Lite off-topic men vad kör du med för in-ear-hörlurar? Tips på några som dämpar bra, inte sticker ut/får plats i hjälmen och har bra ljud?
Jag kör med ett par Shure SE215 som egentligen är tänkta att användas av musiker på scen. De är ljudisolerande och den delen man trycker in i hörselgången har liknande konstruktion som en öronpropp.
De har riktigt bra ljud och får plats i hjälmen, även om jag upplever att de kan trycka lite på vissa punkter i örat när jag har hjälmen på mig, vilket kan bli lite obekvämt efter ett tag - skulle tro att det där är individuellt beroende på hur ens öron ser ut. De följer med flera olika typer av proppar, så jag skall prova om någon av de andra är bekvämare i längden. Kan också vara så att det är högtalarna som jag även har monterade i hjälmen som bidrar till detta.
De dämpar hyfsat bra, ungefär som ett par "mellandämpande" öronproppar från apoteket, fast inte alls lika bra som mina extremdämpande orangea öronproppar från 3M som jag brukar köra med.
Gjorde en massa nätresearch innan och har provat en del in-earvarianter och hittills har jag i alla fall inte hittat några in-ear-hörlurar som dämpar bättre än Shure SE215 - upplever dem som betydligt bättre än exempelvis Koss The Plug i det avseendet.
Samtidigt är jag inte 100% nöjd. Jag har ganska stora problem med turbulens som ger högt vindbrus på min hoj, så öronpropparna är förstahandsvalet för att få bort det lågfrekventa bullret, medan in-ear-hörlurarna är ett bra komplement när jag vill prioritera ljudet från musik och intercom lite extra. Jag har även högtalarna från Sena 20S monterade i hjälmen. Funderade på om jag bara skulle köra med in-ear, men jag tror jag låter högtalarna sitta kvar så jag enkelt kan välja.
För att summera, Shure SE215 är de bästa in-ear-hörlurarna jag hittat hittills för detta ändamålet, men det finns ändå förbättringspotential. Kanske är
earfoons variant som bygger på att man gör en avgjutning av hörselgången ett ännu bättre val? De är dock svindyra, har lång leveranstid och när jag kollar specifikationen verkar de ändå inte ha lika hög dämpning som mina 3M engångsproppar, särskilt inte när det gäller lågfrekvent buller som är mitt största problem.