tjänst men med tydligt motto att göra sig en hacka på det.

Du har uppfattat det helt fel. Och det är alltid likadant när folk förutsätter att det ska vara på ett visst sätt och någon slänger ut ett motargument. Jag är inte emot fotografer. Jag tycker inte att dom är onda och elaka. Jag bara säjer att ska ni tjäna pengar på oss så skulle "vi" kunna tjäna pengar på er.

Jagar du på någon annans mark så brukar markägaren ta en del av bytet. Jagar du på din egen mark så kan du behålla allt för dig själv.

Det var mer ett påpekande att man skulle med all rätt kunna låta fotografer betala för att få ta bilder snarare än att jag tycker att det ska vara så. Jag inser också att det finns fördelar med att låta dem hållas.

Fattar inte varför alla ska bli så nippriga så fort det visar sig att världen inte är platt.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Skall man då i framtiden "sudda" bort ansiktena på de som ej har mörka visir...hmm , lurigt . kanske säkrast för att slippa följder. :(

HAHA ,jag visade ketogans bilder för frugan,,försökte få fram att jag behövde en något större del av hushållskassan ,,,sjukt fina bilder:)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...