Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har för mig att det bara dräller ur returen på min så den får man plugga om det är soppa kvar, tilloppet däremot är det bara det som är kvar i slangen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jaha ja, nu har jag ju jobbat på i skymundan och pysslat ihop det sista och haft upp den i bänken. Körde in den hela 2 mil till bänken och tänkte att det får väl räcka innan man spettar på lite. Sugmappade den först men den började drälla kylvatten från termostathuset så jag fick riva av tank och allt för att komma åt. Den enda o-ringen jag inte beställde i vintras när jag satte ihop motorn såklart, helt platt var den. Hade sån tur att jag hittade en som passade precis.

DSC_1343.JPG

Körde igenom en del av sugmappen i bänken och det gick fint men sen när jag skulle börja med en effektrepa så magrade den ur kraftigt, detta var innan jag såg kylläckaget och trodde att lambdan var kass så jag bytte.

Körde vidare efter att jag fixat kylläckaget och tyckte att den sköt hemskt mycket flammor och knallar på avslag och fattade inte varför. När jag skulle köra laddtrycksrepor sen när jag krokat på wastegatearmen så magrade den ur så fort jag vred på och laddtrycket kom. Kollade att mapsensorn till huben funkade och att jag inte bara såg siffrorna till loggningen via pc5. Den fungerade felfritt och körde vidare och fick det fortfarande inte att fungera, kommer på att sista grejen som kan bråka är ju slangen till bränsletrycksregulatorn och ja..

DSC_1349.JPG

Slangen satt helt slappt på t-korset när jag tryckte tillbaks den så jag bytte den och sen lyckades jag braka av den här repan direkt med en kalasfin lambdakurva så jag nöjde mig så. Nu är det bara att vänta in våren :) Mer effekt än jag väntat mig vid ca 1,1 bar. :banana

DSC_1351.JPG
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hallå kul att det blev så bra resultat Intense :) :yoparty
Jag har en fråga och tänkte kolla lite om vad som är bäst, jag hade ju börjat få lite läckage på min blackbird turbo genom att den tryckte vatten tillbaks i expansion kärlet vid lite högre ladd.

Och vad jag då trodde jag visste var att det var kompsänkt genom 3st orginal packningar.

Jag köpte givetvis hem 3 nya packningar och rev isär motorn idag och upptäkte då till min förvåning att man har laserskurit en spacer och delat en topp packning men spacer emellan. :tummenupp

Nu till min fråga.... skall jag göra på samma sätt igen och använda spacern som för övrigt ser kanonfin ut
och dela på 1st packning eller ska jag montera 3 packningar istället?

Man hade heller inte använt något packnings lim alls vilket också förvånade mig lite, själv brukar jag använda VHT Cooper casket spray.

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite :)
/Mvh Björn
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Jag har en 2 mms distans och de yttre original .
Limmade med loctitespray , kommer inte ihåg beteckning .
Tål iaf 1,5 bar

- - - Updated - - -

Jag har en 2 mms distans och de yttre original .
Limmade med loctitespray , kommer inte ihåg beteckning .
Tål iaf 1,5 bar
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag var ju på gång med spacer ett tag men det blev 3 packningar istället, mina höll då tätt med lim också men hade jag haft möjligheten hade jag kört spacer och limmat den också. Kom ihåg om du har originalskruvar att överdra dom lite, det tål dom. Dra rätt moment och typ 30 grader till men "Don't overdo it".

Klart det är ok att låna tråden förresten :)
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Okey då gör jag nog så och använder spacern igen.

Tack för input, man vill ju helst att det ska bli så bra som möjligt och i detta forum finns ju den bästa kompetensen i ämnet :):)
/Mvh Björn
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Någon mer än jag som tycker att Blackbirden och Hayabusan borde haft runt 300 bhp i originalutförande?
(nu bortser vi från ev högre försäkringspremier :crash )
jag menar det är ju ganska långa och tunga hojar, så jämfört med renodlade sport/banhojar så är inte 300 hk så extremt. Nu är jag åksugen...

Frågan menad ur modell-fanatiker-perspektiv då jag än så länge inte sett några nackdelar med turbon på min, ojämn effekt osv, bara mycket starkare
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Inte ens H2R har ju det, den har tydligen 265 när de kört den i bänk men den väger väl lite mindre. Tycker de borde satsa mer på överladdning på standardhojar, tekniken finns ju för att slippa turbolagg med variabel turbingeometri och bra laddtrycksstyrning. Fordonstillverkare kan ju få till det där bra mycket bättre än vad vi hobbyknåpare kan uppnå. Men Kawa är nog allt nåt på spåren med H2 och sen verkar de ju ha fler koncepthojar på gång..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Då får man väl bli en outlaw på riktigt och skita i allt bara, men vad EU svamlar fram och vad som faktiskt blir av är två helt skilda saker har man lärt sig :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
intense, jag ska besikta utan turbo nu, men hade tänkt låta plenum sitta kvar och tänkte köpa ett sånt där rött skumfilter på Tema å trycka dit där tryckslangen satt. Tror du på det? Eller kan det sugas in eller nåt annat hemskt? :smasha Ska ju bara besikta, ej tukta...
 
Last edited:

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
intense, jag ska besikta utan turbo nu, men hade tänkt låta plenum sitta kvar och tänkte köpa ett sånt där rött skumfilter på Tema å trycka dit där tryckslangen satt. Tror du på det? Eller kan det sugas in eller nåt annat hemskt? :smasha Ska ju bara besikta, ej tukta...

Hello jag vet när jag besiktade min zx-9 turbo så tog jag filtret vid turbon och monterade det på slangen/rören som gick till mitt plenum och så besiktade jag med plenum och bränsle pump och diverse kvar på hoejn :) funkade prima :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag tog ju bort turbon och hängde dit originalsystemet, funkade hur bra som helst med skumfilter på slangen till plenumet. Då går ju hojen på sugmappen bara inga problem :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hello jag vet när jag besiktade min zx-9 turbo så tog jag filtret vid turbon och monterade det på slangen/rören som gick till mitt plenum och så besiktade jag med plenum och bränsle pump och diverse kvar på hoejn :) funkade prima :tummenupp

Tack för svar, båda! Ja det filtret borde ju passa, inte tänkt på:tummenupp ska kolla, tack!
Det man drar sig för är att man måste tömma och bort med kylare och oljekyl samt plugga turbo-olje-returen :näsblod
Man vil ju inte köpa nytt oljetråg nu när man redan bytt olja också (svetsad pip)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ja vad händer i mitt garage då.. Köpte mig en extramotor här om veckan ifall det mot förmodan skulle vara något som skiter sig. Vill inte stå med en trasig motor mitt i sommaren utan en plan b det här året.

Gått endast 2045 mil så det är ju nya motorn!
DSC_1408.JPG

Haft en del laddningsproblem på hojen sedan slutet av förra sommaren och de flesta Honda med några år på nacken är ju inte direkt kända för att vinna VM i rätt dimensionerat laddsystem och bra regulator. Bytte till en kinastator och kinaregulator förra året och hoppades på bättring men det fungerade inte heller, fick tag i ett extra svänghjul i år för jag tyckte det kändes som lite dålig fjång i magneterna. Det nya kändes bättre men den här gången fick jag efter en provtur på några mil först slå av belysningen och sen började den hacka och ha sig. Fick rulla igång den när jag tankat och nu förstod jag mest ingenting :va

Beställer en Shindengen-regulator och tänker att den verkar ju lösa många problem på lite äldre hojar. Börjar riva vid regulatorn som sitter och får syn på det här..
sladd.jpg

Nu har jag varit på en till liten provtur med nycrimpade och lödda kontaktstycken och nu laddar den 14,2 redan på tomgång så nu verkar den mäkta med att driva både lambda och fläktar igen, succé!

Passade på att byta ut mina tonade blinkers mot vuxenblinkers, har lite svårt för den här miniblinkerstrenden på allt för ingen väljer ju blinkers som passar ihop med sin hoj.
DSC_1414.JPG

Har äntligen kunnat vrida på lite utan att det spinner och h-vete vad det går, tycker det är som en käftsmäll varje gång men det är väl för man inte åkt på ett halvår. Dock visar effektkurvorna lagda på varandra att det är en större effektökning såfort den ombyggda 19t turbon börjar ladda. Jag var lite orolig för att den skulle ladda senare men det är ju samma avgashus men större kompressorhus och det fungerar bättre än jag väntat mig :) Kurvorna är från samma bänk och den ena är klippt för jag släppte på gasen lite tidigt den repan förra året.
16t19t.png

Nu väntar jag bara på en solig vårdag för att ta första långturen ner i Sörmland :hojraket
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Mähhhhh
Gjorde vi inte upp att du skulle höja laddtrycket :Bugar
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top