Old Badger
SportHojsentusiast
Nollvisionen har ju den underliga egenheten att dom egentligen bara bryr sig om att ingen skall dödas eller få bestående invaliditet i en trafikolycka. Det innebär tyvärr att dom i viss mån skiter i om du krockar och blir liggande i koma i 1 år på intensiven så länge som du inte får bestående invaliditet.
Det är av just den anledningen som dom har så stort fokus på hastighet. Vid 80 eller lägre i en modern bil är sannolikheten för att du kommer ifrån en olycka levande och utan bestående invaliditet mycket hög.
Tyvärr så tar nollvisionen inte riktigt hänsyn till att den primära orsaken till olyckor är konfliktsituationer. Med konfliktsituation avses i trafiksammanhang en situation där fordon färdas i olika hastighet eller riktning på samma väg.
Dvs sätter man hastigheten så att majoriteten av förarna håller hastigheten så blir skillnaden mellan fordon på vägen mindre vad gäller hastighet vilket skulle minska risken för att en olycka alls uppstår. Dock kommer det på kant med nollvisionen eftersom det innebär hastigheter där en uppkommen olycka med högre sannolikhet resulterar i dödsfall eller invaliditet.
Jag är dock relativt övertygad om att en mer sansad tillämpning av hastighetsgränser skulle minska antalet olyckor på vägarna och därmed inte påverka antalet döda och svårt skadade negativt i någon högre grad.
För det är ju trots allt så att förare väljer hastighet utifrån upplevd risk. Man försöker köra på ett sådant sätt att man är tillräckligt säker för att resan skall vara värt det. Sätter man hastighetsgränser på ett sådant sätt att den satta gränsen avviker i för hög grad från vilken upplevd risk majoriteten av förarna är villiga att ta så framstår hastighetsgränsen som orimlig och färre håller den och resultatet är en väg med fordon som håller mycket olika hastigheter och därmed är risken för att en olycka uppstår större.
Det finns gott om forskning som påvisar det. Även sådan gjord av VTI som är ett av dom institut som trafikverket får forskning ifrån.
Konfliktsituationer och då framför allt hastighetsskillnader leder till omkörningar och liknande som ökar olycksrisken och hastigheten påverkar sannolikheten för att olyckan får allvarligare konsekvenser.
Tyvärr så har trafikverket under sitt strävande efter att uppfylla nollvisionen glömt att det handlar om ett samspel mellan dom olika faktorerna. Bara för att man strävar efter att ingen skall dö eller bli invalid så får man inte glömma bort att det finns ett mycket stort värde i att förhindra att olyckor och tillbud alls uppstår. Detta kan ske genom vettig anpassning av hastighetsgränser samt i form av informationskampanjer i syfte att påverka attityder och medvetenhet hos förarna. Den delen har man dock totalt glömt bort eller rentav avfärdat.
Sen är väl en del av orsaken att våra fordon numera har så bra komfort och upplevd säkerhet att man i viss mån säkert blir övermodig. En modern bil idag är ju bekväm i hastigheter som många av bilarna på 70 och 80 talet inte ens kunde uppnå.
Helt rätt, och det i kombination att människan inte finns med, med låg hastighet dör ju ingen, och att Tragikvärket inte tror på information så går dödstalen bara ner till en viss punkt. Sedan behövs människorna vara med i trafiken med rätt attityd för att dödstalen ska fortsätta ner.
Att det sätts upp dödsräcken borde avskräcka men motorcyklister har så lågt människovärde så dödstalen beror på "motorcyklisterna" inte Traqgikvärkets brist på säkerhetstänkande för alla i trafiken.