Inte haft hoj på några år, vilken försäkring på nyare R-hoj nu för tiden?

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Hej!

Funderar, åter igen (förra gången blev det inget ;)), på en comback till hojvärlden. Hade min senaste "riktiga" hoj 2007 och det var en -05 ZX10R. På den tiden kunde man ställa på hojen på fredagen, köra över helgen och ställa av på söndag kväll och klara sig väldigt lindrigt undan kostnadsmässigt. Innan det kunde man strypa hojen och få en lägre premie på så sätt, min CBR600 hade väl 50hk på pappret och 100 i motorn vill jag minnas :)

Hur ser det ut idag om man vill ha en dugligt ny R-hoj (max 5 år) med närmare 200hk, finns det något givet bolag eller typ av försäkring som "alla" använder? Jag är nu 40+ och bor mig veterligen i zon 2 om det har nån betydelse.

Självklart kan man ju börja ringa runt till alla bolag och lyssna men jag tänkte att jag kanske kunde slippa det :rolleyes:
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är man 40+ så är väl försäkringarna ändå ganska billiga?

Är själv strax under 40 och tycker ändå att jag betalar kaffepengar för min ZX6a, förvisso 8 år gammal och 1000 kubikare blir lite dyrare men det skilde inte så hiskeligt mycket senast jag kollade, var mer R-hoj so R-hoj.

Angående din fråga så var det många som gjorde som du skrev vilket gjorde att för lite pengar kom in så den luckan är mestadels igentäppt. Dels tar trafikverket (eller vem fan det är nuförtiden) 50 spänn per gång man ställer på fordonet men dessutom är det i dag svårt och dyrt att få något annat än helårsförsäkring. Vissa löser det med att sälja fordon fram och tillbaka inom familjen men kanske inget man gör inför varje helg utan mer inför höst/vinter. Personligen hade jag inte heller betalat mycket för ett fordon med 20 ägare även om säljaren kan förklara varför, det blir ju jag som får förklara för nästa köpare. Tror att med din ålder så behöver du ändå inte bry dig, åtminstone om du nu kunde tänka dig fem år gammal hoj.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Måste vara enda fördelen med att bli gammal :D Det är såklart inte konstigt att bolagen täpper till dessa kryphål efter ett tag men kreativiteten när det gäller att komma undan billigare brukar vara oändlig. Jag är inte jättesugen på en årsförsäkring men det kanske är den enda vettiga vägen idag.

Är det någon som har tips om vilka/vilket bolag som brukar vara bra/bäst just för mc-försäkringar så man kan börja kolla med dem?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vet inte om länsförsäkringar gjort ngt fel men min rsv4 går loss på 10400 hel/hel men dock med säsonganpassad premie dvs du betalar mer på sommaren än vintern. Bor dock på vischan men alla andra bolag var 10kkr dyrare!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är man 40+ så är väl försäkringarna ändå ganska billiga?

Tror att med din ålder så behöver du ändå inte bry dig, åtminstone om du nu kunde tänka dig fem år gammal hoj.

Trots att man är 40 år så kostar sommarpremierna på en årsförsäkring 2000-3000 spänn i månaden vilket inte är kaffepengar. Så han bryr sig nog ändå.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
hör med insplanet.se, de jämför försäkringarna åt dig:)

Insplanet är väl ingen höjdare? Ring/maila/knappra på hemsidor själv till bolagen, så många är de inte som försäkrar sportisar till rimliga pengar.

Trygg-Hansa, Länet, Folksam, IF kan du ju börja med så klarnar bilden snabbt om ungefär var det hamnar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
hör med insplanet.se, de jämför försäkringarna åt dig:)

Jo, men precis som med andra jämförelsetjänster så kollar de inte med alla bolag som finns utan bara med de som är anslutna till dem.
I mitt fall åtminstone hittade jag en billigare försäkring än vad de gjorde, utan någon vidare ansträngning.
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Sitter lite i samma funderingar, skitsugen på ytterligare en hoj men har ingen större lust att strö pengar för vinden via f-bolagen. Dock kan hojen få kosta mer om det är så, tom ny är ok om försäkringen är rätt.

Som referens så trivs jag egentligen bra med min TLR 1000 som kostar 2900 år hel/hel, så att se 1800/mån som nämnts ovan som ett ok pris funkar ju inte, så vad är egentligen bästa kompromiss på hoj vs försäkring? Eller är det helt kört och bara skita i att köpa eller inse att man får slanta och gå på den hoj man föredrar...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
För mig var Folksam billigast . yamaha R1 -05 halvförs. 7600:-/år. Stockholm. Jag är 40+.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det lättaste är att du kollar på nätet.
tex www.folksam.se
osv. Länsförsäkringar, Svedea, Bilsport&MC, Gjensidige, Trygg-Hansa
i vissa fall finns märkesforsakringar
BMW S1000RR lär ha bra märkesforsakring.
För mig blev Folksam billigast för nya bushojen.
Tror förra ägaren i Haninge hade Suzuki avställbar märkesförsäkring.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Sitter lite i samma funderingar, skitsugen på ytterligare en hoj men har ingen större lust att strö pengar för vinden via f-bolagen. Dock kan hojen få kosta mer om det är så, tom ny är ok om försäkringen är rätt.

Som referens så trivs jag egentligen bra med min TLR 1000 som kostar 2900 år hel/hel, så att se 1800/mån som nämnts ovan som ett ok pris funkar ju inte, så vad är egentligen bästa kompromiss på hoj vs försäkring? Eller är det helt kört och bara skita i att köpa eller inse att man får slanta och gå på den hoj man föredrar...

Finns väl inga kompromisser då du egentligen redan kör en....

Vill öht ha en lite nyare literklubba 2004 och uppåt får du räkna med minst 1000kr/mån för halvförsäkring(i sthlm/uppsala) så om inte 2900x4 är ett alternativ så tycker jag du ska mysa vidare på TLR:en!
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Folksam hel/hel (årsförsäkring) Fireblade -10, 50+ bor i Småland, betalar 12500/år.
Kör ca 400 mil/år vilket blir 30kr/mil i bara försäkringkost... :huvet
 

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
...Som referens så trivs jag egentligen bra med min TLR 1000 som kostar 2900 år hel/hel...
Är det fortfarande länsförsäkringar som är (relativt) billiga på suzuki? Tlr/tls/sv var bra pris på men även gsxr var helt ok senast jag kollade.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Folksam, avställningsbar 1350kr/mån (trafik och 25år) men som student är avställningsbar förmånligt:)

1000K6 med tankväska:)
 
Last edited:

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Kan INTE rekomendera Insplanet - först verkar dom inte kolla "alla" F-bolag, utan en handfull och sen hittar dom inte ens det billigaste alternativet trots det. Samt att idioten jag pratade med sålde en försäkring till mig på falska villkor - mitt enda kriterium jag hade va att den SKA vara avställningsbar -

<han> - Ok tack för att du väntade, har kollat runt nu och jag hittade Gjensidige Försäkring Halvförsäk. 2004 Honda CBR 600 RR På dig, 27 i Stockholm
<jag> - "ok nice, vad ligger den på?
<han> - ca 21600 /året..
<jag> - oj heh smakar det så kostar det.. ok men.. är den avställningsbar..? Är du säker på det nu?"
<han> - "ah ska kolla igen.. aahråh absolut det är den"
<jag> - ah men kanon - where do i sign?
<han> - va roligt, då är den försäkrad från och med nu med (above info) avställningsbar via Gjensidige sa hamburgepojken i andra änden av luren..

Toknöjd att det gick så smärtfritt - sommaren kom och gick och sen skulle jag ställa av den inför hösten/vintern.
Ställde av via Transportstyrelsens App, gick jättebra.
Såg att Gjensidige efter 2veckor dragit 1800 trots det, Ringde upp och sa att den va avställd och tänkte att dom sätter in dom igen vid månadens slut varpå hon svarar att detta är en årsförsäkring och icke avställningsbar..
"...men vaf...."

Ringde upp "hamburgepojken" 5 ggr uan svar och mailade 2 mail.
Gjorde en anmälan men fick ingen upprättelse då det ligger under mitt ansvar att kolla att allt stämmer. Ah det stämmer att så är fallet.. men fort. Man kan ju tycka att personen som handahaver detta åt en ska inte fara med osanning. Missförstånd eller inte - svara isf så man kan reda ut saker.. Jävligt missnöjd.
:mad:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top