Intressefråga Sveavägen 1985 klass!

Henke68

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Diverse
Asså, nu ska inte jag lägga mig i något som egentligen Glenn arrangerar, men eftersom vi pratar mycket om saken och delar åsikt i det mesta vill jag göra en liten kommentar.
En däckbredd hit eller dit, någon årsmodell fram eller tillbaks är nog inte det stora problemet. Sådant är inga problem att ändra beroende på vilka som är intresserade av att åka. Det handlar för vår del (tidningen Classic Bike) om en grundsyn på hojklasserna. Den ena, som vi kallar Push Rod Racing, är ganska uppenbar – det ska vara stötstänger. Om man sedan i "Stans snabbaste hoj" vill köra med 180-däck så är det väl bara att ändra det.
Det är trots allt inget mästerskap utan bara en tävling för att det är så kul att gasa rakt fram.
Så – om någon har några konkreta förslag på hur man ska avgränsa klassen "Stans snabbaste hoj" och ändå kunna ge en känsla av "ge-järnet-med-vässad-japshoj-på-80-talet" så tror jag nog att vi kan anpassa oss.
Gatreggat tycker vi är en grundregel.
Vilket årtal tycker ni skulle vara avgränsningen?
Vilken typ av däck?
Det finns även en diskussion på forumet på www.classicbike.se om saken, som ni gärna får ta del i.
MVH,
Henke Nyberg
Classic Bike
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Jag misstänker att om man tillåter hela åtiotalet så skulle man få ett större startfält/roligare stegar.Det är ju inte så där jäkla upphetsande med en åtta-stege.
En gammal GSX behöver inte så väldigt mycket massage för att slå en GSXR på fingrarna, dom har grymma motorer. Och som Henke68 antyder, man kör kanske mer för att köra/leka än ser det som alvarligaste allvaret ?
Bara min åsikt.....
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hmm tänker uppdatera Katanan till dagens standard vilket är 6" fälg och 190 däck... den kommer inte gå fortare än ett 180 däck så jag ser inte riktigt poängen med just 180mm begränsning.. bygger man om en GSX/Katana gör man det ju för design och väghållning.. det räcker väl med att bannlysa slicks och förlängd sving.:va

//NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Däcksbredden fri:tummenupp Numera anmäld till "Stans Snabbaste Hoj -85" med min 83´a, till den 12/aug.

/Ingvar
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top