Intressekoll: trip till sveriges roligaste väg inom kort, 24h trip..

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
IronMike skrev:
Kolla t ex Åmål, eller Fengefors... Det är inte så tydliga prognoser för lördagen, men jag kännjer på mig att det blir växlande molnighet men uppehåll :)

Kolla Bengtsfors och Mellerud med. Är dom 2 som är närmast + Fengersfors.

Såg på vädret nu och Fredagen ser mycket mörk ut med ett stort område regn. Lördag ser det ut att bli en del skurar. Kommer ni från sthlm så lär ni möta regnet.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hmm antar att det inte blev ngt eftersom vädret suger elefantpung... :mad:

Kommer denna resa bli av ngn annan helg eller dag i veckan? :)
 

IronMike

Guest
Murra skrev:
Hmm antar att det inte blev ngt eftersom vädret suger elefantpung... :mad:

Kommer denna resa bli av ngn annan helg eller dag i veckan? :)
Jag vet inte.. Om vädret blir bättre så, och om det finns intresse :tummenupp
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
IronMike skrev:
Jag vet inte.. Om vädret blir bättre så, och om det finns intresse :tummenupp

Jo jag är sugen. :tummenupp

Dock är det bra om man kommer överens om en tid minst en vecka innan så alla hinner styra upp saker som ledighet.
:fyllisar
 

IronMike

Guest
Murra skrev:
Jo jag är sugen. :tummenupp

Dock är det bra om man kommer överens om en tid minst en vecka innan så alla hinner styra upp saker som ledighet.
:fyllisar
Absolut! Hoppas fler hakar på också, man bör väl minst vara 3 pers..
 

Aero

PBR
Gick med
23 May 2003
Ort
Pennybridge
Hoj
Stor, go & tysk
Jag kommer åka Örebro-Uddevalla på torsdag (om vädret tillåter). Då kommer jag åka via denna väg. Tar gärna med mig sällskap om nån vill hänga på, men jag åker som sagt bara "oneway".
 

IronMike

Guest
Åkte brudefjället i tisdags fram å tillbaka..fint förrutom lite jobbiga omkörningar :tummenupp ..dock hitta jag vägar jag inte trodde fanns -i dalsland, nära norge, å strax över gränsen...

...åkte förbi Bengtsfors mot "Sund" - färja över mot norska gränsen. Sedan berg-landskap kring norska gränsen :tummenupp ...slog alla vägar jag kört tidigare. Bara ngn timma från Brudefjället, bredare väg, bättre väglag, ingen trafik, samt snabbare väg, bättre doserade kurvor..

:)
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
IronMike skrev:
Åkte brudefjället i tisdags fram å tillbaka..fint förrutom lite jobbiga omkörningar :tummenupp ..dock hitta jag vägar jag inte trodde fanns -i dalsland, nära norge, å strax över gränsen...

...åkte förbi Bengtsfors mot "Sund" - färja över mot norska gränsen. Sedan berg-landskap kring norska gränsen :tummenupp ...slog alla vägar jag kört tidigare. Bara ngn timma från Brudefjället, bredare väg, bättre väglag, ingen trafik, samt snabbare väg, bättre doserade kurvor..

:)

gött, hur länge stanar du i stugan?? vill ju oxo köra lite: ):))
 

IronMike

Guest
red_ninja skrev:
gött, hur länge stanar du i stugan?? vill ju oxo köra lite: ):))
Nu e jag ju hemma :(

Stugan har varken internet eller tv4 :rolleyes: .. men jag åker ner snart igen, då blire mer av de utforskade "nya vägarna".

Tror jag hittat skandinaviens "smultronställen" he he
 

Aero

PBR
Gick med
23 May 2003
Ort
Pennybridge
Hoj
Stor, go & tysk
Kan bara instämma med Iron Mike, vilka vägar det finns i Dalsland!! Har precis kommit hem från Västkusten, och jag körde genom Dalsland både på dit och hemvägen. Allt i från snabba 90-vägar, som har sköna svepande kurvor, till berg o dalbanan mellan Tisselskog och Håverud. Den får man bara inte missa! Det är inte en väg som man kör speciellt snabbt på, men den är rolig som tusan. Maken till kurvig och kuperad väg har jag aldrig kört, och den har dessutom bra beläggning. När jag sedan avslutade med en våffla på fiket vid viadukten i Håverud, då blev jag religös.... :D
 

Bifogat

  • Tisselskog.jpg
    Tisselskog.jpg
    63.4 KB · Visningar: 167

Max Triple

trippel singel
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
Tänkte bara fortsätta prisa denna väg. Är uppvuxen i Långed så jag har haft många år på mig att memorera vägen.
Brudefjället är den i särklass roligaste vägen jag kört. Enda vägen jag varit helt air born på också. M-krönet ungefär mitt på (ni som kört känner igen det...) Där sög det till och bakhjulet släppte helt. Fantastiskt! :banana
Tror inte jag hade mer än 90 över krönet, men det räckte till.
Sen alla småkrönen närmast Tisselskog... Oj oj oj... en lätt vridning med högerhanden och framhjulet seglar upp och sen wheelar man ner i svackan... Bättre än Balder!
För att inte prata om s-kurvorna före första järnvägsövergången mot Håverud till... Bara att slänga hojen från sida till sida... Mmm...

Kanske måste åka hem och hälsa på föräldrarna lite oftare...? :D
 

IronMike

Guest
För er som håller till i trakterna, så kan jag tipsa om ett smultronställe ;) som jag tror inte så många testat:

Kör håverud-tisselskog (brudefjället),. vidare mot Bengtsfors, förslagsvis via Dals Långed. Vidare norrut mot Sand - färja över till norska gränsen ...sen en gudomlig väg mot norska Halden.

Vägen mellan Sand - Halden är bland det skönaste jag kört. Bredare än brudefjället, bättre väglag, skållade kurvor, mer schikaner ..inbjuder till i snitt en växel högre överlag än Brudefjället!


:banana

Vill man ha ett 2 dagars äventyr med utgångspunkt från Dalsland, kör man ovanstående väg, sen halden-odda-geiranger-stryn-trollstigen-lillehammer-oslo-dalsland! Var i himmelriket under mina dagar på den rundan..går inte ens att beskriva.

:tungan :Bugar
 
Last edited:

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
IronMike skrev:
Kör håverud-tisselskog (brudefjället),. vidare mot Bengtsfors, förslagsvis via Dals Långed. Vidare norrut mot Sand - färja över till norska gränsen ...sen en gudomlig väg mot norska Halden.

Vägen mellan Sand - Halden är bland det skönaste jag kört. Bredare än brudefjället, bättre väglag, skållade kurvor, mer schikaner ..inbjuder till i snitt en växel högre överlag än Brudefjället!
Har åkt Håverud-Tisselskog ett par gånger, vägen är jäkligt rolig - annat kan man inte påstå. Får verkligen anstränga sig för att vara kvar på vägen, ok att man kan sänka tempot men det vill man ju inte :3freak

Tur att det var lite trafik samtidigt, inte kul att få möte med en husbil eller bil heller för den delen i en trång kurva! Man chansar ju lite för mycket ibland, men friskt vågat hälften vunnet heter det ju :tummenupp

IronMike, du har inte planerat någon ytterligare tur till Håverud och vägarna runt om inom den närmaste tiden? Givetvis roligare om det blir ett rejält antal som hänger på isf. Sugen på att åka Sand - Halden men det blir väl en rätt lång tur antar jag? Har ju en liten bit hemifrån upp till Håverud också. Kan nog få med mig någon/några som hänger på, annars får det väl bli en tripp till nästa säsong :)
 

IronMike

Guest
Gixxer 1 skrev:
IronMike, du har inte planerat någon ytterligare tur till Håverud och vägarna runt om inom den närmaste tiden? Givetvis roligare om det blir ett rejält antal som hänger på isf. Sugen på att åka Sand - Halden men det blir väl en rätt lång tur antar jag? Har ju en liten bit hemifrån upp till Håverud också. Kan nog få med mig någon/några som hänger på, annars får det väl bli en tripp till nästa säsong :)
Jag har lagt ner hojåkandet för 2005 efter en allvarligare incident, klara mig utan skador men var nog 1/miljonen att jag överlevde :3freak

Åker busbil denna säsongen ut samt vintern ...men de betyder inte att jag inte ska ner igen, tänkte sticka iväg på kort varsel framåt höstkanten om det kommer en lucka med uppehåll och sol.

Rundan Sand-halden, kan göras kort, dvs över en heldag ..men skönast är den om man tar ut rundan, och drar bortåt odda där man åker på 2000 meters hojd till och från, bland glaciärer och spännande tunlar, chikaner och djupa dalgångar :tummenupp

Synd bara att det är så dyrt i Norge ..stora rundan är = 2 övernattningar & 200 mil + mat. Blir ett par lappar, dessutom kostar vissa vägsträckor, dock känns det som "ok, betalar gärna för att köra på bana.." Fågelvägarna är inte långa i norge, men det svänger kopiöst nonstop. Dock är det som slukar pengar, att luncha/fika i onödan, som mest degade jag 50 kr för en kopp kaffe :4skrika ..dock var rundan värt varenda liter soppa i guld :hihi
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Aero skrev:
1540728 Kan bara instämma med Iron Mike, vilka vägar det finns i Dalsland!! Har precis kommit hem från Västkusten, och jag körde genom Dalsland både på dit och hemvägen. Allt i från snabba 90-vägar, som har sköna svepande kurvor, till berg o dalbanan mellan Tisselskog och Håverud. Den får man bara inte missa! Det är inte en väg som man kör speciellt snabbt på, men den är rolig som tusan. Maken till kurvig och kuperad väg har jag aldrig kört, och den har dessutom bra beläggning. När jag sedan avslutade med en våffla på fiket vid viadukten i Håverud, då blev jag religös.... :D
Har på min semester provat vägen Tissleskog-Håverud.
Maken till väg får man leta efter:tummenupp
Tyvärr kom vi ifatt en bil som vägrade flytta på sig:mad:
Han försökte köra ifrån oss och det hade vart förenat med livsfara
att försöka köra om den stollen.
 

IronMike

Guest
BMW R90s skrev:
2356377 Har på min semester provat vägen Tissleskog-Håverud.
Maken till väg får man leta efter:tummenupp
Tyvärr kom vi ifatt en bil som vägrade flytta på sig:mad:
Han försökte köra ifrån oss och det hade vart förenat med livsfara
att försöka köra om den stollen.
Sm i trådlyft, men kul att vägen uppskattades, jag var nere en vända i juli, åkte 40 mil enkel resa för att åka där ett par vändor...

:yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top