Integralhjälmar testas väl för CO2-ventilation, de är väl CE märkta ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet inte, är ingen expert på området, men jag hade iaf fått för mig att koldioxid blir man inte förgiftad av i ordets rätta bemärkelse utan mekanismen snarare är att det vid för hög koncentration tränger ut och negativt påverkar upptaget av syre, därav antagandet att man borde kunna se effekten med en syresättningsmätare.

Kolmonoxid däremot är en annan sak.
Det är en mycket vanlig uppfattning att "problemet" med koldioxid är att det tränger undan syret.
För koldioxid är ju inte farligt. Man andas ju ut 4 % koldioxid.
Om undanträngningen av syre vore problemet så borde det ju inte vara några problem
att ersätta luftens 21 % syre 79 % kväve med 21 % syre 79 % CO2 och man skulle må bra.

Men koldioxid är farligt.

Det här är faktiskt noga undersökt för vad som händer om en U-båt havererar och blir liggande på botten har intresserat militärer. Hur länge klarar sig besättningen innan det är kört ?
Vad händer ?
Och det har visat sig att det är inte bristen på syre som dödar besättningen utan det är den stigande CO2-halten som dödar.
Medvetslös gräns 7 % CO2, död 12 % CO2 .
Så för att minska CO2-halten har det tagits fram t.ex.andningsmasker där CO2 i utandningsluften absorberas för att hindra att luften i U-båten förgiftas med CO2.
I väntan på bärgning.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det är en mycket vanlig uppfattning att "problemet" med koldioxid är att det tränger undan syret.
För koldioxid är ju inte farligt. Man andas ju ut 4 % koldioxid.
Om undanträngningen av syre vore problemet så borde det ju inte vara några problem
att ersätta luftens 21% syre 79% kväve med 21 % syre 79 % CO2 och man skulle må bra.

Men koldioxid är farligt.

Det här är faktiskt noga undersökt för vad som händer om en U-båt havererar och blir liggande på botten har intresserat militärer. Hur länge klarar sig besättningen innan det är kört ?
Vad händer ?
Och det har visat sig att det är inte bristen på syre som dödar besättningen utan det är den stigande CO2-halten som dödar.
Medvetslös gräns 7 % CO2, död 12 % CO2 .
Så för att minska CO2-halten har det tagits fram t.ex.andningsmasker där CO2 i utandningsluften absorberas för att hindra att luften i U-båten förgiftas med CO2.
I väntan på bärgning.
Jag menade alltså verkningsmekanismen i själva kroppen, att kontentan blir att syresättningen blir för dålig.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad kör du med för brillor? Jag är samma typ som dig och vill nu denna säsong ha ett par solglasögon som ska kunna ta en humla/sten etc i högre farter så man kan köra med öppet visir i farter upp till 80-90km/h.

Dom på bilden var från Bilbuttriks.

Satt perfekt, men färgningen på glaset var inte riktigt i min smak. För ljusa för solsken, för mörka för skymning.

Dom fick gå för ett par Velodrom med gubbruta. Funkar kalas.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
J
Ryans test visar ju snarare att co2 ligger på "jag blir lite korkad"-nivåer än "jag kommer dö"-nivåer.
Om man klotar så att ingen hittar en är det nog rimligare att man dör av någon förblödning än co2-förgiftning i en stängd integralhjälm, men det är en gissning från min sida.

Ja, och han pekar på att risken finns att det kan vara CO2 nivåerna som lursr ner dig i diket.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag håller med (om Ryan), däremot undrar jag faktiskt lite om hur bra den där stämmer. Mängden luft som finns i hjälmen kontra vad jag rycker i mig.

Tror att den mätningen behöver vara på inandad luft och fan vet hur den mätningen skulle gå till för att bli rättvisande med vilken luft som faktiskt andas in. Har man otur i den mätningen så mäter instrumentet någon luftficka som inte används för det låter faktiskt konstigt att en människa som andas med öppet visir skulle bibehålla co2-koncentrationen över tid.

/R


Självklart fläktar det bättre när man kör, men jag känner på kroppen att den påverkas. När jag tvingas djupandas och verkligen ta i för att ventilera ur lungorna vet kroppen att något är fel.
Sitter man bakom en bra kåpa så måste jag upp över 100 för att känna mig bekväm.


Edit:

"Ursäkta konstapeln, men jag måste faktiskt köra så här fort. Jag kvävs annars".
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har faktiskt aldrig kört mc med Scuba Gear Cyklop Helmask + Snorkel under hjälmen.
Det låter som en klart jobbig kombination som borde undvikas om möjlighet finnes.
View attachment 481336


Alltså - den masken är bara såå dum.

Man kan ju se att man kommer att till alldeles för stor del kommer flåsa samma begagnade luft fram och tillbaka i systemet.

Det har funnits idiotsnorklar förr - sådana med en 180°-böj i toppen, en plastkorg och en pingpongboll som skulle täta inloppet när man dök.

Dumheter.
Det stackars hjulet måste uppfinnas gång på gång, och vi betalar gladeligen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså - den masken är bara såå dum.

Man kan ju se att man kommer att till alldeles för stor del kommer flåsa samma begagnade luft fram och tillbaka i systemet.

Det har funnits idiotsnorklar förr - sådana med en 180°-böj i toppen, en plastkorg och en pingpongboll som skulle täta inloppet när man dök.

Dumheter.
Det stackars hjulet måste uppfinnas gång på gång, och vi betalar gladeligen.
Min första snorkel var en sådan idiotsnorkel. ...... Det är väl därför jag är som jag är ......
 

Raderad medlem 51742

Guest
Måste väl finnas lite bättre designade såna där dykmasker, med separat utandningsventil så att det inte byggs upp en massa CO2 i masken?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad kör du med för brillor? Jag är samma typ som dig och vill nu denna säsong ha ett par solglasögon som ska kunna ta en humla/sten etc i högre farter så man kan köra med öppet visir i farter upp till 80-90km/h.
Svarar på en fråga som inte är riktad till mig. Hoppas du har överseende.

Kolla på skyddsglasögon för skytte/militär verksamhet. Jag har ett par Revision, ett par Oakley och ett par Bollé som med framgång skyddat mot flygande fän vid turer på hoj runt Södertörn samt som uppluckad skytt i terrängfordon.

Tror att det är EN166 du ska kolla efter för klassning.

Exempellänk nedan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste väl finnas lite bättre designade såna där dykmasker, med separat utandningsventil så att det inte byggs upp en massa CO2 i masken?
Det finns bättre masker som täcker hela ansiktet.
Se tex på Astronauternas Månvandringskläder. Men för användning med Snorkel för att Snorkla omkring i vattenytan tvivlar jag. Cyklop och separat snorkel funkar ju alldeles utmärkt.

Helmasker används väl främst med lufttub ? Räddningstjänst, rökdykare är väl kunder ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Svarar på en fråga som inte är riktad till mig. Hoppas du har överseende.

Kolla på skyddsglasögon för skytte/militär verksamhet. Jag har ett par Revision, ett par Oakley och ett par Bollé som med framgång skyddat mot flygande fän vid turer på hoj runt Södertörn samt som uppluckad skytt i terrängfordon.

Tror att det är EN166 du ska kolla efter för klassning.

Exempellänk nedan.
Grymt, tack!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns bättre masker som täcker hela ansiktet.
Se tex på Astronauternas Månvandringskläder. Men för användning med Snorkel för att Snorkla omkring i vattenytan tvivlar jag. Cyklop och separat snorkel funkar ju alldeles utmärkt.

Helmasker används väl främst med lufttub ? Räddningstjänst, rökdykare är väl kunder ?
Jo, det vet jag, men jag tänkte alltså för snorkling. Det är ju inte speciellt svårt att konstruera en mask med separata in- och utandningsventiler, även om den förstås blir dyrare. Finns väl ändå de som uppskattar konceptet med helmask för snorkling eftersom de uppenbarligen är väldigt populära.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså - den masken är bara såå dum.

Man kan ju se att man kommer att till alldeles för stor del kommer flåsa samma begagnade luft fram och tillbaka i systemet.

Det har funnits idiotsnorklar förr - sådana med en 180°-böj i toppen, en plastkorg och en pingpongboll som skulle täta inloppet när man dök.

Dumheter.
Det stackars hjulet måste uppfinnas gång på gång, och vi betalar gladeligen.
Det märkliga är att Integralhjälmar inte verkar vara så mycket bättre än Snorkelmasken i #1 utan hjälp av fartvinden.

Över 2 % CO2 i inandningsluften innebär att med 4% CO2 i utandningsluften att mer än 50 % av inandningsluften när man står stilla med hojen med nedfällt visir är utandningsluft !
I varje fall om man andas med många små andetag. Så andas djuuuuupt !

Citat:
similarly high average concentrations were found: above 2% when stationary, well below 1% for speeds of 50 km/h or more.
slut citat

från




 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där låter ju bara konstigt.
Sedan är det ju lite skillnad på något man använder under ytan och en hjälm man inte använder under ytan kan jag tycka. Du väljer ju ganska mycket själv hur mycket ventilation det är i din hjälm och jag kan inte minnas att jag sett någon olycksrapport där anledningen var att föraren tuppat av pga hög co2 i hjälmen.
Kan ju möjligen bero på att om någon kör av vägen och omkommer är orsaken väl alltid
Hög hastighet ?
Vilket förmodligen är sant för i hög hastighet är ventilation bra i integralhjälmarna.
Och i låg hastighet (med dålig ventilation med nedfällt visir) så blir det inte så svåra skador.
Och då är orsaken
Du hade Blicken fel.
Eller ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det märkliga är att Integralhjälmar inte verkar vara så mycket bättre än Snorkelmasken i #1 utan hjälp av fartvinden.

Över 2 % CO2 i inandningsluften innebär att med 4% CO2 i utandningsluften att mer än 50 % av inandningsluften när man står stilla med hojen med nedfällt visir är utandningsluft !
I varje fall om man andas med många små andetag. Så andas djuuuuupt !

Citat:
similarly high average concentrations were found: above 2% when stationary, well below 1% for speeds of 50 km/h or more.
slut citat

från
Är det därför motorcyklister med integralhjälm är överrepresenterade när det gäller att uppträda idiotiskt i trafiken :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det därför motorcyklister med integralhjälm är överrepresenterade när det gäller att uppträda idiotiskt i trafiken :va
Och det är kanske därför ungdomar på elsparkcykel med integralhjälm skjuter fel och träffar huvudet med tre kulor när de bara tänkt ge "målet" ett skott i foten som varning ? Vad vet jag.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...när du står still


Sure.

Men effekten på föraren är inte omedelbar, och återställs heller inte direkt när man öppnar visiret och drar in bättre luft än innan.

Jag kör långa pass, och är jäkligt observant sådant som sliter på mig under körningen.
Köra Autobahn är fan ingen lisa.
Den täta trafiken kräver koncentration och uppmärksamhet - det förstår alla.

Men vad man kanske inte tänker på är att trafiken som är påtaglig under typ 18 av dygnets 24 timmar också skapar ett oroligt luftrum. Det är bara några få timmar på natten man kan få köra i någorlunda "ren" luft utan turbulens från alla andra fordon.

Sådant nöter också, tillsammans med byig sidvind, plötsliga skyfall och allt annat man utsätts för under långkörning.

Det gäller att möta och hantera allt sådant under en heldag på hoj.
Jag har redan tidigare identifierat problemet som "syrebrist" och att det påverkar mig negativt. Det är möjligt att CO2- förgiftning" är ett mer adekvat begrepp - men faktum kvarstår: jag kan känna av det och det påverkar mig.

Kanske är jag en ömtålig stackare, men som referens kan sägas att jag även känner av den dåliga kabinluften när jag flyger.
Inget visir att glänta på där, dock...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det jobbiga med CO2-förgiftning är att det sker helt omärkligt. En kollega som jobbat med tomater i växthus märkte ingenting innan han upptäcker att han ligger på marken utanför växthuset och hans arbetsgivare står och ser ner på honom.
(En distributionslang hade lossnat från CO2-stamröret precis där han stod och packade tomater, odlarna höjer medvetet CO2-halten i växthusen för tomaterna trivs /växer (?) bättre).
Människan är alltså en värdelös mätare på hög CO2-halt.
Vi är i värsta fall medvetslösa innan vi reagerar på för mycket CO2 i luften.

Utandningsluften innehåller normalt 4 % = 40000 ppm CO2. Gränsvärdet för CO2 i inandningluften är 5000 ppm = 0,5% #, korttidsgränsvärdet är 10000 ppm (betyder att mer än 5000 ppm, tex 5500 ppm är tillåtet under högst 15 minuter/timme och 10000 ppm får aldrig överstigas.

Om vi för att göra det enkelt sätter att frisk luft innehåller 0 ppm CO2 och utandningsluften innehåller 4% CO2 = 40000 ppm och inandningsluften får innehålla högst 5000 ppm så måste inandningsluften bestå av högst 12,5 % utandningsluft och minst 87,5 % friskluft. Räknar vi med 400 ppm i "friskluften" så blir resultatet högst 11,6% utandningsluft och 88,4 % friskluft.
Men för att göra det enkelt , högst 1/8 =12,5% utandningsluft, minst 7/8 friskluft.
Har alla integralhjälmar med hakflärpar osv så bra ventilation så dom klarar detta ?
När man står stilla vid rödljus eller har kraschat ?

# föreskriften heter hygieniska-gransvarden-afs-2018-1.pdf och kan laddas ner från av.se

Nedan är den senaste rörande hjälmar som Ryan hade med i referenslistan.
Citat:
similarly high average concentrations were found: above 2% (Min anm.:20000ppm) when stationary, well below 1% (Min anm.:10000ppm) for speeds of 50 km/h or more.
slut citat

Här är den äldre studien som Ryan hänvisade till
citat:
The results of the investigation show that the standards of approval for helmets should be completed with a standard for maximum CO2 concentration inside the helmets. (4) Moped riders should be recommended to use either open-face helmets or full-face helmets with the visor open, because the ventilation of most full-face helmets with the visor closed is dissatisfactory at low speeds. (5) If a person is injured and loses consciousness, the visor should be easy to open, as high concentration of CO2 in an unconscious person is extremely dangerous to the brain functions. (TRRL)
slut citat
Jag får väl avsluta med tack till gundj :Bugar för han hade koll på Ryans video !
Skumt att han inte märkte något...
Andningsreflexen styrs av CO2-halten och i en mycket CO2-rik atmosfär så kan man liksom inte riktigt låta bli att andas.
Men om man går från normal CO2-halt till alldeles fär väldigt för hög så finns det inte tillräckligt mycket O2 för att hålla en vi medvetande. Det går förvånansvärt fort då. Jag har tyvärr provat.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top