kajlyl
Tillbaka!
Inte en chans att hovrätten tar upp fallet.. fast iof, fassan fick en liknande naziåklagare på sig när han sågat ner några sjuka träd i en alé och planterat nya, friades dock i båda fallen.
Exakt. Så här måste det gå till i ett demokratiskt samhälle. Antingen så här eller att riksdagen klubbar igenom en lagändring innan någon går på pumpen.Pejo skrev:Just det. Och eftersom tingsrätten frikänt killen, så vill åklagaren dra målet i hovrätten för att få honom fälld, precis som lagen är skriven.
Om hovrätten inte fäller honom, eller inte tar upp fallet - då har vi en ny praxis, nämligen att man får rulla motorcykeln avslagen utan hjälm.
9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.
Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).
Zormin skrev:Exakt. Så här måste det gå till i ett demokratiskt samhälle. Antingen så här eller att riksdagen klubbar igenom en lagändring innan någon går på pumpen.
Jag förstår att man vill gnälla direkt när man läser det, men om man tänker efter lite så är det inte så konstigt. Det är inte gratis att uppehålla lag och ordning!
http://susning.nu/R%e4ttspraxis
Pejo skrev:Just det. Och eftersom tingsrätten frikänt killen, så vill åklagaren dra målet i hovrätten för att få honom fälld, precis som lagen är skriven.
Om hovrätten inte fäller honom, eller inte tar upp fallet - då har vi en ny praxis, nämligen att man får rulla motorcykeln avslagen utan hjälm.
Nån hemma?
Jag håller ju med dig!Pejo skrev:Det var liksom det jag försökte förklara med inlägget. Jag gnäller inte!
Headbanger skrev:Dödsstraff! Helt klart.
Cornfed skrev:Det står inget om att leda en hoj i texten heller. Alltså måste du leda hojjen med hjälm på.
gthyni skrev:Lagen säger mycket men polisen borde kunna prioritera,
man kan säga till istället för att bötfälla/åtala iaf.
Läste trafikförordningen:
pkt 3 var ju intressant,
det visste jag faktiskt inte att man fick.
gthyni skrev:Läs översta raden igen:
Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Jag skulle tolka färdas som att sitta på/i inte står brevid och putta.
Cornfed skrev:9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
Det står inget i någon punkt om att leda en motorcykel. Alltså måste du ju ha hjälm. Jag pratar inte om att sitta på hojjen.
Funker Vogt skrev:Här härjar en massa pajasungar i Landskrona och snor ett flertal motorcyklar utan att polisen verkar mer än lyfta ett finger. Och när de sätts dit så är de ute igen efter en dag. Och sen när en äldre man rullar för att flytta sin parkering några meter så överklagar man det till Hovrätten?
Det är ju fanemig så man häpnar. Att poliserna ens orkar skriva rapport på det här är otroligt, än mer otroligt att någon karriärsgalen åklagare (assistent?) orkar driva det här till hovrätt är makalöst.
Är det sånt här jag betalar skatt för???
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|