Inställt Stunt & Street kvällar...

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Min personliga åsikt är för att man inte ville varna för detta utan att man ville ha ett stopp för att försöka få opinionen mot de som busar.

Du har helt rätt i vad du säger, men polisen kommer aldrig att få opinionen emot de som busar, i alla fall inte bland de som är på Barkarby (eftersom de flesta som åker där är hard core hojriders som gillar "buskörning"). Däremot kanske de får ett motstånd bland kromslädeåkare och "vanliga" människor. Men hur mycket bryr sig de om att läsa om inställda stuntkvällar?

Sen kan ju inte polisen bara blunda för att folk kör som svin på gatan ... men bättre vore att använda stuntkvällarna för att få kontakt med "buset" och försöka prata med dem och förklara sin point of view. Mycket bättre än att irritera med en kollektiv bestraffning (vilket tråden handlade om).

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Varför inte istället konstatera att det är en stor vinst i arrangemanget trafiksäkerhetsmässigt för alla inblandade, att alla hade roligt, och att i princip alla dessutom skötte sig mycket bra runt omkring arrangemanget? För sanniningen är väl ändå att de flesta skötte sig ypperligt?

För min del så tycker jag gott att polisen i samband med träffarna kan övervaka sträckan Barkaby-Tyresö extra hårt, och dessutom med full respekt (iaf från mig) skriva på alla trafiköverträdelser och dra körkort till både höger & vänster för de som missköter sig (utan att ge några som helst "rabatter"), istället för att straffa ut alla. Dom som missköter sig en sån kväll både förtjänar straffen och får skylla sig själva, men därifrån till kollektiv bestraffning där även dom som skötte sig exemplariskt får lida är steget både för stort, och som många gånger förut när det gäller våra myndigheter, förmodligen tagit i blindo...

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
JAG skiter väl fullständigt i om folk buskör eller var, men det är ju inte så jävla intelligent att göra det i anslutning till det här evenemanget. Men det kanske du tycker?

Nu var det väl inte i anslutning till evenemanget? Om det var i Tyresö busåkningen hade skett?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tycker inte riktigt det handlar om att folk i tråden bara skyller på polisen, vi vet ju inte ens säkert vilka det är som busade på vägen hem, diskutionen handlar mer om varför man inte väljer att straffa de man tydligen har identifierat istället för att stänga ner träffarna för alla eller ta en diskution om problemet innan man stänger ner.

Jag tror att det är just för att man försöker sig på det gamla tricket att vända majoriteten mot de få som busar genom kollektiv bestraffning.

Är knappast så att det är bara efter den senaste träffen som några busade utan det har nog hänt fler gånger och även om polisen inte har det på film så är de säkert rätt så medvetna om vilka det är, varför har man inte varnat för att man komemr stänga ner eller gått ut med info om att det busas för mycket fortfarande och att de vet om att det är deltagare från träffarna som fortsätter ute på gatorna?

Min personliga åsikt är för att man inte ville varna för detta utan att man ville ha ett stopp för att försöka få opinionen mot de som busar.

Så kanske det är. Jag tror dock inte att det handlar om bestraffning utan snarare att man inte vill bli kopplade ihop med olagligheter.
Jag råkar veta att polisens linje inte är att hålla handen på oss mc-förare eller att visa goodwill i almänhet till vad vi gör, så jag skulle tro att det här evenemanget är lite "på nåder" överhuvudtaget från polisens sida. Dels kostar det pengar och dels så går det inte i linje med polisens stragie att stävja brott.
Jag skulle tro att man helt enkelt släppte det här som en het potatis, visst kanske för att vi själva skulle styra upp busåkarna än de själva. Vilket jag tycker på sätt och vis oxå är rätt. Iaf så länge man kan bevisa att de som buskörde kan kopplas till evenemanget.

Nu var det väl inte i anslutning till evenemanget? Om det var i Tyresö busåkningen hade skett?

Ok, vi tar det igen då eftersom folk inte orkar läsa själva:
Tyvärr visade det sig senare på kvällen att ett antal motorcyklister som varit på Barkarby denna kväll inte tagit sitt personliga ansvar på resan från Barkarby in mot Stockholm och senare på kvällen på vägen mot Tyresö. Det har rört sig om mycket höga hastigheter och bakhjulskörning på allmän väg. Det hela har observerats av polisen och flera av motorcyklarna finns videofilmade och känns igen från Barkarby.

Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Du har helt rätt i vad du säger, men polisen kommer aldrig att få opinionen emot de som busar, i alla fall inte bland de som är på Barkarby (eftersom de flesta som åker där är hard core hojriders som gillar "buskörning"). Däremot kanske de får ett motstånd bland kromslädeåkare och "vanliga" människor. Men hur mycket bryr sig de om att läsa om inställda stuntkvällar?
nejdå, de flesta på barkarby är verkligen inte "hard core" riders, några är det, vissa tror att de är det men de flesta är rätt så skötsamma faktist.

Sen kan ju inte polisen bara blunda för att folk kör som svin på gatan ... men bättre vore att använda stuntkvällarna för att få kontakt med "buset" och försöka prata med dem och förklara sin point of view. Mycket bättre än att irritera med en kollektiv bestraffning (vilket tråden handlade om).
Ja det är väl ganska precis vad jag tycker.

Var där för ett par veckor sedan och då komm det in några poliser på området men istället för att snacka med folk så höll de sig vid sidan om och pratade bara med varann.

Jag skulle även gärna se att polisen hade en liten monter på träffarna där man kunde gå och prata med dem.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Ok, vi tar det igen då eftersom folk inte orkar läsa själva:

Ok, läste lite hastigt och såg bara "Tyresö", sorry :pannkyss

Men hur som ... så straffa dem som gör saker på plats, och låt oss andra få njuta av härliga och positiva kvällar på Barkarby med mycket folk, både hojåkare och ickeåkare :)

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag skulle tro att man helt enkelt släppte det här som en het potatis, visst kanske för att vi själva skulle styra upp busåkarna än de själva. Vilket jag tycker på sätt och vis oxå är rätt. Iaf så länge man kan bevisa att de som buskörde kan kopplas till evenemanget.
det är nog här våra åsikter skiljer sig åt, jag tycker inte det spelar roll att man kan bevisa att några av de som busade var på evenemanget. Inte ens världens största optimist kan ha trott att alla skulle sluta busa bara för att man startar en sån här grej, det tar tid att minska lekarna. Så jag tycker inte det är rätt som de gjorde.

Det som vore kul och få reda på är ifall det har blivit någon skillnad på busandet, onsdagar utanför McDonalds är bra mycket lugnare nu, visst det är massa hojjar men inte så mycket busande som förr. Skogskyrkogården har jag inte varit till på ett tag eftersom det var så mycket moppar där ett tag.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
det är nog här våra åsikter skiljer sig åt, jag tycker inte det spelar roll att man kan bevisa att några av de som busade var på evenemanget. Inte ens världens största optimist kan ha trott att alla skulle sluta busa bara för att man startar en sån här grej, det tar tid att minska lekarna. Så jag tycker inte det är rätt som de gjorde.
:

Bang on target :tummenupp

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Det som vore kul och få reda på är ifall det har blivit någon skillnad på busandet, onsdagar utanför McDonalds är bra mycket lugnare nu, visst det är massa hojjar men inte så mycket busande som förr. Skogskyrkogården har jag inte varit till på ett tag eftersom det var så mycket moppar där ett tag.

I princip håller jag med oxå, men man får inte glömma 2 saker:
1. Det handlar om olagligheter. Det är inte så att det är "olämpligt" att busköra på allmän väg. Det är olagligt. Polisen jobber inte med "hellre".
Jag har svårt att föreställa mig att polisen resonar som vi gör med att "hellre här än där" när det kommer till saker som är olagliga. Och OM de gör det så är det för att vissa visar goodwill. Jag vet att Kje Cop resonerar så t.ex vilket jag tycker är kanonbra.

2. Jag glömde bort vad jag skulle skriva som nr2 haha

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
I princip håller jag med oxå, men man får inte glömma 2 saker:
1. Det handlar om olagligheter. Det är inte så att det är "olämpligt" att busköra på allmän väg. Det är olagligt. Polisen jobber inte med "hellre".
Jag har svårt att föreställa mig att polisen resonar som vi gör med att "hellre här än där" när det kommer till saker som är olagliga. Och OM de gör det så är det för att vissa visar goodwill. Jag vet att Kje Cop resonerar så t.ex vilket jag tycker är kanonbra.
Nä jag tror inte heller polisen jobbar med "hellre" inte officiellt i alla fall.

Jag tänkte mer på om det är någon skillnad på busandet på stan efter att folk har börjat köra på barkarby där det inte är olagligt. Tycker själv att det har minskat inne i stan, vet ej hur det ser ut på andra ställen.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det handlar om olagligheter. Det är inte så att det är "olämpligt" att busköra på allmän väg. Det är olagligt. Polisen jobber inte med "hellre".

:Bugar

Det finns inget jag är så trött på som bölande hardcore bikers med pyjamasöverdel som står och grinar över polisinsatser och böter. Sug och svälj .. vad det nu hade med saken att göra.

Det känns något naivt att tro på dessa kvällar som ett botemedel för allt svinande på sthlm's gator. Men jag tror definitivt att det blivit glesare på de populäraste tillhållen de kvällarna då det arrangerats ett event på t.ex. Barkarby. Jag kan inte bekräfta det iom att jag själv varit på arrangemanget då det hållits, alltså var det ett mindre amatör-svin på gatorna.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag hoppas verkligen verkligen verkligen att så många som möjligt kommer på onsdag så vi alla kan snacka och visa att kvällarna behövs.

Snälla, ta er tid på onsdag!

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
xj6n 09
Sögs fast av den här tråden... Det finns väl ingen som varit ute i Barkarby som tycker att det inte var ett bra initiativ? Men...vad är nu detta för trams? Är polisen så naiv att man tror att allt bus på stan försvinner för att man ordnar träff på onsdagar i Barkarby, bus som pågått sen mannaminne? Nää,det tror jag inte. Jobbar man som snut å ser all skit vi har på byn så VET man att man inte botar det med ett par onsdagsmöten ;) Då tycker jag det är intressantare att fundera över området i sej. Det byggs en massa, och det kan ju inte vara för långsökt att tänka sej att arrangemanget legat löst till hela tiden för att man vill locka dit företag osv. När IKEA flyttade dit försvann ostermans aero på noll tid och blev outlet i stället....bara en liten konspirations teori ;)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras