Lite funderingar.
Sveavägen å race på kistarakan så fanns direkt inga regler vad å vilka som kunde gasa mot vad annat. Djungelns lag med andra ord.
"BikeWeekend" i Västerås körde enligt Svemo-regler (de började 1985).
Och klassen "Sveavägen 1985" bör ju då innebära att ALLT är tillåtet,max kubik, turbo, kompressor och lustgas (beroende på vilka byggen som fanns då). Och hur många körde obesiktigat tex?
Om det är meningen att denna tävling ska locka fram så många som möjligt som har skojiga maskiner och visa upp dom å rasta av dom utan större mål att komma först.
Så är frågan om det behövs så många indelningar.
Men om det är mer på liv & död och mera millimeterrättvisa ska råda så blir de desto mera jobb med indelningar.
Som tex. Stans Snabbaste Hoj på BikeWeekend var tvugna att ändra indelningar då turbomaskinerna i princip alltid tog klassen +1000cc som innan var den högsta klassen.
MEN!!!
Själv lider ja inte av "torsk frossa", så ja skulle gasa mot vad som hällst oavsett hur mycke man blir ifrånåkt, de e kul å vara med
Och så finns ju ombyggen typ GSX:er med fälgar, svingar, fjädringskomponeter, framgafflar m.m. från hojar tillverkade efter 1985.
Hur betraktar man sådant?
Och, är de fusk å komma med en GPZ 900R med en ZZR1100 rova inmonterad? Eller en FJ1100 med en FJR1300 rova.. osv. ?
Jusstja, Mikuni RS fanns inte då, inte Keihin FCR heller...
Lite tankar om detta
Henrik Nyberg på Classic bike har hjälp mig med ett regel förslag, tanken är att det ska vara enkelt men också lätt att bes på plats av tävlingsledningen och av alla andra förare. Ett första steg att bena i detta, tyck gärna till!
Jag föreslår två klasser:
Street Japs – öppen för gatregistrerade japanska hojar byggda före 1985.
Street BEARS – öppen för gatregistrerade Brittiska, Europeiska,
Amerikanska hojar från före 1985.
Inga slicks eller wheeliebars bör vara tillåtna.
Mera info finns på
www.Landracing.se och bloggen
http://lsrblogg.landracing.se/#home