Instabilitet sedan serverbyte

Mr_Eddie

Jag har oxå kört...
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Cresent
McB skrev:
Idag har varit ännu värre än igår. Ibland går det inte att nå siten öht.

Mr_Eddie: givetvis är alla tacksamma för att någon åtar sig att hosta siten, men att ha det så som det är idag är ohållbart. Om man ska behöva refresha en sida 10 ggr innan alla inlägg och bilder visas så finns det ett fel, och detta fel måste åtgärdas. Ingen kritik riktas till någon speciell person eftersom jag inte vet vem som äger servern och linan. Men, om siten ligger på den burk som det talades om, samt en 155Mbits-lina, så ska det absolut inte vara såhär.


Självklart håller jag med att det inte kan vara så här. Och jag håller på att försöka fixa upp en till dator som vi kan slänga in sporthoj på för att det ska bli bättre. Varför det går segt förstår jag tyvärr inte. Har kollat igenom servern och så och det verkar inte vara något konstigt på den. Har även ringt till Song Networks som har linan och pratat med dom för att kolla om det är något knas med linan men dom har tyvärr inte hört av sig.

Men som sagt fortsätter folk gnälla så finns det folk som ledsnar till slut för att dom iaf försöker hjälpa till... Ser då ingen annan som gör det...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Mr_Eddie skrev:
Självklart håller jag med att det inte kan vara så här. Och jag håller på att försöka fixa upp en till dator som vi kan slänga in sporthoj på för att det ska bli bättre. Varför det går segt förstår jag tyvärr inte. Har kollat igenom servern och så och det verkar inte vara något konstigt på den. Har även ringt till Song Networks som har linan och pratat med dom för att kolla om det är något knas med linan men dom har tyvärr inte hört av sig.

Men som sagt fortsätter folk gnälla så finns det folk som ledsnar till slut för att dom iaf försöker hjälpa till... Ser då ingen annan som gör det...

Låter bra. Du ska veta att i alla fall jag är tacksam för att du engagerar dig. Att det blir lite gnäll är väl något man får leva med, alla förväntar ju sig att sporthoj.com ska vara uppe och fungera klockrent 24/7. Direkt efter ett serverbyte så kan det ju strula litegrann, det var bara det jag ville uppmärksamma, samt att jag undrade om fler än jag hade samma problem.

Jag skulle gärna hosta siten om jag hade haft tillgång till en bättre lina. Jag har rätt mycket outnyttjad plats och fullt tillräcklig hårdvara, men sitter bara på Telia ADSL tyvärr, vilket inte känns som en optimal lösning. ;)
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Menade heller inte och gnälla!!!

Ville ju bara kolla om fler hade problem eller om det var min uppkoppling el data som strulade...

//Nichlas
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
om det hjälper i felsökningen:

* tog bort alla kakor
* tog bort alla temp int filer
hjälpte inte

mer info:

Ping statistics for sporthoj.com:
Packets: Sent = 90, Received = 89, Lost = 1 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 100ms, Average = 25ms
Control-C
 
Last edited:

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Eddie,

Jag jobbar som projektledare med att "tuna" stora komersiella datorsystem i produktion. Har även jobbat senaste året som prestandajägare inom ericsson, med att förbättra svarstiderna på våra internet och intranet applikationer.

Jag kanske kan hjälpa till med något då detta är just det jag jobbar med, men för att hjälpa till så behöver jag lite specar på maskinuppsättningen.

1. PM:a mig spec på maskiner, os etc (dvs hårdvaru + softvaruspecifikation (os, version på os, etc )
2. Ligger databasen på en separat maskin?)
3. Hur stor pipa mot internet har uppkopplingen nu jämfört med tidigare uppkoppling?

4. Jag behöver även veta ALLA detaljer som är ändrade sedan den server där sporthoj hostades tidigare (om möjligt)!!!

Forsätt gärna via PM. Jag kommer ha fler frågor.
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
lyssna på Björn N, börja i rätt ände med felsökningen, börja med det som är enklast.
Att sätta upp en ny server låter lite bökigt i min mening. Kolla nät, DNS, routers osv. först innan du går in med de mer desperata åtgärderna.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Först, feta creds till Eddie som fixat server utrymme.. :tummenupp

Men detta problem måste lösas snarast. Annars går nog Sporthoj.com i graven. Man orkar inte uppdatera 100ggr för att läsa ett inlägg. Vilket gör att man hellre söker sig till andra sidor. Men detta är Swedie problem och inte Eddies egentligen.
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Sätter mina 2 cents på att det är maskinen det är fel på, nått som går tungt i maskinen att den inte klarar av alla träffar.

D vs det är nog ingen fel med maskinens hårdvara bara någon inställning som gör så att den inte hänger med, beror iof på hur många träffar ni har per timme.

Men annans kan det vara en helt enkel sak som att diskarna körs i PIO eller nått liknande.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
är det bättre nu?

då jag inte har några som helst problem med sidan. hade igår. just nu flyter det på utan problem. kanske för att jag är någorlunda ensam på sporthoj.com?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Nu funkar det kanon. :tummenupp
Sitter på jobb nu (Snabb lina) o blir förvånad så snabbt det går. Igår funkade ingenting hemifrån (telia ADSL). Fick fram halva sidor och så. Gav upp eftersom all andra sidor funkade bra.

Hoppas prestandan håller i sig tills man kommer hem.
Vilken tidpunkt är det "peak", alltså flest inne samtidigt?

/T
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det verkar funka ganska bra när det är under 90 - 100 st inne samtidigt. När man kommer över det så verkar det som om man förlorar träffar m.m. Alltså mellan kl. 16 och 24 så är det praktiskttaget omöjligt att surfa på sidan.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Det verkar ligga något i det EBS säger, för nu på kvällen funkar det inget vidare igen. Man får helt enkelt surfa mer på jobbet! :D
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Ja det är hur instabilt som helst....

Loggan visas inte liksom alla smilies + att "sidan kan inte hittas" i massor. Hjälper med att uppdatera flera gånger så kan det gå.

Lite jobbigt.... :whip
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
det här är inte bra.. jag vet inte vad ajg ska göra.

NÅN SOM KAN HJÄLPA!!! (Jag ska emaila Bjorn N) nu...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Idag har det fungerat bra för mig, både hemma (Telia ADSL) och här på jobbet (2*100Mbit).
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
KANSKE, att det är nån lina utanför som krånglar.. och att idag så har företaget som äger linan börjat klippa och klistra i kabelachet.. eller nått.

För mig som sitter på andra sidan jorden så är det oerhörda problem att se sidan ibland.

För mig började det i Torsdags.. med småfel.. nu är det tokfel.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag har tokproblem iallafall o jag sitter på Telia ADSL. har strulat hela kvällen från ca 18 tiden. Har inte fått fram en sida. Det här är första gången ikväll jag kunnat se den här sidan.

Det funkade dock i förmiddags alldelest utmärkt på jobb.
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag har inte upplevt några större problem.
Har kanske varit lite segare än förut men
annars har det funkat bra faktiskt :confused:
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Swedie skrev:
KANSKE, att det är nån lina utanför som krånglar.. och att idag så har företaget som äger linan börjat klippa och klistra i kabelachet.. eller nått.

För mig som sitter på andra sidan jorden så är det oerhörda problem att se sidan ibland.

För mig började det i Torsdags.. med småfel.. nu är det tokfel.

Verkar ju som om det handlar om linan mer än hårdvaran eftersom det funkar klockrent för vissa å skit för andra under samma tillfälle. Som jag skrev tidigare, ring eller maila ISP:n och kolla.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top