Som många påpekar.
Största fördelarna med crosshälmen är ventilationen och skärmen (som funkar mkt fint mot solen).
Öronproppar löser ljudnivå problemet på crosshälmen.
Enda igentliga nackdelen är att det är kallare med en crosshälm (se bättre ventilation...)
En annan fördel som ingen påpekat tidigare är att nya visirglas till mina scott googles kostar runt 60kr, nytt visir till min Arai integral kostar 6-700kr...
Att byta glas tar ungefär lika lång tid som att byta visir.
Hade det varit så farligt med en längre hakspets hade det varit förbjudna sedan länge. Få mc förare vurpar så ofta som crossförare...
Ang fart, så är det en vanesak. Jag har åkt i 250 med crosshälmen, med skärm. Och det funkar så länge man bara tittar raktfram...

Dock så funkar det inte att vinkla upp den som många crossförare gör, det är bättre som motardförare att vinkla den lägre, och då funkar den även bättre som solskydd.
Den enda direkta fördelen med en Integral som jag ser det är att den är bekvämare och smidigare (inga goodles att fippla runt med).
Jag förutsätter att din bror köpen en crosshälm "av bättre sort". Billiga crosshälmar är nog sämre än billiga integralhjälmar.
Dock så är oftast crosshälmar överlag billigare än integralerna.