Intressant hjälmincident

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
IvarS skrev:
Läste det här imorse, ibland blir man mörkrädd på riktigt. Vart är detta samhälle på väg när man anser sig kunna lägga skattepengar på sånt här? :3freak

http://www.vlt.se/article-article=73395.html

Egentligen är det inte så intressant. Enligt lagen skall han bötfällas, skyldig helt solklart. Enligt det sunda förnuftet (som polisen på plats förväntas och skall ha) så är det inget att bråka om.

Att åklagaren vill driva det vidare beror inte på det som hänt i västerås, utan de vill ha klarhet i vad som gäller. Stackaren i västerås är bara (som vanligt) en liten bricka i ett spel.

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Djävla Nazifasoner

IvarS skrev:
Läste det här imorse, ibland blir man mörkrädd på riktigt. Vart är detta samhälle på väg när man anser sig kunna lägga skattepengar på sånt här? :3freak

http://www.vlt.se/article-article=73395.html

:mad: Djävla nazisnutar som bryr sig om sånt. Var säkert samma snut som i Västerås försökte få mig att erkänna en röd-körning fast det bara var gult :död

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Amen snälla, kan man inte låta skattepengarna gå till viktigare saker :huvet

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Pejo skrev:
Egentligen är det inte så intressant. Enligt lagen skall han bötfällas, skyldig helt solklart. Enligt det sunda förnuftet (som polisen på plats förväntas och skall ha) så är det inget att bråka om.

Att åklagaren vill driva det vidare beror inte på det som hänt i västerås, utan de vill ha klarhet i vad som gäller. Stackaren i västerås är bara (som vanligt) en liten bricka i ett spel.

Klarhet i vad?! är det här en fråga som många har undrat över? Jag kan köpa det i de fallen som är viktiga att ha en tydlig gränsdragning.
Men det spelar väl ingen roll i detta fall, alla vet ju att man måste ha hjälm när man kör moped/mc, det är väl inte så att många svåra olyckor på mc händer för att folk inte drar på sig hjälmen när de ska parkera om cykeln!?
Det är ju inte ens så att många böter kommer in p.g.a. denna regel som borde sanktionera kostnaderna att belysa frågan så att regeln ändras?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
stephenj skrev:
Men det spelar väl ingen roll i detta fall, alla vet ju att man måste ha hjälm när man kör moped/mc, det är väl inte så att många svåra olyckor på mc händer för att folk inte drar på sig hjälmen när de ska parkera om cykeln!?
Det är ju inte ens så att många böter kommer in p.g.a. denna regel som borde sanktionera kostnaderna att belysa frågan så att regeln ändras?

Just det. Och eftersom tingsrätten frikänt killen, så vill åklagaren dra målet i hovrätten för att få honom fälld, precis som lagen är skriven.

Om hovrätten inte fäller honom, eller inte tar upp fallet - då har vi en ny praxis, nämligen att man får rulla motorcykeln avslagen utan hjälm.

Nån hemma?

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Blir han inte dömd så kan det väl försvåra för framtida ingripanden?

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
yamaha R1 09
jag tar fast två sketungar som hade stulit min hoj,snuten släpper dom efter ett kortare förhör...han rullár ner sitt hoj med motoravslagen utan hjälm .....åtalas... :va

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Pejo skrev:
Just det. Och eftersom tingsrätten frikänt killen, så vill åklagaren dra målet i hovrätten för att få honom fälld, precis som lagen är skriven.

Om hovrätten inte fäller honom, eller inte tar upp fallet - då har vi en ny praxis, nämligen att man får rulla motorcykeln avslagen utan hjälm.

Nån hemma?

Och det är det jag menar, är det viktigt att ta upp den frågan, om man får rulla en motorcykel utan hjälm?

Om det är mig du refererar till när du frågar om det är någon hemma, så är svaret nej, jag sitter på jobbet.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Om man nu får rulla moped utan hjälm så borde väl det gälla för tung mc?

Skillnaderna därimellan borde inte vara så stora..

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
jens_rock skrev:
:mad: Djävla nazisnutar som bryr sig om sånt. Var säkert samma snut som i Västerås försökte få mig att erkänna en röd-körning fast det bara var gult :död

Men gult ÄR rödkörning om det är så att du absolut inte kan stanna på ett mjukt och säkert sätt.

Sen han med hjälmen..lagtexten säjer som sagt detta och det är ett brott. Men som någon sa ovan så kunde ju polisen kunnat vara lite smidiga. Sen o andra sidan så KUNDE Hans Evert faktiskt startat hojen och kört till sin MC-parkering.

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
DBS
Jag kan hålla med Pejo att det är bra med praxis i detta fall... men det är jävligt tråkigt när enskilda privatpersoner drabbas för att en åklagarassistent vill "pröva" rättsäkerheten... snarare är den kära assistenten ute efter att göra karriär... Nej detta är löjligt, det hade varit skillnad om han blivit dömd då hade det funnits en anledning att reda ut brgreppen... Nu är det bara den enskilde medborgaren som hamnar i kläm, precis som i fallet med den otrimmade mopeden... :fatta!

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
yonsson skrev:
Jag hävdar bestämt att han bör få fängelse! :hihi
mmm...och helst i ett amerikanskt så att får sig en omgång i ......... :confused:
:hihi och självklart av en riktig best på typ 140kg

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...