Intressant hjälmincident

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Fram med kättingen! Den där Nazgül eller vad han/hon? nu hette borde hitta viktigare saker att ägna skattebetalarnas pengar på! :kocko

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
X-up skrev:
Fram med kättingen!

Hur många gånger skall vi behöva gå igenom det här här på forumet? Det heter KETTING och inget annat. (Skall förresten trycka upp Ketting Jeng-hoods om ett tag. Intresserade köpare är välkomna att höra av sig.) Sedan tror jag att i en del andra länder skulle man inte bry sig så mycket om en sån här sak. Man skulle kanske rentav skratta åt det, vad vet jag?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
hrc skrev:
Hur många gånger skall vi behöva gå igenom det här här på forumet? Det heter KETTING och inget annat. (Skall förresten trycka upp Ketting Jeng-hoods om ett tag. Intresserade köpare är välkomna att höra av sig.) Sedan tror jag att i en del andra länder skulle man inte bry sig så mycket om en sån här sak. Man skulle kanske rentav skratta åt det, vad vet jag?

Zorry! Ketting givetvis! :)
Men...Ketting är det ultimata att använda sig av i alla trångmål!
Tänk vad mycket nytta man kan ha av den, allt från att låsa fast sin hoj vid något fast föremål till att ha som fett halsband alá gringo! :hihi

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
hrc skrev:
Jag må vara lite trög efter en pall öl under en vecka på åland men vad kan "annat lämpligt huvudskydd" tänkas vara? En STP-keps? Märkligt.

t.ex. cyckelhjälm eller hokeyhjälm, problemet är att MC-hjälmar är för tunga för barn och ofta ställer till med mer skada än nytta.

det var inte många år sen man rekommenderade barn under sju år att åka utan hjälm på MC

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
X-up skrev:
Tänk vad mycket nytta man kan ha av den, allt från att låsa fast sin hoj vid något fast föremål till att ha som fett halsband alá gringo! :hihi

På a) svarar vi: Ack ja, om det ändå hade funnits något sådant.
på b) svarar vi: Nej, det går bort. (Fast en på 24K/500 gram skulle jag dock kunna acceptera.)

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
KZ skrev:
t.ex. cyckelhjälm eller hokeyhjälm, problemet är att MC-hjälmar är för tunga för barn och ofta ställer till med mer skada än nytta.

det var inte många år sen man rekommenderade barn under sju år att åka utan hjälm på MC
Ok. Men vad hjälper en sådan vid en olycka i högre fart än 20-30 km/h? Hur kan en lagom liten riktig hjälm vara mer till skada än nytta? Vem utfärdarde dessa rekommendationer? Hände detta i samma land som det som nyligen lagförde en person för att denne suttit och rullat på sin motorcykel utan hjälm? Jisses, utvecklingen går sannerligen framåt!

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Det där påminner om de nitiska poliserna i U-la som vill sätta dit mej för att inte burit bälte. Grejen var den att jag stod still i en korsning, hängandes ner på passagerarsidan, golvet, för att fiska upp en godispåse.

När jag häver mej upp, hängandes i ratten, står farbror blå i korsningen för att sedan korsa den, vända & köra efter mej.

Innan jag ens sett att de vänt, har jag redan fått på mej bältet & drar vidare ovetande om deras planer att sätta dit mej.

Efter mycke diskussion, ca 20 min, slutar det med att jag sitter med en kallelse till rätten.

FY FAN!! Har de lite å göra, eller precis ingenting???!!

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
hrc skrev:
Ok. Men vad hjälper en sådan vid en olycka i högre fart än 20-30 km/h? Hur kan en lagom liten riktig hjälm vara mer till skada än nytta? Vem utfärdarde dessa rekommendationer? Hände detta i samma land som det som nyligen lagförde en person för att denne suttit och rullat på sin motorcykel utan hjälm? Jisses, utvecklingen går sannerligen framåt!

Kan inte avgöra om det är bra eller dåligt, ringde dock vägverket (eftersom jag ville veta rent allmänt om det var OK att skjutsa barn) för ett antal år sen,mitten (första hälften av nittiotalet) sen när jag skulle skjutsa dottern, fick då svaret att MC-hjälmar var för tunga och att de rekommenderade att hon skulle åka utan hjälm.

Kunde inte riktigt tro på detta så jag frågade även lokala polisen, som först sa "det är klart man ska ha hjälm på MC", sa då att vägverket sagt att man inte skulle det om var under sju, han kollade då detta och medgav till sin egen förvåning att det var så att barn inte skulle ha hjälm.

För ett eller två år sen var jag på en MC-mässa och besökte vägverkets eller om det var polisens monter och frågade om det fortfarande var så att man inte skulle ha hjälm under sju år, fick då svaret att det var ändrat, man hade nu kommit fram till att det var bäst att ha hokey eller cyckelhjälm för barn.

Kanske man om några år kommer fram till att barn MC-hjälm är bäst?

BTW:

När jag skjutsat ungarna har de alltid haft barn MC-hjälm, trots olika rekommendationer.

El Phantasmo

Snygg. Sexig. Singel.
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
inte ens en sparkcykel
freddexwing skrev:
Just det och det är väl knappast polisen som vill driva detta vidare.
/fredde

Nej, men det påstods ju inte heller!
(ja, jag är tröttdryg och ska lägga mig nu...)

Inskickat av jens_rock
Djävla nazisnutar som bryr sig om sånt. Var säkert samma snut som i Västerås försökte få mig att erkänna en röd-körning fast det bara var gult

Inskickat av freddexwing
Öhh... ja "Ironah Nzeribe" låter väldigt tyskt... eller vad tycker du?

/fredde

steman

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
YZF 1000R
GlennB skrev:
Nej, alltså var lagen alldeles utmärkt förut, det stora problemet i sammanhanget är snarare att polisen inte har några resurser för den typen av brott och därför inte utreder dom.

Kanske dags att omprioritera? Polisen borde lägga mer resurser på det skrivbordet än att jaga en man som rullar sin MC längs gatan utan hjälm. Eller ja...kanske den där åklagaren som borde omprioritera sitt jobb. För nån våldsverkare borde det finnas inom hennes region hon kan lägga energin på.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept