invadilitet efter mc crash.....

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
danneboy skrev:
Jo, om man är beredd på en lång och antagligen utdragen rättstvist. Pengar har ju ett tidsvärde också, det är kanske värt att få ut det man blir erbjuden idag istället för ett ovisst belopp inom en ännu mer oviss framtid efter en tidskrävande och jobbig process. Vet inte vad du menar med "vad han har rätt till", i det svenska rättssystemet anses oftast trafikskadenämndens föreslagna ersättningar vara det man har rätt till eftersom Sverige - till skillnad mot USA om det är det du tänker på - tillämpar en princip som innebär att man inte ska tjäna på att skada sig. Detta är en av grundtankarna i den svenska ersättningsrätten, vilket domstolarna också ständigt har i åtanke. I USA tillämpas en princip som är raka motsatsen till den svenska och som innebär i korthet att det ska svida att skada någon, företag m.m ska inte komma så lätt undan. Då är det också lätt att fixa en liten skada som inte är allt för svår att leva med (klippa av ett finger kanske?) och sen stämma någon och leva på eraättningen resten av livet. Men dessa tankegångar är som sagt helt främmande för det svenska rättssystemet, det går inte att bli rik på skadestånd här, man får ersättning för fysyskt och psykiskt lidande, och kränkning. Varken mer eller mindre.
Det jag menar med"att ha rätt till" är att det i sverige anlitas sk "förtroendeläkare" av f-bolagen.I mitt fall var jag hos 5 olika läkare som var oberoende av varandra,de bedömde mellan 12-15% invaliditet.Medans den sk förtroendeläkaren som jag aldrig träffat ens yrkade på 5%.Det var då jag bestämde mig för att skaffa en skadekonsult.Sen blir man ju inte direkt upplyst av f-bolaget om att man har rätt till såna saker som skydd o hjälpmedel o andra saker heller.Men det visste min konsult.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det är en särja det där med utredningar och invaliditetsbedömning.
Väntar själv på utlåtande från bolaget efter min en olycka.

Mitt bolag tog själva upp att dom t.ex. måste beräkna i sin engångsutbetalning för stödhjälpmedel resten av mitt liv bl.a.

Jag frågade om min rätt till ett ombud för att sköta min talan. Svaret jag fick är att ett ombud har man endast rätt till när man kommer på kant med handläggaren på försäkringsbolaget, dvs om man inte accepterar deras ersättning t.ex.
Men helt riktigt så upplyser inte bolagen om vilken rätt man som försäkringstagare har vid utredningen. Det är ju liksom inte helt lätt att förstå alla dokument som består av 90% Latinska utryck och medicinsk fackspråk.

Fick en fråga från mitt bolag förra veckan om det var nåt jag ville komplettera med innan dom lämnade läkarens invalid-utlåtande vidare till deras förtroendeläkare! -Eeh , jovisst .. Jag vill komplettera med en läkarutbildning för att kunna förstå vad det är jag ska förstå om jag vill komplettera ..doohhhh
Har lämnat min kopia av intyget till två olika läkarsekreterare som jag känner privat för att få en översättning och allt stämmer mycket väl med mitt tillstånd och hur jag känner.
Har kompletterat med ett eget brev och förklaringar till hur jag påverkas i det dagliga arbetslivet och på min fritid.

Hoppas på det bästa nu för jag orkar inte processa mot ett bolag i flera år, hittills har mitt bolag Länsförsäkringar varit kanon :tummenupp , min handläggare är enormt tillmötesgående på alla sätt och vis, en toppendam helt enkelt.

/Nitrous

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
danneboy skrev:
Jo, om man är beredd på en lång och antagligen utdragen rättstvist. Pengar har ju ett tidsvärde också, det är kanske värt att få ut det man blir erbjuden idag istället för ett ovisst belopp inom en ännu mer oviss framtid efter en tidskrävande och jobbig process. Vet inte vad du menar med "vad han har rätt till", i det svenska rättssystemet anses oftast trafikskadenämndens föreslagna ersättningar vara det man har rätt till eftersom Sverige - till skillnad mot USA om det är det du tänker på - tillämpar en princip som innebär att man inte ska tjäna på att skada sig. Detta är en av grundtankarna i den svenska ersättningsrätten, vilket domstolarna också ständigt har i åtanke. I USA tillämpas en princip som är raka motsatsen till den svenska och som innebär i korthet att det ska svida att skada någon, företag m.m ska inte komma så lätt undan. Då är det också lätt att fixa en liten skada som inte är allt för svår att leva med (klippa av ett finger kanske?) och sen stämma någon och leva på eraättningen resten av livet. Men dessa tankegångar är som sagt helt främmande för det svenska rättssystemet, det går inte att bli rik på skadestånd här, man får ersättning för fysyskt och psykiskt lidande, och kränkning. Varken mer eller mindre.

Du verkar själv lite väl kuvad av det svenska systemet, jag känner en kille som krockade ( medpassagerare ) och skadade ryggen, dock inte permanet. Han tröskade på med rehab + sjukgymnast osv i kanske 2 år. Fick sedan ut 200.000,- VEM som betalde VARFÖR vet jag dock inte. Han hade iaf ingen egen privat sjukförsäkring. Han fick tipset att kräva detta och genomgå alla dessa behandlingar av ytterligare en person, som fick en liknande summa.

Men visst, några miljoner blir det väl aldrig tal om.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Nitrous skrev:
Det är en särja det där med utredningar och invaliditetsbedömning.
Väntar själv på utlåtande från bolaget efter min en olycka.

Mitt bolag tog själva upp att dom t.ex. måste beräkna i sin engångsutbetalning för stödhjälpmedel resten av mitt liv bl.a.

Jag frågade om min rätt till ett ombud för att sköta min talan. Svaret jag fick är att ett ombud har man endast rätt till när man kommer på kant med handläggaren på försäkringsbolaget, dvs om man inte accepterar deras ersättning t.ex.
Men helt riktigt så upplyser inte bolagen om vilken rätt man som försäkringstagare har vid utredningen. Det är ju liksom inte helt lätt att förstå alla dokument som består av 90% Latinska utryck och medicinsk fackspråk.

Fick en fråga från mitt bolag förra veckan om det var nåt jag ville komplettera med innan dom lämnade läkarens invalid-utlåtande vidare till deras förtroendeläkare! -Eeh , jovisst .. Jag vill komplettera med en läkarutbildning för att kunna förstå vad det är jag ska förstå om jag vill komplettera ..doohhhh
Har lämnat min kopia av intyget till två olika läkarsekreterare som jag känner privat för att få en översättning och allt stämmer mycket väl med mitt tillstånd och hur jag känner.
Har kompletterat med ett eget brev och förklaringar till hur jag påverkas i det dagliga arbetslivet och på min fritid.

Hoppas på det bästa nu för jag orkar inte processa mot ett bolag i flera år, hittills har mitt bolag Länsförsäkringar varit kanon :tummenupp , min handläggare är enormt tillmötesgående på alla sätt och vis, en toppendam helt enkelt.

/Nitrous
Kan ju tillägga att jag ej bedriver nån hatkampanj mot f-bolag.Det är bara en gång som vi inte varit överens.Annars har jag bara goda erfarenheter o har alltid blivit trevligt bemött o.s.v

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Inga åsikter om det juridiska eller ej heller beloppen men som ortoped kan man känna en hel del äckel inför att skriva dessa intyg. Hos oss görs det av ett fåtal doktorer vid sidan om men jag avstår då jag inte står ut med falska människor som ljuger mig rakt upp i ansiktet. Inte alla men många försöker påskina att de har jättebesvär efter en skada för att så att säga maximera försäkringsutfallet. Vore ju dumt att säga att man endast har lindriga besvär även om det är sant, eller hur? Mycket av intygen bygger på hur patienten upplever det så därför tror jag att de så kallade förtroendeläkarnas lägre siffror är de sanna. Det som tidigare bara varit en misstanke hos mig bekräftas här av att det är flera som säger sig nu vara utan men men ändå har fått ut invaliditetsersättning.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mycket snack om pengar i denna tråd. Värdelöst sätt att tjäna pengar på.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
ktmjacke skrev:
Kan ju tillägga att jag ej bedriver nån hatkampanj mot f-bolag.Det är bara en gång som vi inte varit överens.Annars har jag bara goda erfarenheter o har alltid blivit trevligt bemött o.s.v

Sorry, min avsikt var inte att formulera det som kritik mot din information.
Jag tycker att det du skrivit är mycket bra för ev. process mot ett bolag efter en olycka.

Jag ville bara tillföra några rader av det jag upplevt och lärt mig hittils :)

P.Björk skrev en bra formulering som man nog ska minnas,
-Räkna inte med att bli rik och att stora pengar ska utbetalas!
Det är nog lätt hänt att vänner och bekanta blåser upp ens egna förhoppningar och att man plötsligt svävar på moln i väntan på domen.

Sitt lugn i båten och vänta på beskedet, är det helt åt helvete när man ransakar sig själv och vilka verkliga smärtor som finns så är det klart värt att kriga för sin rätt.

/Nitrous

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Nurse Ratched skrev:
Inga åsikter om det juridiska eller ej heller beloppen men som ortoped kan man känna en hel del äckel inför att skriva dessa intyg. Hos oss görs det av ett fåtal doktorer vid sidan om men jag avstår då jag inte står ut med falska människor som ljuger mig rakt upp i ansiktet. Inte alla men många försöker påskina att de har jättebesvär efter en skada för att så att säga maximera försäkringsutfallet. Vore ju dumt att säga att man endast har lindriga besvär även om det är sant, eller hur? Mycket av intygen bygger på hur patienten upplever det så därför tror jag att de så kallade förtroendeläkarnas lägre siffror är de sanna. Det som tidigare bara varit en misstanke hos mig bekräftas här av att det är flera som säger sig nu vara utan men men ändå har fått ut invaliditetsersättning.
Jag är definitivt inte skadefri iaf,har inte sovit oavbrutet en enda natt sen 92 p.g.a smärtor i rygg o nacke.Däremot har jag anpassat mig väl så att jag lider inte lika mycket nu som då,men det beror ju på dom förändringar man blivit tvungen att göra.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
valmers skrev:
Mycket snack om pengar i denna tråd. Värdelöst sätt att tjäna pengar på.

Håller fullständigt med :kocko

Finns bättre sätt att tjäna pengar på.
Ingen summa pengar kan ersätta det faktum att jag verkligen skulle vilja kunna sparka till en fotboll utan att känna som att nån drog en slägga genom min högerfot, att kunna ta en lång promenad utan att halta och ha ont, att kunna springa, att kunna trycka ner foten i en skridsko och åka lite skridskor med min dotter.

Sa själv för ett år sen till mig själv att det säkert blir bra med lite Dollar-plåster från bolaget men när verkligheten kommer ikapp och man upptäcker vad man verkligen inte kan göra så finns det inte en prislapp på det.

/Nitrous

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nurse Ratched skrev:

Själv har jag bara erfarenhet av den juridiska biten av skador. Jag får del av ett antal invaliditetsintyg årligen avseende skadade klienter, och jag måste faktiskt säga, att jag efter att ha arbetat med personskador i större omfattning sedan 1997, aldrig haft anledning misstänka att en klient försökt överdriva sina medicinska besvär. Därmed inte sagt att det du beskriver inte skulle förekomma.
Det vore dessutom helt sanslöst om försäkringsbolagens försäkringsmedicinska rådgivare tog någon sorts utgångspunkt i att bevären inte är så allvarliga som framgår av invaliditetsintygen.

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Ankan skrev:
Själv har jag bara erfarenhet av den juridiska biten av skador. Jag får del av ett antal invaliditetsintyg årligen avseende skadade klienter, och jag måste faktiskt säga, att jag efter att ha arbetat med personskador i större omfattning sedan 1997, aldrig haft anledning misstänka att en klient försökt överdriva sina medicinska besvär. Därmed inte sagt att det du beskriver inte skulle förekomma.
Det vore dessutom helt sanslöst om försäkringsbolagens försäkringsmedicinska rådgivare tog någon sorts utgångspunkt i att bevären inte är så allvarliga som framgår av invaliditetsintygen.

Det beteende som ger dig vinster eller fördelar kommer du att, medvetet eller omedvetet, förstärka. Ligger i människans natur. Om man har fått invaliditetsersättning utan att ha någon invaliditet så är det väl något som klickar??

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
ktmjacke skrev:
Jag är definitivt inte skadefri iaf,har inte sovit oavbrutet en enda natt sen 92 p.g.a smärtor i rygg o nacke.Däremot har jag anpassat mig väl så att jag lider inte lika mycket nu som då,men det beror ju på dom förändringar man blivit tvungen att göra.

Riktade mig inte specifikt mot någon och den problematik du beskriver kan inga pengar ersätta. Kan tycka att du skulle ha fått ännu mer och de som inga problem har skulle ha fått mindre, typ ingenting

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Pengar ersätter ju inte det psykiska lidandet något särskilt, dock tycker jag pengarna till viss del täcker de ekonomiska förluster man gör av invaliditeten, även om det är ganska lite.
Min första kvadd 1994, där jag tappade mjälten och slog sönder axeln, var 7%, och då fick jag strax under 200kkr från trafikförsäkringen.
Vållade rätt stora problem med sömnsvårigheter de närmsta åren efter olyckan, vilket jag ansåg vara betydligt värre än den minskade rörligheten och det sämre immunförsvaret.
2001, mosade jag ju en ryggkota, den anses vara 12%, då var det min rr-försäkring, och dumt nog hade jag ingen egen olycksfallsförsäkring, fick 30 loppor, och det täcker inte ens inkomstförlusterna. Nu lider jag inte så jävla mycket av det ändå, man lär sig ju leva med skiten.
Men den dagen man kanske kommer upp i betydligt högre procent, vill jag iaf vara säker på att jag ekonomiskt ska kunna klara av det som blir mycket dyrare som väldigt handikappad..

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Ronnie skrev:
Var kan man hitta en Skade konsult?? är det en slags advokat??
Min fanns på gula sidorna, försäkrings o skadekonsulten i sundsvall.Det bästa är att det är motparten som betalar honom.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nurse Ratched skrev:
Det beteende som ger dig vinster eller fördelar kommer du att, medvetet eller omedvetet, förstärka. Ligger i människans natur. Om man har fått invaliditetsersättning utan att ha någon invaliditet så är det väl något som klickar??

Självklart skall man inte ha ersättning för invaliditet om man inte har bestående men. Dock tror inte jag att det är vanligt att den skadade i dessa fall skulle ha angivit att det finns kvarstående besvär när så ej är fallet. Snarare är problemet att invaliditetsbedömningen är för tidigt gjord, dvs innan den skadade läkt ihop. Ansvaret för detta ligger på försäkringsbolagen som enligt min mening har för bråttom med att fordra in invaliditetsintyg. Man vill ofta ha in intyg ett år efter skadan, vilket ofta är för tidigt, då jag sett exempel på skadade som blivit såväl förbättrade som försämrade därefter.

Edit: stavar som en kratta.

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ZX6R
Nurse Ratched skrev:

Inom skadeståndsrätten ligger hela bevisbördan på den skadade. Besvär efter en skada bedöms inte enbart på vad läkaren skriver i invaliditetsintyget, utan bygger på hela kedjan av uppgifter från skadeanmälan via akutbesök hos läkare, åtskilliga kontakter med handläggare på bolaget osv. Man får vara rätt duktig för att hålla en stringent bluff i luften under flera års tid. Det är alltså inte enkelt att lura till sig ersättning utan att vara berättigad till det man får. (En e contrariotolkning av det du säger är dessutom att bolagen då, där man också träffar på inslag av mänsklig natur, alltid skulle ha som mål att inte betala ut rättvis ersättning).

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Nurse Ratched skrev:
Vilka är ni?

Nurse Ratched skrev:
...därför tror jag att de så kallade förtroendeläkarnas lägre siffror är de sanna.

Försäkringsbolagens egna läkare har inte precis lyckats framställa sig själva som trovärdiga när de har fått chansen i TV. Flera har till och med vägrat att bli intervjuade.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln