Intense's Blackbird turboprojekt

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Problemet är nog bara att du inte får plats med verktyget för att mäta, du måste nämligen göra det på plats i motorn. Men det är ett fint verktyg. Jag brukar använda en mikrometer, trångt men det går.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Händer det något intressant i garaget ?

Jag beställde ju vevstakar, sen har det varit stiltje.. De ska tydligen vara klara i början av nästa vecka så jag har bara småpysslat sålänge. Ska hiva upp lite bilder ikväll på lite smågrejer jag gjort. :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Medans jag väntat på vevstakar i snart 10 veckor så har jag gjort vad jag kan för att bara kunna sätta ihop motorn sen.

Byggde mig en kolvringsslip av min gamla Proxxon hobbysåg genom att köpa en slipklinga i sten för 25kr och borra 2 hål för stöd så man kan få det rakt. Fick slipa kolvring 1 och 2 till samtliga cylinderlopp då det var lite för tight (0,2 ca). Nu är det enligt rekommendation ca 0,35 på översta ringen och 0,45 på andra ringen.
DSC_1123.JPG

Mätte lite komp på de nya kolvarna och jag vet inte hur de anger sina siffror men de stämmer ju inte med verkligheten kan man konstatera. Tidigare kompsänkning med packningar gav ca 8,4 i komp med dessa blir det ca 7,95.
DSC_1156.JPG

Var så jäkla besvärligt att komma åt med en vanlig mätklocka när man skulle mäta in kammarna förut så jag klurade en stund och kom fram till den här lösningen med en vippindikator som sticks in från sidan. Med denna lösning så slipper man sticka in en mätklocka alldeles vinglig snett från sidan och hoppas att den inte rör på sig. :)
DSC_1162.JPG

Sen så fick jag för mig att göra turbon lite större så nu har jag beställt 19t kompressorhus och impeller. Ska svarva upp mittdelen vid impellern 2mm för att nya impellern ska passa i 16t mittdelen.

Så Sp20, en liten uppdatering åtminstone :tuttar
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Blir kompet 7,95:1 med 1 packning ?
Är du säker på att höjden på kolven är lika ?
Jag skulle mäta volymen med kolven monterad i rätt läge i loppet .

M
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har även tagit med skillnaden i höjd med kolvbulten, kronan sitter lite lägre på JE-kolven mot original.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag har mätt med kolven i blocket och det blir 7,9:1 i komp.
Det man anger i databladet är nettokomp, utan urfräsning för ventiler.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tillslut nyktrade tomten och kom med ett paket, tror att det var värt väntan det är rätt fina bitar må jag säga. Kontrollmätte allt bara för att mitt sinne ska få ro innan man monterar dem, mätte även med plastigauge och spelet blev spot on, glömde dock fota det.
DSC_1174.JPGDSC_1182.JPG

Gav cylindrarna en väldigt lätt hening för att få lite repor för de nya ringarna att slita in sig på. En hel omhening med riktig maskin kändes dels onödigt när det redan är så stort kolvspel med JE, då bör man egentligen borra till överdimension och hena till rätt spel med överdimensionskolvar. Nu bör det räcka för att ringarna ska sätta sig iaf.
DSC_1196.JPG

Mätverktyget jag byggde fungerade finemang och samtliga skruvar är nu sträckta ca 14 hundradelar vilket är ungefär mitt i specen enligt arp. Känns onödigt att dra ännu hårdare när man inte varvar så våldsamt.
DSC_1184.JPGDSC_1199.JPGDSC_1192.JPG

Hej kolvarna!
DSC_1204.JPG

Ställde kammarna som förut, dvs 105 in och 106 ut. Finner ingen anledningen att ändra men måste ju vrida på dem nu med ny kamkedja och bara en topplockspackning. Vippindikator på lashcapen var klart ett framsteg från att stå med en bånglig mätklocka med förlängning och försöka träffa kanten.
DSC_1213.JPG
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ser bra ut :)
Hur mkt kommer du att ladda ?:banana

Vetetusan hur långt mitt pc3-sprut går att kompensera då max i laddtrycksdelen är 100% plus men man kan ju meka i sugmappen på typ 80% trottel och uppåt om man verkligen vill pressa ur lite till men jag tänkte ta mig över 300 på hjulet så är jag nöjd. Har ju köpt ett 19t kompressorhus och impeller och ska svarva 2mm i kanten på mittdelen så det passar. Så blir väl 1,1-1,2 bar.. :)
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Vetetusan hur långt mitt pc3-sprut går att kompensera då max i laddtrycksdelen är 100% plus men man kan ju meka i sugmappen på typ 80% trottel och uppåt om man verkligen vill pressa ur lite till men jag tänkte ta mig över 300 på hjulet så är jag nöjd. Har ju köpt ett 19t kompressorhus och impeller och ska svarva 2mm i kanten på mittdelen så det passar. Så blir väl 1,1-1,2 bar.. :)

Skärpning :7peta
Min höll för 1,5 bar i bänken när klockan hängt sig , med originalkolvar och stakar .
Jävlar va det spann ....:tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Kanske uppdaterar lite mer sporadiskt men har ju inte byggt så mycket i år som förra året. Fick kompressorhus och impeller och tyckte att utlloppen på de här aggregaten ser så tråkiga ut med en stegövergång så jag svarvade en kon som jag svetsade på utloppet för att få en lite trevligare övergång till slangen. Spelar antagligen ingen roll men det känns fint i själen att veta att den sitter där :dummer
DSC_1237.JPGDSC_1239.JPG

Fint att vila ögat på, synd att man monterar in allt fint i motorn eller där man inte ser det..
DSC_1234.JPG

Motorn hittade tillbaka i ramen i år med och har småpysslat dit allt lite efterhand..
DSC_1220.JPGDSC_1221.JPG

Startade den idag och inga konstigheter! Klapprar lite från kolvarna första minuten sen tystnade de successivt, trodde det skulle låta mer med det stora kolvspelet men verkar helt ok. Nu ska jag ut och köra in den lite så fort det blir lite vår eller om jag orkar flytta den till jobbet och köra in den i bänken innan jag drar av lite repor och ser vad jag behöver finjustera i mappen. :yoparty
DSC_1260.JPG
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tillslut nyktrade tomten och kom med ett paket, tror att det var värt väntan det är rätt fina bitar må jag säga. Kontrollmätte allt bara för att mitt sinne ska få ro innan man monterar dem, mätte även med plastigauge och spelet blev spot on, glömde dock fota det.
View attachment 426663View attachment 426664

Gav cylindrarna en väldigt lätt hening för att få lite repor för de nya ringarna att slita in sig på. En hel omhening med riktig maskin kändes dels onödigt när det redan är så stort kolvspel med JE, då bör man egentligen borra till överdimension och hena till rätt spel med överdimensionskolvar. Nu bör det räcka för att ringarna ska sätta sig iaf.
View attachment 426668

Ooh, vilket lyx med crower-stakar, snålvattnet ba rinner:rock

Vad använde du för att fräscha upp loppen med? Det verkar vara väldigt olika åsikter i den frågan, en del säger ball hone, andra säger; stenar, en tredje säger; stenar så fan heller, man blir inte klok..:gnissla

Dom gånger jag gjort det har jag lindat in en vanlig biltema-skräpgrej i våtpapper och det har blivit bra. Lite omständigt att få pappret att hålla sig på plats men det går.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag är inget proffs heller men håller med dig, körde stenar och rikligt med motorolja, då tar de rätt snällt. Med wd40 blir stenar alldeles för grovt. Jag fick höra ungefär 50 varianter så jag funderade lite själv och körde så på känn. Ska ju inte bli runt eller nåt sånt då loppen var så pass fina så lite kryssrepor bör duga så länge man inte gör de alldeles för grova. Nästa gång ska jag prova med 240 papper.. :va
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
En hening är ju en abrasiv nötning av ytan så egentligen spelar det ingen roll hur man får dit reporna, bara det blir någorlunda jämnt och rätt ytfinhet. Tror man kan göra det ordentligt dåligt även med bättre verktyg. Har faktiskt köpt på mig en Sunnen-maskin men den henar man tyvärr inte en blockhalva med. Lös cylinderrad skulle fungera bra.
DSC_1144.jpg
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
En hening är ju en abrasiv nötning av ytan så egentligen spelar det ingen roll hur man får dit reporna, bara det blir någorlunda jämnt och rätt ytfinhet. Tror man kan göra det ordentligt dåligt även med bättre verktyg. Har faktiskt köpt på mig en Sunnen-maskin men den henar man tyvärr inte en blockhalva med. Lös cylinderrad skulle fungera bra.
View attachment 427501

Man kan aldrig ha för mycket maskiner/verktyg:) du ligger lite före, jag ställde en svarv i verkstan i höstas.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har en relaterad turbofråga.
När jag monterade mitt mcx-kit så monterade jag ju extern bränslepump och regulator (malpassi, pump vet jag ej)

Om man tar bort utloppslangen (den till fuelrailen) från
bränslepumpen samt inloppslangen på regulatorn,kan man teoretiskt lyfta av tanken då med pump och regulator hängande utan att bensinen rinner ut?
(Resterna i slangarna får man självklart stå ut med)

Jag menar istället för att hålla på med pluggar som man måste skynda sätta ditt när man drar av utlopp och retur på tanken. Alltså om bränslepumpen INTE släpper förbi bensin och om regulatorn fungerar som en backventil?
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag har en relaterad turbofråga.
När jag monterade mitt mcx-kit så monterade jag ju extern bränslepump och regulator (malpassi, pump vet jag ej)

Om man tar bort utloppslangen (den till fuelrailen) från
bränslepumpen samt inloppslangen på regulatorn,kan man teoretiskt lyfta av tanken då med pump och regulator hängande utan att bensinen rinner ut?
(Resterna i slangarna får man självklart stå ut med)

Jag menar istället för att hålla på med pluggar som man måste skynda sätta ditt när man drar av utlopp och retur på tanken. Alltså om bränslepumpen INTE släpper förbi bensin och om regulatorn fungerar som en backventil?

Du kan ju montera droppfria snabbkopplingar, så slipper du sölandet med bensin och div pluggar
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Du kan ju montera droppfria snabbkopplingar, så slipper du sölandet med bensin och div pluggar
tack för svar, jo tänkt på det förut eller någon form av kran. Inget problem just nu, bara en rent teknisk fråga. Har hydroscand snabbkopplingar? Vart hittar man sådana som tål bensin och inte är för stora och klumpiga?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top