Intercomsystem för musik med ANC

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade inte kunnat para som telefon, tror jag, för jag har telefon och gps parad till senan. (oj vad off topic det blev)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Para mellan märken är oenkelt. Vi provade att para en Sena 20s med en cardo packtalk bold (tror jag, någon cardo iaf) och det är bannemig oklart var det gick på röven, men på röven gick det.
Senan (den jag har) var handhavandet typ "titta på månförmörkelse, jaga upp en rosa räv och blinka med höger öga 7 ggr, sen ska den andra enheten ställas in som man bör" (lätt överdrivet men typ så) Där någonstans skulle då cardoenheten ställas in för parning och ja, det gick inte riktigt.

Jag tänker inte anklaga någon av enheterna att vara den felande länken men den totala summan är ändå kass :D
Det är inte helt självklart.

1. Blåtand används, så stäng av blåtand på parade telefoner medan ni försöker.

2. Blåtandsanslutningen har en riktning, den ena enheten ska invänta parning (slav) och den andra ska söka upp en enhet att para med (master).
Med Sena SMH-10 vet jag att detta innebar att den ska ställas i telefon-parning(!) för att ta emot en Cardo, medan den ska ställas på universal intercom pairing om den ska ansluta till en Cardo som väntar anslutning.

Det kommer nog aldrig kännas simpelt, men stänger ni av blåtand på telefonerna och tänker på "riktning" enheterna ansluter, så kommer det nog gå vägen.

edit:
Jag hade inte kunnat para som telefon, tror jag, för jag har telefon och gps parad till senan. (oj vad off topic det blev)
Ja, där har du ditt problem. Universell parning görs via blåtand, har du parat upp alla tillgängliga anslutningar så kan du inte göra fler.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är inte helt självklart.

1. Blåtand används, så stäng av blåtand på parade telefoner medan ni försöker.

2. Blåtandsanslutningen har en riktning, den ena enheten ska invänta parning (slav) och den andra ska söka upp en enhet att para med (master).
Med Sena SMH-10 vet jag att detta innebar att den ska ställas i telefon-parning(!) för att ta emot en Cardo, medan den ska ställas på universal intercom pairing om den ska ansluta till en Cardo som väntar anslutning.

Det kommer nog aldrig kännas simpelt, men stänger ni av blåtand på telefonerna och tänker på "riktning" enheterna ansluter, så kommer det nog gå vägen.

edit:

Ja, där har du ditt problem. Universell parning görs via blåtand, har du parat upp alla tillgängliga anslutningar så kan du inte göra fler.
Här är manualen jag försökte följa :D
18.1
The 20S can be paired with non-Sena Bluetooth headsets for Bluetooth
intercom conversation. You can pair the 20S with only one non-Sena
Bluetooth headset so if you pair with a different non-Sena Bluetooth
headset, the previous pairing list will be removed.
1. Turn on the 20S and a non-Sena Bluetooth headset that you want
to pair with.
2. Press the Jog Dial for 12 seconds to enter the configuration
menu. Rotate the Jog Dial until you hear a voice prompt saying
“Universal intercom pairing”. Press the Phone Button to enter
into Universal Intercom Pairing mode and the blue LED will flash
rapidly and you will hear multiple beeps. Please refer to section
21.17, “Universal Intercom Pairing” for more details.
3. Perform the operation required for handsfree pairing on the
non-Sena Bluetooth headset (refer to the user’s manual of the
headsets you want to use). The 20S will automatically perform
pairing with non-Sena Bluetooth headsets in pairing mode.

och jag mindes fel, det var 12s man skulle hålla inne knappen och det är något annat menyval efter 8s \o/

F.ö. här är 21.17
To enter into Universal Intercom Pairing mode, rotate the Jog Dial until
you hear a voice prompt, “Universal intercom pairing”. Then press
the Phone Button to enter into Universal Intercom Pairing mode. The
headset will automatically exit from the configuration menu. Please
refer to section 18.1 for details on Universal Intercom.

så 18.1 pekar på 21.17 som pekar på 18.1
Enkelt sa Bull :D

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Min hjälm sitter väl ganska tight över öronen men tydligen ska dessa pluggarna vara så små att de sitter jämt med örat. Jag är inte helt övertygad om att det kommer funka men är inte så sugen att sätta en intercomklump på min hjälm eftersom jag alltid kör själv så tänkte att det är värt ett försök. En del verkar också köra Jabra 65/75t med viss framgång. Det beror kanske på hur ens öron ser ut?
Återkom gärna hur det gått, är intresserad.
Söker på internet för att se om det finns några bilder från sidan som man ser om proppen sticker ut eller inte men inte inget.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har samma problem å det gör jäklarn så ont när man ska testa någon som tipsar om någon lur som ska funka. Än så länge ingen som funkar.
Jag hade några lurar som var jävligt platta, och som inte stack ut, med platt kabel. Det gick att få på hjälmen om man drog isär stoppningen med hakbandet när man drog på den. Kanske 1/3 av gångerna hamnade en av in-earpluggarna fel och man fick dra av sig hjälmen och rätta till.
Kör hellre med proppar och headset i hjälmen än strular med det. Men det "funkade" iaf. Och det gav ganska bra ljuddämpning. Men det var lite störande med ljudet från när kabeln rörde sig.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Här är manualen jag försökte följa :D
18.1
The 20S can be paired with non-Sena Bluetooth headsets for Bluetooth
intercom conversation. You can pair the 20S with only one non-Sena
Bluetooth headset so if you pair with a different non-Sena Bluetooth
headset, the previous pairing list will be removed.
1. Turn on the 20S and a non-Sena Bluetooth headset that you want
to pair with.
2. Press the Jog Dial for 12 seconds to enter the configuration
menu. Rotate the Jog Dial until you hear a voice prompt saying
“Universal intercom pairing”. Press the Phone Button to enter
into Universal Intercom Pairing mode and the blue LED will flash
rapidly and you will hear multiple beeps. Please refer to section
21.17, “Universal Intercom Pairing” for more details.
3. Perform the operation required for handsfree pairing on the
non-Sena Bluetooth headset (refer to the user’s manual of the
headsets you want to use). The 20S will automatically perform
pairing with non-Sena Bluetooth headsets in pairing mode.

och jag mindes fel, det var 12s man skulle hålla inne knappen och det är något annat menyval efter 8s \o/

F.ö. här är 21.17
To enter into Universal Intercom Pairing mode, rotate the Jog Dial until
you hear a voice prompt, “Universal intercom pairing”. Then press
the Phone Button to enter into Universal Intercom Pairing mode. The
headset will automatically exit from the configuration menu. Please
refer to section 18.1 for details on Universal Intercom.

så 18.1 pekar på 21.17 som pekar på 18.1
Enkelt sa Bull :D
Det enda du behöver ha koll på är att när du gör universal pairing från Senan, så kan du tänka att Senan blir "master" som söker enheter att ansluta till och Cardon ska då vara "slave" som väntar på anslutningar.

Du vill undvika att båda enheterna agerar master eller att båda agerar slave, för då blir det ingen anslutning.

Vill man istället sätta Senan till "slave" så ställer man den i telefonparning. (så gjorde man åtminstone med föregångaren SMH10.)

Ta fram manualen för Cardon så ska vi nog kunna lista ut resten.

• Haha
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vi kan nog konstatera att det inte riktigt är plug and play mellan märken hursom :D

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Alltså när jag tar på/av hjälmen hyvlar jag i princip ner öronen varje gång, hur sitter era hjälmar på huvudet om ni får in såna där klumpar?

Alla hjälmar jag har haft har varit skittrånga över öronen när man tar på/av, oavsett om dom har varit för stora och rymliga runt öronen sedan man har fått på sig den.

Jag hade ett trådat headset till telefonen med minimal plugg, och en gång på 5 så satt pluggen kvar i örat någorlunda sedan jag hade dragit på mig hjälmen
Proffsen drar buffen över huvet som ett huckle. Då stannar öronen på plats med en tight hjälm. Bonus är att hjälmen är fräschare och det blir mindre klibbigt.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Jag beställde dessa häromdagen https://www.amazon.se/gp/product/B09PYVXXW5. Har inte fått dem ännu men har läst att en del använder de på MC med viss framgång, kan återkomma så fort jag fått chansen att testa.
Fick dessa idag och tog en kort tur runt stan. Första intrycket är att de funkar bra i en hjälm, framför allt när man ska ta på sig hjälmen så sitter allt fortfarande på plats som det ska. Har haft att en av lurarna trillat ur när jag tagit av mig hjälmen ett par gånger men det känns inte så klyddigt i jämförelse med om det hade varit när jag tog på mig grejerna.

Har provat att köra i upp till 110 km/h men puttrade mest runt i 60-70. Att köra med bara ANC verkar inte vara någon höjdare då jag fick en hel del knäppande och sprakande i båda öronen. Ska prova att uppdatera firmwaren och köra de andra nivåerna av ANC (körde högsta) men osäker på om det skulle hjälpa.

Musik + ANC funkade väldigt bra upp till 100ish sen tar vinden över en del och musiken blir ganska låg. Tror att det kan funka ok att lyssna på en bok eller om man inte har för höga krav på ljudkvalitén när man lyssnar på musik i det läget.

Märk väl att detta är på nakenhoj med min Bell Pro Star som är allt annat är tyst, tror upplevelsen är ganska annorlunda med kåpor och tystare hjälm men det kan jag inte gå i god för. Ska förhoppningsvis ta en längre runda och testa mer imorgon men efter ett första intryck hade jag nog inte rekommenderat dessa om man inte verkligen vill undvika att sätta en intercom i hjälmen.

Edit: Efter 35 mil blandad körning idag så står jag fast vid det jag skriver ovan, möjligtvis att jag hade mindre problem med volymen idag.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...