Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är en mycket vanlig uppfattning att "problemet" med koldioxid är att det tränger undan syret.Vet inte, är ingen expert på området, men jag hade iaf fått för mig att koldioxid blir man inte förgiftad av i ordets rätta bemärkelse utan mekanismen snarare är att det vid för hög koncentration tränger ut och negativt påverkar upptaget av syre, därav antagandet att man borde kunna se effekten med en syresättningsmätare.
Kolmonoxid däremot är en annan sak.
För koldioxid är ju inte farligt. Man andas ju ut 4 % koldioxid.
Om undanträngningen av syre vore problemet så borde det ju inte vara några problem
att ersätta luftens 21 % syre 79 % kväve med 21 % syre 79 % CO2 och man skulle må bra.
Men koldioxid är farligt.
Det här är faktiskt noga undersökt för vad som händer om en U-båt havererar och blir liggande på botten har intresserat militärer. Hur länge klarar sig besättningen innan det är kört ?
Vad händer ?
Och det har visat sig att det är inte bristen på syre som dödar besättningen utan det är den stigande CO2-halten som dödar.
Medvetslös gräns 7 % CO2, död 12 % CO2 .
Så för att minska CO2-halten har det tagits fram t.ex.andningsmasker där CO2 i utandningsluften absorberas för att hindra att luften i U-båten förgiftas med CO2.
I väntan på bärgning.
Last edited: