inte med i facket?

är du med i faket


  • Antal röstningar
    0

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
tobbeviking skrev:
Är du en slappröv eller varför betalar du in till kommunistkassan då?
Herregud valmers, du slänger dig med så fina uttryck så man nästan blir tårögd.
Kan jag få fråga hur du själv kan sitta och smutskasta en hel grupp människor i vårt samhälle? Är du bättre än dessa människor som röstar rött?
Vad jag röstar är inte relevant.
Jag vill bara höra din förklaring till varför ALLA som röstar rött är slapprövar.
Förklara det för mig är du snäll, samtidigt kan du motivera varför du som inte är en slappröv fortfarande betalar in till kommunistkassan när du egentligen inte ens behöver A-kassa?
//Tobbe
Du kanske skulle öva lite på läsförståelsen; slapprövar som röstar rött för att trygga fortsatt bidragsleverne.

Man kan ju av olika anledningar hamna mellan jobb. Därför betalar jag A-kasseavgift.

honkiie skrev:
Jag är med i facket för det var för krångligt att vara med i a-kassan. De fackliga på jobbet vägrade erkänna att det gick vara med i bara en a-kassa och jag lyckades aldrig hitta nånting på internet. Dyrt som satan är det då. Sen är det störande att de fackliga på jobbet var så fruktansvärt dumma, en tjackpundande åkersork med hörselproblem skulle gjort deras jobb bättre.
Kommunisterna är skyldiga att låta dig endast vara med i A-kassan. Stå på dig, polisanmäl dem om så krävs. Jävla maffiametoder.
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
honkiie skrev:
Jag är med i facket för det var för krångligt att vara med i a-kassan. De fackliga på jobbet vägrade erkänna att det gick vara med i bara en a-kassa och jag lyckades aldrig hitta nånting på internet. Dyrt som satan är det då. Sen är det störande att de fackliga på jobbet var så fruktansvärt dumma, en tjackpundande åkersork med hörselproblem skulle gjort deras jobb bättre.


Gå med i alfakassan http://www.alfakassan.se/
mycket enkelt. Samma a-kassa som för fackligt anslutna minus facket, så att man slipper sponsra sosseriet.. =)

Man ska komma ihåg att facket, förutom medlemsavgift tar procent på ens lön dessutom (varierar beoende på fack visserligen).
Byggnads tar ca 3,5% av alla medlemmars bruttolön i "granskningsarvode" och annat skumt.

http://www.johannorberg.net/?page=articles&articleid=124


"Det handlar om makt – om fackets och socialdemokratins makt över Sverige. De är livrädda för att alla inte ska påtvingas det kollektivavtal som kräver att ca 3,5 procent av alla byggnadsarbetares bruttolön ska gå till Byggnads. Det ger några hundra miljoner som finansierar 350 heltidsanställda ombudsmän, som på arbetstid och på arbetsplatserna bedriver kampanj för socialdemokraterna.

I Sverige fördöms de stora pengarna i amerikansk politik. President Bush samlade i år ihop en kampanjkassa på ca 270 miljoner dollar. Det är mycket. Men USA är stort. LO:s stöd till (s) i 2002 års valrörelse, i arbetstimmar och reda pengar, uppgick till ca 500 miljoner kronor. Per capita var LO:s stöd alltså mer än åtta gånger större än Bushs kampanjkassa (ca 55,5 kr/svensk respektive ca 6,5 kr/amerikan)."
 

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 -06
De av mina anställda som presterar bra vill jag självklart premiera genom att betala en hög lön. En bra anställd kan aldrig ha för mycket i lön, och en dålig kan aldrig ha för lite! Dock förhindrar eventuella kollektivavtal och annat skit sådan lönepolitik för de flesta företag... Vilket också är skälet till att jag hellre skulle sätta mitt företag i konkurs och starta om i nytt bolag, än att skriva på ett kollektivavtal.

Jag har anställt ett antal individer, inte ett kollektiv... Således bör även löner och förmåner sättas på individbasis.

/L
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Optimalt skrev:
Strejka måste du göra om facket säger så oavsett om du är medlem eller inte.
Skillnaden blir bara att du inte får ta del av strejkkassan om du står utanför.


:rofl :rofl :rofl

Jovisst serru. :lol

/O
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
valmers skrev:
Du kanske skulle öva lite på läsförståelsen; slapprövar som röstar rött för att trygga fortsatt bidragsleverne.

Man kan ju av olika anledningar hamna mellan jobb. Därför betalar jag A-kasseavgift.


Kommunisterna är skyldiga att låta dig endast vara med i A-kassan. Stå på dig, polisanmäl dem om så krävs. Jävla maffiametoder.
Jag har inget problem att läsa och förstå, men förklara nu varför du fortsätter kasta skit över en stor del av folket. Samt varför du fortsätter betala in stålar till kommunisternas A-kassa i SIF?
Eller var det ngt som jag inte förstod som du skrivit mellan raderna?
Men om man inte var en slappröv så kunde man ju inte bli arbetslös.
"Mellan två jobb" vad fan är det om inte arbetslös?
Du är så i både blå och röd statestik så varför hymla och kalla det ngt annat?
Vill du att vi hädanefter slutar kalla dig valmers och istället benämner dig som jävla borgarbracka? För ngn hyffs måste det väl finnas i din kropp med eller?
//Tobbe
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Mitt råd är att inte gå med i facket.

Jag var med för ett gäng år sedan. Vid ett tillfälle hade jag synpunkter mot dem. Då tyckte de att jag skulle vara med och arbeta aktivt i facket... :va

Efter en viss övertalning så gick jag in i den lokala styrelsen. Efter 2 möten insåg jag hur ointresserade de var av mina förslag på förbättringar för företaget och de anställda. Det enda som diskuterades på mötena var hur stor fikakassa som fanns!?! Mina relevanta frågor hanns aldrig med. (Effekterna av Rehnbergkommisionen bla) Dessutom ansåg de att mina idéer var för positiva för företaget och skulle inte kunna läggas fram från fackets sida. Det här med win-win-lösningar verkade främmande. Jag gick ur facket helt. 10 år senare hade företaget genomfört samma idéer som jag hade. Tror ni att facket vann ngt på det då? :huvet

I och för sig så kan ju olika medarbetare som arbetar fackligt engagera sig olika mycket och vara mer eller mindre lämpade. Men sålänge jag har arbetat så har jag endast haft känslan att facket har bromsat utvecklingen. Lönemässigt t ex. Att de ska vara med och hjälpa mig med löneförhandlingar är bara nonsens. Däremot ser de gärna till att höja upp de sämsta lönerna. Men ligger man inte på minimilön så får man ju kämpa emot facket för att höja sin egen lön. Senaste anställningsintervjun så satt jag med en chef + en facklig. Efter att jag hade tillfrågats av chefen om mina löneanspråk (som jag mörkade vid första intervjun) så talar den fackliga tanten om att på denna arbetsplats fanns det en bestämd säljarlön på xx-kr?? :hihi :va
Naturligtvis var det inte så. Men det klart...om alla ligger på samma lön behöver ju inte de fackliga jobba så mycket...

Fuckit!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
i_fieL_good skrev:
De av mina anställda som presterar bra vill jag självklart premiera genom att betala en hög lön. En bra anställd kan aldrig ha för mycket i lön, och en dålig kan aldrig ha för lite! Dock förhindrar eventuella kollektivavtal och annat skit sådan lönepolitik för de flesta företag... Vilket också är skälet till att jag hellre skulle sätta mitt företag i konkurs och starta om i nytt bolag, än att skriva på ett kollektivavtal.

Jag har anställt ett antal individer, inte ett kollektiv... Således bör även löner och förmåner sättas på individbasis.

/L

Du borde vara chef på mitt jobb. :Bugar
Den som sköter sig otroligt bra här får det stora löneförhöjningen på ca 700kr. Den som missköter sig får den vanliga på 400kr. Den som sköter sitt jobb precis som man ska, men lite över medel får också 400kr. En som gett upp och sitter och surfar hela dagarna för att det inte spelar någon roll får också 400kr. :död

Ingen löneförhöjning för du inte har skött dig existerar inte.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
tobbeviking skrev:
Jag har inget problem att läsa och förstå, men förklara nu varför du fortsätter kasta skit över en stor del av folket. Samt varför du fortsätter betala in stålar till kommunisternas A-kassa i SIF?
Eller var det ngt som jag inte förstod som du skrivit mellan raderna?
Men om man inte var en slappröv så kunde man ju inte bli arbetslös.
"Mellan två jobb" vad fan är det om inte arbetslös?
Du är så i både blå och röd statestik så varför hymla och kalla det ngt annat?
Vill du att vi hädanefter slutar kalla dig valmers och istället benämner dig som jävla borgarbracka? För ngn hyffs måste det väl finnas i din kropp med eller?
//Tobbe
Det är riktigt, det är också arbetslöshet. Att jag sa "mellan två jobb" var för att vi diskuterade de rödmärkta, arbetsskygga jävlar som i år efter år parasiterar på oss som jobbar. Viss skillnad mot att kanske vara utan jobb i en månad.

Varför betalar jag till A-kassan? Tja, varför har man bilen försäkrad? Hemmet? Hojen? Knappast för att man planerar att krascha/bränna upp skiten, utan för att det är svårt att förutse vissa saker.
 

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 -06
WestW skrev:
Du borde vara chef på mitt jobb. :Bugar
Den som sköter sig otroligt bra här får det stora löneförhöjningen på ca 700kr. Den som missköter sig får den vanliga på 400kr. Den som sköter sitt jobb precis som man ska, men lite över medel får också 400kr. En som gett upp och sitter och surfar hela dagarna för att det inte spelar någon roll får också 400kr. :död

Ingen löneförhöjning för du inte har skött dig existerar inte.

Precis, sådan lönepolitik är ju helt sjuk. Det resulterar ju bara i att de som är högpresterande antingen tappar motivation eller bytar jobb, vilket gör att företaget i slutändan bara består av lågpresterande individer (som i en förlängning leder till KK eller uppköp). Som extra salt i såret leder även en sådan lönepolitik till att de lågpresterande inte kommer se sig om efter nya jobb, eftersom de faktiskt får höjd lön varje år (vilket snabbar på processen mot KK/uppköp). Ett sämre och mer demotiverande lönesystem får man leta efter.

Men det är konsekvensen efter idiotiska fack och kollektivavtal. Sätter som sagt hellre företaget i KK och börjar om, än att ansluta företaget till koillektivavtal!

MVH, L
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Att jag sa "mellan två jobb" var för att vi diskuterade de rödmärkta, arbetsskygga jävlar som i år efter år parasiterar på oss som jobbar. Viss skillnad mot att kanske vara utan jobb i en månad.

Du kan vara lugn för att det finns riktigt mörkblåa sådana också. På tekniska högskolan där jag går är det väldigt populärt att vara höger. Samtidigt som man bidragsfuskar, förfalskar kollektivtrafikbiljetter osv så mycket det bara går. Mentaliteten hos vissa individer är skrämmande, "hata alla jävla bidragstagare, utom oss själva som redan har en massa pengar och ändå fuskar oss till mer". :3freak
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Optimalt skrev:
Ajo, vad nu det har med saken att göra.
Är du inte med i facket så blir det inga stejkpengar heller.
Strejka måste du göra om facket säger så oavsett om du är medlem eller inte.
Skillnaden blir bara att du inte får ta del av strejkkassan om du står utanför.

Vad har du rökt för roligt? Vem ska hindra en från att gå till arbetet?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
EBS skrev:
Vad har du rökt för roligt? Vem ska hindra en från att gå till arbetet?
Det fantastiska är att många är så indoktrinerade av fackmaffian att de faktiskt på fullaste allvar tror att det förhåller så.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Chris Ash skrev:
Du kan vara lugn för att det finns riktigt mörkblåa sådana också. På tekniska högskolan där jag går är det väldigt populärt att vara höger. Samtidigt som man bidragsfuskar, förfalskar kollektivtrafikbiljetter osv så mycket det bara går. Mentaliteten hos vissa individer är skrämmande, "hata alla jävla bidragstagare, utom oss själva som redan har en massa pengar och ändå fuskar oss till mer". :3freak


Jag tycker inte heller om den mentaliteten, hade varit mycket bättre att bidragsfusk inte lönat sig på samma enkla sätt som idag.

Dock har jag en viss förståelse för att man väljer att "fuska" även om man bekänner sig till blåare partier och vänder sig emot bidragsfusk som företeelse. Att förändra politiken mot att snarare låta arbete löna sig går onekligen mycket trögt i detta land. Således blir mentaliteten att det är ju lika bra att fuska på tillsvidare eftersom alla andra också gör det. Annars blir man dubbel looser genom både hög skatt/inget bidrag samt frånvaro av "allmän fuskinkomst".

Faktum är att jag anser det vara ett mindre moraliskt fel att överutnyttja ett bidragssystem om man röstat på ett parti som inte försvarar bidragssystemet (blått) än om man röstat annorlunda, företrädesvis rött.

/Olzki
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Olzki skrev:
Faktum är att jag anser det vara ett mindre moraliskt fel att överutnyttja ett bidragssystem om man röstat på ett parti som inte försvarar bidragssystemet (blått) än om man röstat annorlunda, företrädesvis rött.
Det där får du gärna utveckla lite, jag köper resonemanget om det handlar om skattefusk men inte bidragsfusk. Ska man inte leva som man lär, är det inte det du vill uttrycka? I så fall ska man väl inte "lära ut" låga bidrag för att inkassera höga bidrag?
Om man däremot "lär ut" låga skatter kan man ju moraliskt sett försvara sin låga betalningsbenägenhet av just skatter.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Markus skrev:
Det där får du gärna utveckla lite, jag köper resonemanget om det handlar om skattefusk men inte bidragsfusk. Ska man inte leva som man lär, är det inte det du vill uttrycka? I så fall ska man väl inte "lära ut" låga bidrag för att inkassera höga bidrag?
Om man däremot "lär ut" låga skatter kan man ju moraliskt sett försvara sin låga betalningsbenägenhet av just skatter.

Om du fuskar med skatten eller överutnyttjar något bidrag spelar ju ingen roll för statskassan, det är mindre pengar in eller mer pengar ut vilket innebär ett försämrat kassaflöde.

Om någon anser sig för högt beskattad och kompenserar sig själv med att istället överutnyttja nåt bidrag som denne lustigt nog råkar vara berättigad till kan jag i princip tycka att det är samma sak som att fuska med skatten.

Om man inte har någon egen inkomst, är helt bidragsberoende och dessutom överutnyttjar denna kan jag nog tycka att det är än värre ur ett moraliskt perspektiv.

Självfallet bör man dock leva som man lär även om min uppfattning tyvärr är det inte alltid är så vanligt som det borde.

/O
 
Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
"Den polske rörmokaren"

När man trodde att man omöjligen skulle kunna tycka sämre om den sk "svenska modellen"...

Efter sista artikeln i DN i Maciej Zarembas välskrivna serie "Den polske rörmokaren" så har jag aldrig tidigare kännt en sådan distans till fack som företeelse och den sk "svenska modellen" i synnerhet. Sättet på vilket det svenska Byggnads inte skyr några som helst medel för att tillskansa sig makt och tvinga arbetare att mot sin vilja att finansiera deras genomruttna verksamhet är fullkomligt vidrigt! Fy fan... :mad:

Nä, min övertygelse om att i framtiden anställa polska rörmokare och byggare för den delen har aldrig varit större. Betalar fan extra för vetskapen om att inte en enda krona går till Byggnads.

/Olzki

Länk till sista artikeln:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=489969&previousRenderType=6
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Olzki skrev:
När man trodde att man omöjligen skulle kunna tycka sämre om den sk "svenska modellen"...

Efter sista artikeln i DN i Maciej Zarembas välskrivna serie "Den polske rörmokaren" så har jag aldrig tidigare kännt en sådan distans till fack som företeelse och den sk "svenska modellen" i synnerhet. Sättet på vilket det svenska Byggnads inte skyr några som helst medel för att tillskansa sig makt och tvinga arbetare att mot sin vilja att finansiera deras genomruttna verksamhet är fullkomligt vidrigt! Fy fan... :mad:

Nä, min övertygelse om att i framtiden anställa polska rörmokare och byggare för den delen har aldrig varit större. Betalar fan extra för vetskapen om att inte en enda krona går till Byggnads.

/Olzki

Länk till sista artikeln:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=489969&previousRenderType=6


Det finns absolut inget försvar för Byggnads, det är skrämmande att sådant förekommer i Sverige 2005. Ni som är med? Hur försvarar ni deras verksamhet?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top