inte med i facket?

är du med i faket


  • Antal röstningar
    0

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Min chef sa till mig att om jag inte går med i facket så behöver hon inte följa vissa bestämmelser om hur mycket lön jag ska ha.

Så är jag inte med i facket så kan hon skita i att höja min lön även fast jag är berättigad till det, är jag med i facket så måste hon följa vissa bestämmelser, som vilken den lägsta lönen jag får ha med mera.
Lika med att jag är med i facket.
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Alicia skrev:
Min chef sa till mig att om jag inte går med i facket så behöver hon inte följa vissa bestämmelser om hur mycket lön jag ska ha.

Så är jag inte med i facket så kan hon skita i att höja min lön även fast jag är berättigad till det, är jag med i facket så måste hon följa vissa bestämmelser, som vilken den lägsta lönen jag får ha med mera.
Lika med att jag är med i facket.

Det där stämmer inte riktigt. Oavsett om du är med i facket eller inte så hänger allt på om företaget du jobbar på är bundet till ett kollektivavtal.
Om företaget har ett avtal med facket så måste de följa reglerna som står i avtalet men är de inte med så har du ändå inte rätt till de regler som facket går efter trots att du är med.

Facket är oftast rätt bra när det väl gäller, det är min erfarenhet i alla fall.
 

Fazer

Medlem 191
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Min Italienska älskarinna
Jag hatar också facket, men så som klimatet är på jobbet. Känner jag att jag måste vara med, och det då våran arbetsgivare inte tänker sunt. Så vi måste ta hjälp av facket, och det pga att vi inte kan alla §
 

rebell82

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1100
Jag är med i facket. Inte så mycket för sakens skull eller "alla för en"-jiddret... Utan mest för tryggheten. Klippte av ett finger precis när jag började jobba och innan jag kommit hem från akuten hade dom försökt få tag på mig. Hjälpte med mig försäkringar och en massa som jag inte skulle begripit mig på själv.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag jobbar inom kommunen så dom har kollektivavtal..
Men chefen fick ur sig det på det sättet att hon kan inte höja min lön om jag inte är med i facket...


Solan skrev:
Det där stämmer inte riktigt. Oavsett om du är med i facket eller inte så hänger allt på om företaget du jobbar på är bundet till ett kollektivavtal.
Om företaget har ett avtal med facket så måste de följa reglerna som står i avtalet men är de inte med så har du ändå inte rätt till de regler som facket går efter trots att du är med.

Facket är oftast rätt bra när det väl gäller, det är min erfarenhet i alla fall.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Alicia skrev:
Jag jobbar inom kommunen så dom har kollektivavtal..
Men chefen fick ur sig det på det sättet att hon kan inte höja min lön om jag inte är med i facket...
Klassiskt maffia-skrämsel-taktik. Din chef är med hundra procents säkerhet sosse.
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Hmm den centrala löneökningen måste dom nog betala ut men hur är det ev. ökning vid en lokal förhandling?

Den har ju förhandlats fram av facket och kanske gäller bara anslutna medlemmar, någon som vet :confused:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Schysst avslutningsdänga, en uppmaning om att journalisterna borde hålla käft. :lol
Ja, vänstern är som den alltid verkar ha varit.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Så fick man ingen tillsvidareanställning.. blir arbetslös om en månad.. på företaget gällde de "sist in först ut". Hade de hjälpt om man var medlem i facket och betalade pamparna massa pengar?! troligtvis inte!

När jag slutar har jag varit medlem i alfakassan i 5 månader.. men för att få ersättning måste man väll varit medlem i 6 månader? eller får man någon sorts ersättning nu? skön julklapp.. har en sporthoj att försörja sa jag.. men hjälpte de? :huvet
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Tellet skrev:
Så fick man ingen tillsvidareanställning.. blir arbetslös om en månad.. på företaget gällde de "sist in först ut". Hade de hjälpt om man var medlem i facket och betalade pamparna massa pengar?! troligtvis inte!

:huvet

Om du hade gått någon av de kurser som facket håller så hade du föstått både vad pengarna tar vägen och varför facket inte kan påverka vid uppsägningar pga arbetsbrist.
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Blev inlurad i metal någongång på gymasiet. Jag provade att gå ur för ca ett år sen tycker inte att det är värt 600 spänn i månaden. Det är tamejfan helt omöjligt att gå ur, man ska tydligen anmäla skriftligt. jag har beställt en sån blanket men det kommer ju inte någon givetvis. Ska prova igen få se om det kommer något den här gången. :mad:
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag är med i facket. Jag får ut 17 lappar i månaden om jag slutar jobbet. Käns tryggt :)
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
Mr o skrev:
Blev inlurad i metal någongång på gymasiet. Jag provade att gå ur för ca ett år sen tycker inte att det är värt 600 spänn i månaden. Det är tamejfan helt omöjligt att gå ur, man ska tydligen anmäla skriftligt. jag har beställt en sån blanket men det kommer ju inte någon givetvis. Ska prova igen få se om det kommer något den här gången. :mad:

jo de kan vara tjuriga så man får stå på sig, jag var 18 år då men jag var påstridig, hit med blanketten :fatta!
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
UltraMarine skrev:
Om du hade gått någon av de kurser som facket håller så hade du föstått både vad pengarna tar vägen och varför facket inte kan påverka vid uppsägningar pga arbetsbrist.


och de ska jag betala 400 kr i månaden till?
men är det någon som vet om man kan få nån ersättning nu när man är mellan två jobb?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Tellet skrev:
och de ska jag betala 400 kr i månaden till?
men är det någon som vet om man kan få nån ersättning nu när man är mellan två jobb?

Då hade du sluppit fråga här menade jag...

Vet faktiskt inte om KAS existerar längre... Om du inte klarar dig så har du rätt till socialbidrag (som då behovsprövas)
Vet folk som fått det pga att de inte varit med i a-kassa.
 

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
en går hjävligt fort......
Fuderar oxåpå samma sak som Tellet, hur länge ska man ha varit medläm i A-Kassa för att få ärsättning om man blir av med jobbet?

"Villkor för anslutning
För att kunna ansluta dig till Alfa-kassan ska du ha arbetat i genomsnitt minst 17 timmar per vecka i fyra av fem sammanhängande veckor och fortfarande arbeta i minst den omfattningen." är vad jag hittar på www.alfakassan.se.

Jag viste inte om att det inte fans A-kassor sim inte va fakkligt anslutna. Så jag snackade med (kommer inte ihåg, nått fakk) och dom sa att jag skulle vara medläm min 8 mån för att få ärsettning. :confused:

Nu blir jag arbetslös lagom till hjul :tomten och jag är inte med i A-kassan :3freak
min tjänst flyttar till huvudkontort i Tyskland. weeeeee
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top