Integralhjälmar testas väl för CO2-ventilation, de är väl CE märkta ?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det där låter ju bara konstigt.
Sedan är det ju lite skillnad på något man använder under ytan och en hjälm man inte använder under ytan kan jag tycka. Du väljer ju ganska mycket själv hur mycket ventilation det är i din hjälm och jag kan inte minnas att jag sett någon olycksrapport där anledningen var att föraren tuppat av pga hög co2 i hjälmen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den där helmasken ser ju ut väldigt lik andra helmasker, tittar man på designen så blir det nog egentligen lite sämre luftombyte.
Redan med en vanlig snorkel så blir det ju mer "begagnad" luft kvar i snorkeln så att man andas in den på nytt varje inandning.
På en helmask tillkommer ju även all luften i själva masken så det blir ännu mer "begagnad" luft i masken.

Jag har snorklat med bägge sorterna och i praktiken har inte jag märkt någon skillnad, inte så att jag blivit mer andfådd trots designen. Dock andas jag gärna med långsamma och djupa andetag särskilt när jag snorklar.
Den som andas väldigt ytligt med små korta andetag har ju dock rimligtvis sämre luftombyte och särskilt då i helmasken. Det kanske är någon sådan person som gjort att saken uppmärksammats.

I en MC-hjälm lär det ju knappast vara nåt problem oavsett hur man andas.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Jag har sagt det förut och säger det igen:

Ryan är rolig och vederhäftig på en och samma gång.

Jag har svårt ens med stängt visir, och har prövat den där hakflärpen som följde med en hjälm.

Vidrigt.

Jag kör helst med visiret öppet och bra glasögon istället.
Hjälm med skärm, alltså. Visiret är skönt att dra ner när det kommer en skur, men åker upp igen vid första möjlighet.

Ah! Luft!!!




Edit:

Ja... Eh... Som på bilden här brevid.
Duh.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag har sagt det förut och säger det igen:

Ryan är rolig och vederhäftig på en och samma gång.

Jag har svårt ens med stängt visir, och har prövat den där hakflärpen som följde med en hjälm.

Vidrigt.

Jag kör helst med visiret öppet och bra glasögon istället.
Hjälm med skärm, alltså. Visiret är skönt att dra ner när det kommer en skur, men åker upp igen vid första möjlighet.

Ah! Luft!!!




Edit:

Ja... Eh... Som på bilden här brevid.
Duh.
Vad kör du med för brillor? Jag är samma typ som dig och vill nu denna säsong ha ett par solglasögon som ska kunna ta en humla/sten etc i högre farter så man kan köra med öppet visir i farter upp till 80-90km/h.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har sagt det förut och säger det igen:

Ryan är rolig och vederhäftig på en och samma gång.

Jag har svårt ens med stängt visir, och har prövat den där hakflärpen som följde med en hjälm.

Vidrigt.

Jag kör helst med visiret öppet och bra glasögon istället.
Hjälm med skärm, alltså. Visiret är skönt att dra ner när det kommer en skur, men åker upp igen vid första möjlighet.

Ah! Luft!!!




Edit:

Ja... Eh... Som på bilden här brevid.
Duh.
Jag håller med (om Ryan), däremot undrar jag faktiskt lite om hur bra den där stämmer. Mängden luft som finns i hjälmen kontra vad jag rycker i mig.

Tror att den mätningen behöver vara på inandad luft och fan vet hur den mätningen skulle gå till för att bli rättvisande med vilken luft som faktiskt andas in. Har man otur i den mätningen så mäter instrumentet någon luftficka som inte används för det låter faktiskt konstigt att en människa som andas med öppet visir skulle bibehålla co2-koncentrationen över tid.

/R
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Orsaken till att jag börjat fundera över CO2 förgiftning är att jag märkt vid stopp och i stadstrafik så tycker jag hjälmluften känns obehaglig och trycker upp visiret.
Flärpen under hakan på X-Lite 802R och 803R blev inte gammal utan togs bort. För mer luft.
Nu tror jag inte det är något problem med ventilationen när jag kör.
Men om jag kraschar ute på landet och blir liggande medvetslös med stängt visir så vill jag inte avlida på grund av CO2-förgiftning. I väntan på att bli hittad av någon / någon trafikant.
Och på vägar i Norrland har jag misstänkt att det inte blir innan älgjakten. Så kör säkert.med marginal.

Och har man möjlighet prova innan köp av hjälm, varför inte gå runt i butiken med nedfällt visir under några minuter för att få en uppfattning om hur hjälmen känns att ha på huvudet. Utan fartvind.
För det är så hjälmen kommer vara vid en allvarlig krasch där jag blivit medvetslös.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svårt att se att en hjälm skulle vara så tät att detta är ett problem.

Vid en krasch kan andra hot/blockeringar mot luftvägarna uppstå - betydligt allvarligare.

Visir ned vid körning är en säkerhetsfråga, en geting i ögat eller in mellan huvud och hjälm kan orsaka oöverblickbara konsekvenser.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu var det länge sedan jag fridök. Men vill minnas att det var olika maxlängd på snorkel för vuxna och barn. Hade en instruktör som ofta påtalade vikten av luftombyte i en snorkel. Samt att man ju med jämna mellanrum var helt under vatten och då blåser man ju ut vattnet ur den. På så sätt ökar chansen till ombyte av luft.

Helmask med snorkel är för mig att laga nåt som inte är trasigt jämfört med cyklop och lös snorkel av rätt längd.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle förvåna mig om det där verkligen var ett problem på MC-hjälmar. När man kör får man ju ventilation och även om man ligger still efter en olycka låter det tveksamt att det skulle kunna leda till kvävning. I såna fall borde det väl även vara en dålig idé att använda integralhjälm vid bilsport. Visst, har man en tät hjälm kan man väl förväntas få huvudvärk och dåsighet om man skulle stå still i flera minuter utan att öppna visiret så att det påverkar uppmärksamheten negativt, men vem gör det?

För att ändå få så bra luft som möjligt kan jag tänka mig att det kan vara en fördel att ha en hjälm som inte är onödigt rymlig framtill, så att mängden ”gammal” luft som kan stanna kvar blir mindre, i synnerhet om hjälmen är väldigt tät.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det jobbiga med CO2-förgiftning är att det sker helt omärkligt. En kollega som jobbat med tomater i växthus märkte ingenting innan han upptäcker att han ligger på marken utanför växthuset och hans arbetsgivare står och ser ner på honom.
(En distributionslang hade lossnat från CO2-stamröret precis där han stod och packade tomater, odlarna höjer medvetet CO2-halten i växthusen för tomaterna trivs /växer (?) bättre).
Människan är alltså en värdelös mätare på hög CO2-halt.
Vi är i värsta fall medvetslösa innan vi reagerar på för mycket CO2 i luften.

Utandningsluften innehåller normalt 4 % = 40000 ppm CO2. Gränsvärdet för CO2 i inandningluften är 5000 ppm = 0,5% #, korttidsgränsvärdet är 10000 ppm (betyder att mer än 5000 ppm, tex 5500 ppm är tillåtet under högst 15 minuter/timme och 10000 ppm får aldrig överstigas.

Om vi för att göra det enkelt sätter att frisk luft innehåller 0 ppm CO2 och utandningsluften innehåller 4% CO2 = 40000 ppm och inandningsluften får innehålla högst 5000 ppm så måste inandningsluften bestå av högst 12,5 % utandningsluft och minst 87,5 % friskluft. Räknar vi med 400 ppm i "friskluften" så blir resultatet högst 11,6% utandningsluft och 88,4 % friskluft.
Men för att göra det enkelt , högst 1/8 =12,5% utandningsluft, minst 7/8 friskluft.
Har alla integralhjälmar med hakflärpar osv så bra ventilation så dom klarar detta ?
När man står stilla vid rödljus eller har kraschat ?

# föreskriften heter hygieniska-gransvarden-afs-2018-1.pdf och kan laddas ner från av.se

Nedan är den senaste rörande hjälmar som Ryan hade med i referenslistan.
Citat:
similarly high average concentrations were found: above 2% (Min anm.:20000ppm) when stationary, well below 1% (Min anm.:10000ppm) for speeds of 50 km/h or more.
slut citat

Här är den äldre studien som Ryan hänvisade till
citat:
The results of the investigation show that the standards of approval for helmets should be completed with a standard for maximum CO2 concentration inside the helmets. (4) Moped riders should be recommended to use either open-face helmets or full-face helmets with the visor open, because the ventilation of most full-face helmets with the visor closed is dissatisfactory at low speeds. (5) If a person is injured and loses consciousness, the visor should be easy to open, as high concentration of CO2 in an unconscious person is extremely dangerous to the brain functions. (TRRL)
slut citat
Jag får väl avsluta med tack till gundj :Bugar för han hade koll på Ryans video !
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Är väl bara att skaffa en syresättningsmätare att sätta på fingret och testa.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Orsaken till att jag börjat fundera över CO2 förgiftning är att jag märkt vid stopp och i stadstrafik så tycker jag hjälmluften känns obehaglig och trycker upp visiret.
Flärpen under hakan på X-Lite 802R och 803R blev inte gammal utan togs bort. För mer luft.
Nu tror jag inte det är något problem med ventilationen när jag kör.
Men om jag kraschar ute på landet och blir liggande medvetslös med stängt visir så vill jag inte avlida på grund av CO2-förgiftning. I väntan på att bli hittad av någon / någon trafikant.
Och på vägar i Norrland har jag misstänkt att det inte blir innan älgjakten. Så kör säkert.med marginal.

Och har man möjlighet prova innan köp av hjälm, varför inte gå runt i butiken med nedfällt visir under några minuter för att få en uppfattning om hur hjälmen känns att ha på huvudet. Utan fartvind.
För det är så hjälmen kommer vara vid en allvarlig krasch där jag blivit medvetslös.
Ryans test visar ju snarare att co2 ligger på "jag blir lite korkad"-nivåer än "jag kommer dö"-nivåer.
Om man klotar så att ingen hittar en är det nog rimligare att man dör av någon förblödning än co2-förgiftning i en stängd integralhjälm, men det är en gissning från min sida.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag är också en som tycker det är jävligt obehagligt med luften i hjälmen. Kör jag i moderat tempo försöker jag ha visiret lite på glänt, i högre farter är det inga problem för då ventilerar det gott nog, om jag behöver stanna och inte ska vidare inom nån minut tar jag av mig hjälmen snabbt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det jobbiga med CO2-förgiftning är att det sker helt omärkligt. En kollega som jobbat med tomater i växthus märkte ingenting innan han upptäcker att han ligger på marken utanför växthuset och hans arbetsgivare står och ser ner på honom.
(En distributionslang hade lossnat från CO2-stamröret precis där han stod och packade tomater, odlarna höjer medvetet CO2-halten i växthusen för tomaterna trivs /växer (?) bättre).
Människan är alltså en värdelös mätare på hög CO2-halt.
Vi är i värsta fall medvetslösa innan vi reagerar på för mycket CO2 i luften.

Utandningsluften innehåller normalt 4 % = 40000 ppm CO2. Gränsvärdet för CO2 i inandningluften är 5000 ppm = 0,5% #, korttidsgränsvärdet är 10000 ppm (betyder att mer än 5000 ppm, tex 5500 ppm är tillåtet under högst 15 minuter/timme och 10000 ppm får aldrig överstigas.

Om vi för att göra det enkelt sätter att frisk luft innehåller 0 ppm CO2 och utandningsluften innehåller 4% CO2 = 40000 ppm och inandningsluften får innehålla högst 5000 ppm så måste inandningsluften bestå av högst 12,5 % utandningsluft och minst 87,5 % friskluft. Räknar vi med 400 ppm i "friskluften" så blir resultatet högst 11,6% utandningsluft och 88,4 % friskluft.
Men för att göra det enkelt , högst 1/8 =12,5% utandningsluft, minst 7/8 friskluft.
Har alla integralhjälmar med hakflärpar osv så bra ventilation så dom klarar detta ?
När man står stilla vid rödljus eller har kraschat ?

# föreskriften heter hygieniska-gransvarden-afs-2018-1.pdf och kan laddas ner från av.se

Nedan är den senaste rörande hjälmar som Ryan hade med i referenslistan.
Citat:
similarly high average concentrations were found: above 2% (Min anm.:20000ppm) when stationary, well below 1% (Min anm.:10000ppm) for speeds of 50 km/h or more.
slut citat

Här är den äldre studien som Ryan hänvisade till
citat:
The results of the investigation show that the standards of approval for helmets should be completed with a standard for maximum CO2 concentration inside the helmets. (4) Moped riders should be recommended to use either open-face helmets or full-face helmets with the visor open, because the ventilation of most full-face helmets with the visor closed is dissatisfactory at low speeds. (5) If a person is injured and loses consciousness, the visor should be easy to open, as high concentration of CO2 in an unconscious person is extremely dangerous to the brain functions. (TRRL)
slut citat
Jag får väl avsluta med tack till gundj :Bugar för han hade koll på Ryans video !
Det är inte helt sant att vi är usla på att upptäcka CO2. Vi är usla på att upptäcka CO. Det är sant.
Däremot är det så att hela våran andning regleras genom att vi känner av pH i blodet sjunker direkt så fort vi har mer CO2 i blodet.
Det exempelvis av den anledningen som man blir oerhört trött på höga höjder. Hög höjd innebär att partialtrycket av både CO2 och O2 blir lägre vilket medför att vi får svårare att ta upp tillräckligt med Syre samtidigt som det låga partialtrycket från CO2 på högre höjd medför att vi lättare gör oss av med den CO2 vi bildat genom förbränning. Följden är att på hög höjd är det lätt att få lindrig syrebrist utan att kroppen reagerar genom att höja andningen för att få in mer syre.

Däremot är det så att om vi pratar om det mycket höga halter som kan bli om man har en distrubutionsslang som hoppat av i ett kommersiellt växthus så kan CO2 halten stiga så snabbt att vi inte hinner reagera innan vi blir medvetslösa.
Men det handlar inte om att vi är usla på att upptäcka CO2. Vi är ganska bra på att upptäcka redan ganska låga halter. Däremot är vi inte så snabba pga att det system som kroppen använder för att reglera andningen inte är så blixtsnabbt att reagera.
Dvs det hinner inte reagera på snabba förändringar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är väl bara att skaffa en syresättningsmätare att sätta på fingret och testa.
Finns det ett tydligt sammanhang mellan CO2-påverkan och syresättning ?
Innan man är medvetslös (7 % 70000 ppm / död 12 % 120000 ppm)?
Det verkar inte vara så.
Normalt mår man dåligt vid syresättning under 90 % men Covid patienter har legat på 60 % och lägre och ändå varit pigga.
Eftersom sjukhusluften rimligen har mindre än 1000 ppm CO2 (vanligt gränsvärde för öka ventilationen / friskluften inomhus)
så med samma CO2-halt i luften kan Syresättningen variera mellan över 90 % till under 60 %.


Det kan fungera med Syresättningsmätare, man sätter den på fingret kollar värdet på syresättning, sätter på sig integralhjälmen och stänger visiret och kollar syresättningen efter tex 15 min, 30 min samma som utan hjälm eller lägre ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Finns det ett tydligt sammanhang mellan CO2-påverkan och syresättning ?
Innan man är medvetslös (7 % 70000 ppm / död 12 % 120000 ppm)?
Det verkar inte vara så Normalt mår man dåligt vid syresättning under 90% men Covid patienter har legat på 60% och lägre och ändå varit pigga.
Eftersom sjukhusluften rimligen har mindre än 1000 ppm CO2 (vanligt gränsvärde för öka ventilationen / friskluften inomhus)
så med samma CO2-halt i luften kan Syresättningen variera mellan över 90 % till under 60 %.

Det kan fungera med Syresättningsmätare, man sätter den på fingret kollar värdet på syresättning, sätter på sig integralhjälmen och stänger visiret och kollar syresättningen efter tex 15 min, 30 min samma som utan hjälm eller lägre ?
Vet inte, är ingen expert på området, men jag hade iaf fått för mig att koldioxid blir man inte förgiftad av i ordets rätta bemärkelse utan mekanismen snarare är att det vid för hög koncentration tränger ut och negativt påverkar upptaget av syre, därav antagandet att man borde kunna se effekten med en syresättningsmätare.

Kolmonoxid däremot är en annan sak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte helt sant att vi är usla på att upptäcka CO2. Vi är usla på att upptäcka CO. Det är sant.
Däremot är det så att hela våran andning regleras genom att vi känner av pH i blodet sjunker direkt så fort vi har mer CO2 i blodet.
Det exempelvis av den anledningen som man blir oerhört trött på höga höjder. Hög höjd innebär att partialtrycket av både CO2 och O2 blir lägre vilket medför att vi får svårare att ta upp tillräckligt med Syre samtidigt som det låga partialtrycket från CO2 på högre höjd medför att vi lättare gör oss av med den CO2 vi bildat genom förbränning. Följden är att på hög höjd är det lätt att få lindrig syrebrist utan att kroppen reagerar genom att höja andningen för att få in mer syre.

Däremot är det så att om vi pratar om det mycket höga halter som kan bli om man har en distrubutionsslang som hoppat av i ett kommersiellt växthus så kan CO2 halten stiga så snabbt att vi inte hinner reagera innan vi blir medvetslösa.
Men det handlar inte om att vi är usla på att upptäcka CO2. Vi är ganska bra på att upptäcka redan ganska låga halter. Däremot är vi inte så snabba pga att det system som kroppen använder för att reglera andningen inte är så blixtsnabbt att reagera.
Dvs det hinner inte reagera på snabba förändringar.
Det enda sätt jag hört om när det gäller upptäcka onomalt hög CO2-halt i luften är ökad andningsfrekvens, man andas alltså snabbare än normalt.
Men andas snabbare än normalt gör man också när man anstränger sig, arbetar
Så det är inte självklart man märker nått om man arbetar med något som sysselsätter och anstränger en. Tex håller på och städar upp efter gårdagens 60-årskalas i växthuset.
När tomatodlaren och hans sambo hittades var 1:a misstanken hos polisen mord, förgiftning men sedan hittade man de döda katterna i växthuset och förstod att det inte var ett attentat mot två människor. Katterna hade alltså inte heller reagerat på CO2 och tagit sig ut.

När CO2 blev vanligt till kyl och frys i butiker var därför rutinen att vid service medföra egen CO2-mätare och lokaler där CO2-koncentrationen kunde bli hög vid läckage, kyl- frysrum och maskinrum utrustades med CO2-larm. Vanlig gräns 2000 ppm, dvs larmet skulle gå innan Arbetsmiljöverkets 5000 ppm ("inget arbete i lokalen gräns").
Och givetvis kollar man med sin egen CO2-mätare vid larm innan man går in och stänger avstängningskranar, påbörjar läcksökning. Första åtgärden kan ju bli vädring.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top