Integralhjälm VS Crosshjälm

• Thread starter Thread starter Davidk
  • Start date Start date

Davidk

Guest
Snälla nån kan nån tala om för min bror som ska köpa ny hjälm imorrn att det är säkrare och bekvämare med integralhjälm än med crosshjälm.
Nåra som har erfarenhet vid vurpa med crosshjälm, han tycker jag är en moralkärring som säger att det är bättre med integralhjälm.

Davidk skrev:
2185725 Snälla nån kan nån tala om för min bror som ska köpa ny hjälm imorrn att det är säkrare och bekvämare med integralhjälm än med crosshjälm.
Nåra som har erfarenhet vid vurpa med crosshjälm, han tycker jag är en moralkärring som säger att det är bättre med integralhjälm.

Är det inte sak samma? Det är väl egentligen bara visiret som är skillnaden?

om det kommer gå fort så skulle jag inte rekomendera crosshjälm kommer nog fladdra rejält redan i 150. Många motardnissar kör dock med crosshjälm, på sporthoj är det är det uteslutet.

Davidk skrev:
2185725 Snälla nån kan nån tala om för min bror som ska köpa ny hjälm imorrn att det är säkrare och bekvämare med integralhjälm än med crosshjälm.

Du är en moralkärring! Dessutom en fördomsfull sådan!

? Varför skulle den vara säkrare? Förutsätter att du inte pratar om en öppen crosshjälm?

Jag äger tre olika crosshjämar samt en integralhjälm. Och har förbrukat ytterligare några. Skillanden är att crosshjälmen har en skärm vilket inte är kul över 150km/h. Skärmen hjälper dock fint mot solen i lägre hastigheter. Crosshjämarna är något bättre ventilerade.

Har vurpat med bägge sorterna och har aldrig märkt nån skillnad.

På sporthoj verkar det lite osmidigt me crosshjälm. Jag kör jämt me crosshjälm på motarden, tycker inte om intergralhjälm. Har vart omkull med min och släpade skärmen i backen, vet inte hur det är att gå omkull fortare.

jag är inte moralkärring jag tänker bara på fördelarna då jag själv kört i öppen kruka och tycker den låter mer och fladdrar mer.
Och för det andra bad jag om folks åsikter angående detta!
viss skillnad

Two stroke man skrev:
2185761 Du är en moralkärring! Dessutom en fördomsfull sådan!

? Varför skulle den vara säkrare? Förutsätter att du inte pratar om en öppen crosshjälm?

Jag äger tre olika crosshjämar samt en integralhjälm. Och har förbrukat ytterligare några. Skillanden är att crosshjälmen har en skärm vilket inte är kul över 150km/h. Skärmen hjälper dock fint mot solen i lägre hastigheter. Crosshjämarna är något bättre ventilerade.

Visst är det säkrare med en integralhjälm. Anledningen till detta är att hakskyddet på en crosshjälm går längre fram framför haka och mun vilket ger större moment om en smäll träffar där vilket ökar risken för nackskador. I övrigt är det bättre komfort i en integralhjälm då den isolerar bättre både för ljud, vind, vatten och smuts. Det sistnämda är nog mest irriterande att man ser ut som en sotare i fejset efter en stund med crosshjälm. Sen att man ser råare ut i en crosshjälm är en annan sak... :hihi

Edit: Håller med Two stroke man att det är ett helvete med skärmen i höga farter. Så länge man håller ner huvudet och tittar rakt fram går det bra men när man ska vrida på huvudet vid tex ett filbyte så suger det tag ordentligt! Skitjobbigt!!!

Last edited:
SWE 1 skrev:
2185785 Visst är det säkrare med en integralhjälm. Anledningen till detta är att hakskyddet på en crosshjälm går längre fram framför haka och mun vilket ger större moment om en smäll träffar där vilket ökar risken för nackskador. I övrigt är det bättre komfort i en integralhjälm då den isolerar bättre både för ljud, vind, vatten och smuts. Det sistnämda är nog mest irriterande att man ser ut som en sotare i fejset efter en stund med crosshjälm. Sen att man ser råare ut i en crosshjälm är en annan sak... :hihi
precis min åsikt!

SWE 1 skrev:
2185785 Visst är det säkrare med en integralhjälm. Anledningen till detta är att hakskyddet på en crosshjälm går längre fram framför haka och mun vilket ger större moment om en smäll träffar där vilket ökar risken för nackskador. I övrigt är det bättre komfort i en integralhjälm då den isolerar bättre både för ljud, vind, vatten och smuts. Det sistnämda är nog mest irriterande att man ser ut som en sotare i fejset efter en stund med crosshjälm. Sen att man ser råare ut i en crosshjälm är en annan sak... :hihi

Har vurpat hundratals ggr och kan nog räkna på ena handen dom ggr jag träffat marken mitt i prick på hakskyddet. Men det är sant som du säger.

Komforten i högre fart är väl den största fördelen med en landsvägshjälm. Över 150 blir ju crosshjälmen nästan omöjlig.

Davidk skrev:
2185783 jag är inte moralkärring jag tänker bara på fördelarna då jag själv kört i öppen kruka och tycker den låter mer och fladdrar mer.
Och för det andra bad jag om folks åsikter angående detta!
viss skillnad

Du fick ju min åsikt! :)

Men hur ska han använda hjälmen? Åker han sporthoj är svaret givet!

Two stroke man skrev:
2185826 Har vurpat hundratals ggr och kan nog räkna på ena handen dom ggr jag träffat marken mitt i prick på hakskyddet. Men det är sant som du säger.

Komforten i högre fart är väl den största fördelen med en landsvägshjälm. Över 150 blir ju crosshjälmen nästan omöjlig.

Du fick ju min åsikt! :)

Men hur ska han använda hjälmen? Åker han sporthoj är svaret givet!
nee han åker motard, men jag tänker mer på vad man får för pengarna i säkerhet och komfort och inte bara ballhetsfaktor.

Davidk skrev:
2185834 nee han åker motard, men jag tänker mer på vad man får för pengarna i säkerhet och komfort och inte bara ballhetsfaktor.

För stadsåkning en varm sommardag skulle jag utan tvekan välja en crosshjälm på motardhoj, främst för att den är bättre ventilerad. Och jag gillar skärmen mot solen bättre än mörkt glas som jag tycker försämrar synen för mycket. Till och från jobbet passerar jag 70km/h och skulle hellre välja landsvägshjälmen.

Sen vill jag inte åka gata med mina crosshjälmar eftersom dom luktar illa.

Two stroke man skrev:
2185866 För stadsåkning en varm sommardag skulle jag utan tvekan välja en crosshjälm på motardhoj, främst för att den är bättre ventilerad. Och jag gillar skärmen mot solen bättre än mörkt glas som jag tycker försämrar synen för mycket. Till och från jobbet passerar jag 70km/h och skulle hellre välja landsvägshjälmen.

Sen vill jag inte åka gata med mina crosshjälmar eftersom dom luktar illa.
hehe ok

Two stroke man skrev:
2185826Komforten i högre fart är väl den största fördelen med en landsvägshjälm. Över 150 blir ju crosshjälmen nästan omöjlig.
Pjosk! Skruvar man bara av skärmen och använder hörselproppar så är det inget större problem även med högre hastigheter. :brynad

Two stroke man skrev:
2185761 Du är en moralkärring! Dessutom en fördomsfull sådan!

precis min åsikt! en frisk person änkligen :fyllisar

Som många påpekar.
Största fördelarna med crosshälmen är ventilationen och skärmen (som funkar mkt fint mot solen).
Öronproppar löser ljudnivå problemet på crosshälmen.
Enda igentliga nackdelen är att det är kallare med en crosshälm (se bättre ventilation...)
En annan fördel som ingen påpekat tidigare är att nya visirglas till mina scott googles kostar runt 60kr, nytt visir till min Arai integral kostar 6-700kr...
Att byta glas tar ungefär lika lång tid som att byta visir.

Hade det varit så farligt med en längre hakspets hade det varit förbjudna sedan länge. Få mc förare vurpar så ofta som crossförare...

Ang fart, så är det en vanesak. Jag har åkt i 250 med crosshälmen, med skärm. Och det funkar så länge man bara tittar raktfram... :hihi
Dock så funkar det inte att vinkla upp den som många crossförare gör, det är bättre som motardförare att vinkla den lägre, och då funkar den även bättre som solskydd. :)

Den enda direkta fördelen med en Integral som jag ser det är att den är bekvämare och smidigare (inga goodles att fippla runt med).
Jag förutsätter att din bror köpen en crosshälm "av bättre sort". Billiga crosshälmar är nog sämre än billiga integralhjälmar.
Dock så är oftast crosshälmar överlag billigare än integralerna.

:hej

Klart man ska ha crosshjälm på Motard och integral på sporthoj fan va muppigt det skulle se ut med crosshjälm på sporthoj :)

Crosshjälm är mycket skönare när man kör motard! Jag tycker man har bättre vidvinkelseende och det är skönt me skärm som skyddar mot solen (och mot kvistar och dylikt när man e ute på grusvägar). Den är bättre ventilerad och ljudet är inga problem.

Ett minus är att det är jobbigt i över 150, men man vill inte köra över 150 rakt fram på motard ändå.

Se till att han skaffar en komposithjälm och inte en kass plasthjälm.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back