Inte så smart 16-åring kanske!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förlåt, men den jämförelse du gör är väldigt orättvis. Högerextremister kör din retorik, lägg dig inte på samma nivå, du kan bättre.

Genomskådar du inte Adde78s fjantiga tricks? Klassisk mobbing, förminskning, skuldbeläggande för att till sist kliva in och klappa antagonisten lite nedvärderande på huvudet och komma med en låtsat uppmuntrande kommentar, fjanteri.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Diskutera är en sak, haspla ur sig rasistiskt skit är en annan !:ajjabajja

Men å andra sidan, så är det rätt oundvikligt med tanke på att det verkar vara ett ganska renodlat förortsfenomen att illgasa på gångvägar.
Även skandinaviska blekfisar i tonåren stjäl hojjar, men dessa hamnar oftast på en krokig väg eller i skogen.
Varför vet jag inte.
Det jag har ännu svårare för att förstå är: Varför är den allmäna inställningen att detta skall behandlas som ett grovt brott?
Killen hade (enligt uppgift) knarkat lite innan. Vet ej om han var påverkad vid tillfället. Vet ej vilken sorts narkotika han använt, eller hur mycket. Kan hända var han rättrogen muslim och brände på en holk i stället för att halsa hembränt?
Killen körde något slags tvåhjuling på olämplig plats. Kanske var det en stulen motorcykel, kanske var det hans egen, kanske var det en trimmad moped.
Inget av detta är särskilt unikt eller (i mina ögon) grovt krimminellt.

Det unika är att han hamnar i en situation han inte reder ut, som resulterar i en olycka med dödlig utgång.

Varför skall han straffas hårdare än andra då?
Förmodligen finns det hundratals här på forumet (inklusive mig själv) som utsatt andra för livsfara, i trygg förvissning om att de har koll på läget.
Skall vi utvisas/avrättas/livstidsfängslas också?
Eller är det otur i sig som skall straffas?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Framförallt är det förjävla pinsamt att folk börjar dra in hudfärg och religion i det hela... :pucko

Möjligtvis att man kan diskutera problemet med hur samhället och omgivningen han (tvingats!?!) bor i, men ändå handlar det främst om en individ som varit och är illa ute i livet och hamnat snett. (dock inte sagt att man behöver tycka synd om honom för det, alla bör stå för sina handlingar)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Framförallt är det förjävla pinsamt att folk börjar dra in hudfärg och religion i det hela... :pucko

Möjligtvis att man kan diskutera problemet med hur samhället och omgivningen han (tvingats!?!) bor i, men ändå handlar det främst om en individ som varit och är illa ute i livet och hamnat snett. (dock inte sagt att man behöver tycka synd om honom för det, alla bör stå för sina handlingar)

Se inlägget ovanför dig.

Jag quotar det åt dig:

Men å andra sidan, så är det rätt oundvikligt med tanke på att det verkar vara ett ganska renodlat förortsfenomen att illgasa på gångvägar.
Även skandinaviska blekfisar i tonåren stjäl hojjar, men dessa hamnar oftast på en krokig väg eller i skogen.
 
Last edited:

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Genomskådar du inte Adde78s fjantiga tricks? Klassisk mobbing, förminskning, skuldbeläggande för att till sist kliva in och klappa antagonisten lite nedvärderande på huvudet och komma med en låtsat uppmuntrande kommentar, fjanteri.

Genom sig själv känner man andra. :tummenupp

1.Man tror att andra tänker på samma sätt som man gör själv; vanligen negativt - när man (felaktigt) förutsätter att någon kommer att agera oärligt eller egoistiskt i en situation så visar det att man själv tänkte i de banorna.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Genom sig själv känner man andra. :tummenupp

1.Man tror att andra tänker på samma sätt som man gör själv; vanligen negativt - när man (felaktigt) förutsätter att någon kommer att agera oärligt eller egoistiskt i en situation så visar det att man själv tänkte i de banorna.

Jag får tro dig på ditt ord.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men uppfostran har ju inget ting med att göra hur man kör!

Jo, lite grand. Som tex att man ska inte köra några fordon på gångvägar om man inte råkar ha blåljus på sitt yrkesfordon. Man ska inte knarka och sedan ratta ett fordon.
;)
Samt visa respekt för mot-trafikanter och boende längs vägar.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Men uppfostran har ju inget ting med att göra hur man kör!

Hahaha ne okej så om jag går o tänder en spliff ska jag börja sno hojar och köra dom in i somalier i 100+?

Tror jag har lite bättre uppfostran än så för o veta att något inte e helt korrekt med det :tummenupp
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Skönt att han blev häktad i alla fall, förvisso kommer han att kosta oss skattebetalare 2700kr per dygn för hans häktesvistelse, men han är borta från gatorna och kan således inte köra ihjäl andra oskyldiga vilket är bra!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Personer blir vanligtvis häktade på tre grunder: Flyktfara, Risk för att personen försvårar brottsutredningen eller risk för fortsatt brottslighet.
Jag tippar snarare om han inte har svenskt ursprung på Flyktfara för om "Risk för fortsatt brottslighet" var ett problem då skulle ju ca 20% av de som sitter i fängelse gå direkt från fängelse till häktet.....Vi skulle inte läsa om folk som begått nya brott i väntan på rättegång.
Sen funkar inte allt i praktiken som i teorin. För många år sedan jobbade jag i mentalvården. Till sjukhuset kom på en helg en flicka i tonåren ditskjutsad av föräldrarna i bil. De hade ett intyg från familjens läkare om att hon behövde vård. En undersökning visade att hon var fullt frisk. Hon bad då få stanna på sjukhuset. Och få hjälp komma till en annan familj. Hon fick stanna på sjukhuset.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Var det verkligen spliff han rökte? Med tanke på att han körde i 100 och inte i 5 km/h.
 
Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Förstår Adde78 s resonemang och tanke på ett samhälle där personer fångas upp tidigt av myndigheterna och slipper hamna i livsituationer där de kostar andra, sig själva och samhället lidande och pengar.

Problemet med hans ståndpunkt är att samhället inte alltid kan garantera detta och att vi i så fall tar bort individens egna ansvar.

Visst det är inte han/hennes fel att han/hon växt upp i en hemsk miljö, har PTSD, ADHD eller annan skada eller som gör att personen tar felaktiga beslut och eller har svårt att hantera ett "normalt" liv.

Men det är fan inte mitt fel eller de som drabbas av denna person!

Håller med om att god hjälp/rehabilitering skall ges i första hand, då under en tidsbestämd period med prövning för att friges för grova brott.

Men jag anser att en person som återfaller i grov brottslighet har förverkat sin rätt att få vistas fritt i samhället.
Varför skulle dennes "rättighet" att få vistas fritt vara större än rättigheten till att slippa bli utsatt för brott för övriga medborgare?

Hoppas killen som gjort detta får ett längre tidsbestämt straff med vård och behandling.

Jag är övertygad om att alla människor inte är "goda" och i extremfallen (dömda för grova brott) inte skall tillåtas gå fritt i samhället.

Bästa inlägget i tråden! :Bugar.
Ett under att inte tråden blivit låst förövrigt.
 
Last edited:

Atwa

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Norrland
Hoj
KTM Duke II
Sätt blatten i bojor och skicka han med ett nästa fartyg tillbaka till somalia.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Offret.

version-bfde5504f81f81ca99874252e8fe95e3


Bild på förövaren kommer inom kort.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top