Invandrare betalar mer till samhället än de får tillbaka!

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Tråkigt att de inte tog med Rumänien i denna undersökning. Med c:a 3miljoner zigenare, varav 90% som bekant vägrar att varken jobba eller gå i skolan hade jag blivit förvånad om staten tjänar på det :smasha

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tråkigt att de inte tog med Rumänien i denna undersökning. Med c:a 3miljoner zigenare, varav 90% som bekant vägrar att varken jobba eller gå i skolan hade jag blivit förvånad om staten tjänar på det :smasha

Är de födda i Rumänien är de, som du självklart redan tänkt på själv, inte invandrare i Rumänien och skulle därför inte synas i undersökningens resultat på det sätt du vill att de ska göra. De skulle faktiskt vara fullständigt irrelevanta för den här diskussionen.

Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Är de födda i Rumänien är de, som du självklart redan tänkt på själv, inte invandrare i Rumänien och skulle därför inte synas i undersökningens resultat på det sätt du vill att de ska göra. De skulle faktiskt vara fullständigt irrelevanta för den här diskussionen.

Tja, de är ju inte rumäner och därför antog jag de var invandrare, sen vet jag inte hur denna undersökningen ser på DEN saken.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tja, de är ju inte rumäner och därför antog jag de var invandrare, sen vet jag inte hur denna undersökningen ser på DEN saken.

Jag vet inte ens hur jag ska svara på det där så jag tror att jag besparar oss bägge från den diskussionen...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är inte jag som säger det, i deras pass står det "Rumänsk medborgare, Romsk nationalitet", mao ej rumäner...

Låter intressant eftersom man inte borde kunna ha en nationalitet i ett land som inte existerar. Finns det mer att läsa om det någonstans?

De enda källorna jag hittat säger nästan tvärtom, de säger att de flesta romerna i Rumänien inte uppger sin romerska tillhörighet någonstans och att mörkertalet därför är drygt det dubbla av de ca. 600 000 som officiellt lever i Rumänien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roma_in_Romania

Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Låter intressant eftersom man inte borde kunna ha en nationalitet i ett land som inte existerar. Finns det mer att läsa om det någonstans?

De enda källorna jag hittat säger nästan tvärtom, de säger att de flesta romerna i Rumänien inte uppger sin romerska tillhörighet någonstans och att mörkertalet därför är drygt det dubbla av de ca. 600 000 som officiellt lever i Rumänien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roma_in_Romania

Angående nationalitet så hade judarna inte ett land innan 2:a världskriget, men de var fortfarande judar för det. Romerna har t.o.m en egen flagga. Resten av informationen har jag från mina rumänska föräldrar som bott i där i drygt 30 år. Naturligtvis vill romerna döja det faktum att de är romer eftersom de har väldigt dåligt rykte; förutom att de som sagt inte vill arbeta utan bara tigger, så ljuger och stjäl de väldigt mycket. 600k+ romer är en underdrift, den här länken kommer närmare sanningen https://sv.wikipedia.org/wiki/Romer -3 miljoner.

Nu är jag inte romofob och här i Sverige (de väldigt få romer som bor här) springer inte runt i klungor med fotknöls-långa kjolar i 100 färger, tigger, begår häleri, etc så det berör inte mig så mycket. Däremot min syster som gift sig i Frankrike vågar inte säga att hon är från Rumänien eftersom de där har samma problem med zigenare som vi har i Rumänien och för de är zigenare från Rumänien = rumäner :huvet Hon säger istället att hon är svensk, fastän hon bara bott här i c:a 10 år:rofl och då blir det idel leenden och nickningar med huvudet, istället för rynkade ögonbryn och dolska blickar som det hade blivit i det förra fallet.

Så nej, romer är en egen nationalitet, utan land, såsom judarna fortfarande hade varit om inte Hitler hade slaktat så många av dem att omvärlden känt sig tvungna att ge dem ett område de kunde vara (relativt) säkra i...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Angående nationalitet så hade judarna inte ett land innan 2:a världskriget, men de var fortfarande judar för det. Romerna har t.o.m en egen flagga.

Jag tror du blandar ihop folkslag/etnicitet och nationalitet. Nationalitet är bundet till en stat och är ett juridiskt förhållande för hur du behandlas av "din" stat och andra stater, folkslag är en grupp personer med något gemensamt men är inte nödvändigtvis något juridiskt. Samer är ett folkslag men de har ingen nationalitet för det. Judarna som du själv använder som exempel hade också aldrig "judisk nationalitet" utan tillhörde endast folkslaget judar.

Samer har också en flagga, det kan ju vem som helst ha. Sjörövarna hade ju också det :)

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Jag tror du blandar ihop folkslag/etnicitet och nationalitet. Nationalitet är bundet till en stat och är ett juridiskt förhållande för hur du behandlas av "din" stat och andra stater, folkslag är en grupp personer med något gemensamt men är inte nödvändigtvis något juridiskt. Samer är ett folkslag men de har ingen nationalitet för det. Judarna som du själv använder som exempel hade också aldrig "judisk nationalitet" utan tillhörde endast folkslaget judar.

Samer har också en flagga, det kan ju vem som helst ha. Sjörövarna hade ju också det :)

Nation, Nationalitet - jag förstår vad du vill säga, men faktum kvarstår att inget land med betydande romsk befolkning anser att romerna är deras landsmän och det är inte så konstigt när de vägrar låta sig integreras i samhället. Kan ett helt folkslag som vägrar att arbeta och lever utanför systemet kallas för samma nation? På Ceausescus tid tvingade han dem att gå i skolan och hade det fortsatt så hade vi kanske inte haft den här diskussionen idag, men efter hans död så återgick dem till sina gamla spår.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
"Det finns tre typer av lögn, lögn,förbannad lögn och statistik"
-Mark Twain

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nation, Nationalitet - jag förstår vad du vill säga, men faktum kvarstår att inget land med betydande romsk befolkning anser att romerna är deras landsmän och det är inte så konstigt när de vägrar låta sig integreras i samhället. Kan ett helt folkslag som vägrar att arbeta och lever utanför systemet kallas för samma nation? På Ceausescus tid tvingade han dem att gå i skolan och hade det fortsatt så hade vi kanske inte haft den här diskussionen idag, men efter hans död så återgick dem till sina gamla spår.

Det där är en subjektiv diskussion som jag inte tänker ha på internet helt enkelt därför att det är meningslöst, ingen av oss kommer att ändra uppfattning så det leder ingenstans :) Det jag vände mig mot var faktafelet att du hävdade att rumänska romer hade en egen nationalitet. Om Rumänien sedan väljer att dela upp sina medborgare i olika grupper med olika rättigheter/skyldigheter är inget jag har nog med kännedom om för att bidra med något till diskussionen.

Faktum kvarstår att enligt undersökningen i den här tråden skulle romer födda i Rumänien inte anses vara utlandsfödda lika litet som samer födda i Sverige skulle anses vara utlandsfödda.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nej det går faktiskt inte att göra så om man är det minsta lilla seriös. (Du kan nog utgå ifrån att en rapport från OECD är det!) Det är knappast en vågad gissning att folk kommer att granska studien just för att kullkasta resultatet, någon som även kommer att ske på mer eller mindre seriösa grunder. Så chansen att de bara har hittat på är extremt liten.
Upplägget för en normal studie beslutas först, d.v.s. innan man börjar samla information, sedan samlar men den information som man redan har beslutat ska vara med och får göra sina beräkningar och tolkningar utifrån detta.
Kritiken som sedan kan komma kan då givetvis fokusera på vilka faktorer man anser ska vara med eller lämnas utanför, man kan även kritisera andra avgränsningar eller definitioner och eventuellet vilka beräkningsmodeller man har använt.
Allt material som ingår i en studie ska även rapporteras och motiveras.

Folk som tror att man kan få vilket resultat man vill vet i allmänhet ingenting om varken statistik, forskning eller annat som är relevant för att uttala sig med någon högre grad av trovärdighet.

Vad är förresten alternatviet till en sådan här studie? En ny me dlite annolrunda upplägg eller att en politiker eller "sanningssägare" bara höftar till med ett uttalande? Jag har ju aldrig hört någon kritik mot validiteten i personliga gissningar från "sanningsägarna"...

Det framgår ju iofs av rapporten om man läser metodavsnittet att man kan mer eller mindre få vilket resultat man vill beroende på vilken modell och metod man använder sig av. De hänvisar t.ex. till en svensk undersökning i Sverige som visar på ett spann mellan -1,5% till +1,5% av BNP i nettonuvärde av utlandsfödda beroende på vilka antaganden man gör om framtida sysselsättning.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej det går faktiskt inte att göra så om man är det minsta lilla seriös. (Du kan nog utgå ifrån att en rapport från OECD är det!) Det är knappast en vågad gissning att folk kommer att granska studien just för att kullkasta resultatet, någon som även kommer att ske på mer eller mindre seriösa grunder. Så chansen att de bara har hittat på är extremt liten.

Backning...

Det hör tydligen inte alls till ovanligheterna att utredningar beställs, och sen mörkas om resultatet inte stämmer med agendan. Jag har exempel från NEK-lärare i plugget som varit med och drivit stora utredningar om sjöfartsnäring, posten etc som sedan bromsats för att resultaten pekat i en obekväm riktning.

Vidare är det näst intill omöjligt att göra en komplett Cost Benefit Analys (CBA) över en fråga som invandringen, då den involverar i princip allt som händer inom ett lands gränser. Varenda krona som spenderas, varenda timme som arbetas osv har externa faktorer i flera led och en utredning såsom OECDs är rimligtvis extremt förenklad för att bli hanterbar.

Vanligt är också att man gör rätt tydliga avgränsningar, vilket i detta fall skulle kunna innebära att man sätter en väldigt lång tidshorisont t.ex. I det läget skulle "invandrare" omfatta även de som varit i Sverige flera generationer vilket i sig inte är fel, men det ger en skev utspädningseffekt. Om man då i de stegen inte ser till att exempelvis 3e generationsinvandrare i Fittja i högre grad är samhällsbelastande än sina klasskompisar i Botkyrka med en mindre turbulent bakgrund (jag grundar det antagandet på att en skrämmande stor andel inte ens klarar grundskolan, arbetslöshetssiffror, straffhistorik och ärligt, en allmän uppfattning på egna erfarenheter).

Vidare (orkar inte läsa för jag är bakfull) är det intressant hur definitionen av "invandrare" ser ut. Skiljer man på invandrare och flyktingar?

Jag tvivlar ärligt talat också på att man räknat på kostnaden för allmänna civilförsvarskostnader (polis etc) och skadegörelse etc uppdelat på infödda vs invandrare, främst då detta är en i princip omöjlig siffra att räkna på. Men för de flesta med sinnet i behåll står det ganska klart att det finns en nivåskillnad grupperna emellan hur vanligt det är att tända eld på sopkorgar, soprum eller bilar.

Kort sagt bör man inte ha alltför mycket förtroende för dessa utredningar, oavsett vem beställaren är, om man inte sätter sig in i underlaget och faktiskt har kompetens att värdera det.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det skulle vara intressant att få reda på om jag räknas som invandrare i statistiken. Är född i sverige av utländska föräldrar (som kom till sverige -68), har varit svensk medborgare sen födseln, är sambo med en nilsson sen 16 år tillbaka, tre barn som alla bär namnet nilsson (mest för att skona dem för framtida jobbansökningar) men som sagt, hade varit intressant att få reda på om jag räknas in bland de numera berömda 600000-ullenhagsinvandraresomgårtilljobbet varje dag eller om jag räknas som svensk i statistiken:confused:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det skulle vara intressant att få reda på om jag räknas som invandrare i statistiken. Är född i sverige av utländska föräldrar (som kom till sverige -68), har varit svensk medborgare sen födseln, är sambo med en nilsson sen 16 år tillbaka, tre barn som alla bär namnet nilsson (mest för att skona dem för framtida jobbansökningar) men som sagt, hade varit intressant att få reda på om jag räknas in bland de numera berömda 600000-ullenhagsinvandraresomgårtilljobbet varje dag eller om jag räknas som svensk i statistiken:confused:

Det går att utläsa av rapporten :)

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Det där är en subjektiv diskussion som jag inte tänker ha på internet helt enkelt därför att det är meningslöst, ingen av oss kommer att ändra uppfattning så det leder ingenstans :) Det jag vände mig mot var faktafelet att du hävdade att rumänska romer hade en egen nationalitet. Om Rumänien sedan väljer att dela upp sina medborgare i olika grupper med olika rättigheter/skyldigheter är inget jag har nog med kännedom om för att bidra med något till diskussionen.

Faktum kvarstår att enligt undersökningen i den här tråden skulle romer födda i Rumänien inte anses vara utlandsfödda lika litet som samer födda i Sverige skulle anses vara utlandsfödda.

Jag ville bara klargöra att infödda romer inte är rumäner, sen vad de är för något låter jag bli osagt :hej

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag ville bara klargöra att infödda romer inte är rumäner, sen vad de är för något låter jag bli osagt :hej

Vad är en infödd rom?

De är väl ett av få landslösa folk som aldrig haft ett land öht?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping