Intresserad av GSM positioneringlarm?

Verkar detta intressant?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tja, så fort gsm täckningen försvinner (garage, plåtcontainer el dyl) så funkar det inte väl längre. Finns väl risk att tjuvarna lär sig det rätt snabbt, åtminstone dom professionella.
/u
 

Bu-L

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Downtown, Westeras
Hoj
Buell S1 Lightning -98 V&H
ulf_lundin skrev:
Tja, så fort gsm täckningen försvinner (garage, plåtcontainer el dyl) så funkar det inte väl längre. Finns väl risk att tjuvarna lär sig det rätt snabbt, åtminstone dom professionella.
/u

Även solen har sina fläckar.

Dock svårt för tjuven att bära med sig en plåtcontainer. Larmet hinner lösa ut först. Dessutom måste plåtcontainern vara mycket lufttät för att GSM täckningen skall vara noll. GSM 900Mhz/1800Mhz har väldigt liten våglängd och penetrerar det mesta.
 

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Tror inte det blir någon storsäljare om man inte använder sig av GPS navigering. Som sagt så finns det många saker som tjuven kan dra nytta av.
Sen att det diffar på minst 300m kan göra det minst sagt svårt att hitta hojen i stan... Men det är ju en början, om det finns tillräckligt med intresse så kanske det lönar sig att göra larmet med GPS navigering...
Tror detta är nödvändigt om man vill att försäkringsbolagen ska godkänna det...
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Pirro skrev:
Sen att det diffar på minst 300m kan göra det minst sagt svårt att hitta hojen i stan...
Om min hoj skulle bli stulen och jag visste inom vilka 300 m den fanns så skulle jag nog hitta den även om det är stadsmiljö.
Enda som skulle kunna hindra en är ifall kåken hojen stod i ägdes av HA.
 

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Wiseguy skrev:
Om min hoj skulle bli stulen och jag visste inom vilka 300 m den fanns så skulle jag nog hitta den även om det är stadsmiljö.
Enda som skulle kunna hindra en är ifall kåken hojen stod i ägdes av HA.

Jo men du vet ju inte om den står i en lägenhet på femte våningen eller om den står under jorden i ett parkeringshus... Då kan du springa omkring bäst du vill och leta efter din hoj...
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
men GSM-positioneringen är en mkt bra början, det ger dig en plats att leta på med en radie på ~300m, om man sedan kan få larmet att sända iväg radiosignaler på en bestämd frekvens efter ett anrop så borde det gå att pejla, vilket om man inte skulle ha GSM-positioneringen vara fruktlöst, försök hitta en radiosändare i göteborg om du är i stockholm och inte vet att den är i göteborg, eftersom gsm-positioneringen är någorlunda exakt behöver spårsändaren heller inte ha någon större uteffekt
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Wiseguy skrev:
Om min hoj skulle bli stulen och jag visste inom vilka 300 m den fanns så skulle jag nog hitta den även om det är stadsmiljö.
Enda som skulle kunna hindra en är ifall kåken hojen stod i ägdes av HA.
en cirkel med 300 m radie omfattar ett rätt stort stycke stad...
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har inte riktigt fattat vad vitsen e med GPS på ett larm.
Om nån snor hojen så plockar dom väl bort larmet så fort dom kan.

Men jag skulle vilja ha ett larm som skickar mess när nån rör hojen. Hade varit klockrent.

Annars räcker det med imobilizer (eller hur det nu stavas)
Och siren.
Och fjärrkontroll.
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
yonsson skrev:
Har inte riktigt fattat vad vitsen e med GPS på ett larm.
Om nån snor hojen så plockar dom väl bort larmet så fort dom kan.

Men jag skulle vilja ha ett larm som skickar mess när nån rör hojen. Hade varit klockrent.

Annars räcker det med imobilizer (eller hur det nu stavas)
Och siren.
Och fjärrkontroll.
om de inte känner till att larmet existerar då?
 

Bu-L

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Downtown, Westeras
Hoj
Buell S1 Lightning -98 V&H
Pirro skrev:
Jo men du vet ju inte om den står i en lägenhet på femte våningen eller om den står under jorden i ett parkeringshus... Då kan du springa omkring bäst du vill och leta efter din hoj...

Det vet du inte heller med GPS. GPS har visserligen altitud men står hojen inomhus fungerar troligtvis inte GPSn då den är mycket känslig (måste ha fri sikt mot skyn).

Om man är 300m ifrån hojen borde man ha stora chanser att hitta den. Om man dessutom kan få den att tjuta på kommando så borde man höra den?!

/Bu-L
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bu-L skrev:
Även solen har sina fläckar.

Dock svårt för tjuven att bära med sig en plåtcontainer. Larmet hinner lösa ut först. Dessutom måste plåtcontainern vara mycket lufttät för att GSM täckningen skall vara noll. GSM 900Mhz/1800Mhz har väldigt liten våglängd och penetrerar det mesta.
1800 MHz blir väl 17 cm våglängd. Så lufttät är att ta i. En plåtlåda i en lastbil räcker nog.
Sen går det säkert utmärkt att störa ut en mobil. Räcker ju att överrösta basstationerna så mobilen inte hittar dom. Behövs inte mycket effekt för det om man är 1 m ifrån den. Positioneringen bygger ju på att flera stationer kan snacka m mobilen så pass nyktert att dom kan uppskatta signalfördröjningen o därmed avståndet.

Tjuvarna brukar ju hitta på nya knep, finns risk för det den här gången oxå.

Sågar inte iden, men utvecklarna borde ha svar på sånt. Påverkar ju hur värdefullt larmet blir.
/u
 

Bu-L

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Downtown, Westeras
Hoj
Buell S1 Lightning -98 V&H
ulf_lundin skrev:
1800 MHz blir väl 17 cm våglängd. Så lufttät är att ta i. En plåtlåda i en lastbil räcker nog.
Sen går det säkert utmärkt att störa ut en mobil. Räcker ju att överrösta basstationerna så mobilen inte hittar dom. Behövs inte mycket effekt för det om man är 1 m ifrån den. Positioneringen bygger ju på att flera stationer kan snacka m mobilen så pass nyktert att dom kan uppskatta signalfördröjningen o därmed avståndet.

Du har rätt att knappt 17cm våglängd kanske inte alltid anses som lufttätt, sorry!

Det finns som sagt inget perfekt sätt att skydda sig mot stölder, bara mer eller mindre bra sätt att skydda sig så gott det går.

Tjuvar stjäl dagligen bilar etc som "inte går att stjäla". Tyvärr är det så.

/Bu-L
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Det är bättre om larmet istället för att ljuda i en siren kunde skicka ut en radiosignal som man kunde pejla sig fram till... Ni vet en sån där radiosändare dom sätter på djur som dom vill hålla koll på...

Risken är ju att tjyven manglar sönder sirenen på 5sek när du kör igång den, och då är chansen ganska begränsad att återfinna sin bejby...

Men i grunden låter det som en superidé!!!


Storleken skulle nog styra inköp för mig iallafall... som två-tre tändsticksaskar kanske... Med inbyggt LiOn-batteri... :yoparty
 

Bu-L

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Downtown, Westeras
Hoj
Buell S1 Lightning -98 V&H
HW skrev:
Ok, grattis alla, systemet finns redan.

LÄNK!

/HW

GuardSystems är framgångsrika MEN dyra!! 5400kr för första året tycker inte jag är billigt. Sedan kostar det 3000kr/år.

Dessutom kan du inte få larm när någon försöker stjäla ditt fordon, du måste be GuardSystems söka på det.
GuardSystems använder ej GSM, GPS i sina system utan bara radiosändare.

/Bu-L
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
För 3000:- så skulle det helt klart vara värt pengarna. Är dom som snor hojen såpass kunniga att dom överröstar basstationen, använder sig av stålcontainrar/lasbilar för att hindra signalerna osv så spelar det nog ingen roll vad man har för larm. Hojen blir snodd iaf...

Men det är ju ett utmärkt sätt att få tag på mindre proffsiga tjuvar, och förhoppningsvis så finns det fler sånna än riktiga proffs.
 

Bu-L

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Downtown, Westeras
Hoj
Buell S1 Lightning -98 V&H
Pollen

Pollen är öppen ytterligare 9 dagar så se till att rösta och tyck till.
Tag chansen att påverka hur du skulle vilja ha ett MC larm utformat.
Tack! :tummenupp

/Bu-L (utvecklare på larmföretag x)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top