Tråkigt att de inte tog med Rumänien i denna undersökning. Med c:a 3miljoner zigenare, varav 90% som bekant vägrar att varken jobba eller gå i skolan hade jag blivit förvånad om staten tjänar på det
Är de födda i Rumänien är de, som du självklart redan tänkt på själv, inte invandrare i Rumänien och skulle därför inte synas i undersökningens resultat på det sätt du vill att de ska göra. De skulle faktiskt vara fullständigt irrelevanta för den här diskussionen.
Tja, de är ju inte rumäner och därför antog jag de var invandrare, sen vet jag inte hur denna undersökningen ser på DEN saken.
Tja, de är ju inte rumäner och därför antog jag de var invandrare, sen vet jag inte hur denna undersökningen ser på DEN saken.
Jag vet inte ens hur jag ska svara på det där så jag tror att jag besparar oss bägge från den diskussionen...
Det är inte jag som säger det, i deras pass står det "Rumänsk medborgare, Romsk nationalitet", mao ej rumäner...
Låter intressant eftersom man inte borde kunna ha en nationalitet i ett land som inte existerar. Finns det mer att läsa om det någonstans?
De enda källorna jag hittat säger nästan tvärtom, de säger att de flesta romerna i Rumänien inte uppger sin romerska tillhörighet någonstans och att mörkertalet därför är drygt det dubbla av de ca. 600 000 som officiellt lever i Rumänien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Roma_in_Romania
Angående nationalitet så hade judarna inte ett land innan 2:a världskriget, men de var fortfarande judar för det. Romerna har t.o.m en egen flagga.
Jag tror du blandar ihop folkslag/etnicitet och nationalitet. Nationalitet är bundet till en stat och är ett juridiskt förhållande för hur du behandlas av "din" stat och andra stater, folkslag är en grupp personer med något gemensamt men är inte nödvändigtvis något juridiskt. Samer är ett folkslag men de har ingen nationalitet för det. Judarna som du själv använder som exempel hade också aldrig "judisk nationalitet" utan tillhörde endast folkslaget judar.
Samer har också en flagga, det kan ju vem som helst ha. Sjörövarna hade ju också det
Nation, Nationalitet - jag förstår vad du vill säga, men faktum kvarstår att inget land med betydande romsk befolkning anser att romerna är deras landsmän och det är inte så konstigt när de vägrar låta sig integreras i samhället. Kan ett helt folkslag som vägrar att arbeta och lever utanför systemet kallas för samma nation? På Ceausescus tid tvingade han dem att gå i skolan och hade det fortsatt så hade vi kanske inte haft den här diskussionen idag, men efter hans död så återgick dem till sina gamla spår.
Nej det går faktiskt inte att göra så om man är det minsta lilla seriös. (Du kan nog utgå ifrån att en rapport från OECD är det!) Det är knappast en vågad gissning att folk kommer att granska studien just för att kullkasta resultatet, någon som även kommer att ske på mer eller mindre seriösa grunder. Så chansen att de bara har hittat på är extremt liten.
Upplägget för en normal studie beslutas först, d.v.s. innan man börjar samla information, sedan samlar men den information som man redan har beslutat ska vara med och får göra sina beräkningar och tolkningar utifrån detta.
Kritiken som sedan kan komma kan då givetvis fokusera på vilka faktorer man anser ska vara med eller lämnas utanför, man kan även kritisera andra avgränsningar eller definitioner och eventuellet vilka beräkningsmodeller man har använt.
Allt material som ingår i en studie ska även rapporteras och motiveras.
Folk som tror att man kan få vilket resultat man vill vet i allmänhet ingenting om varken statistik, forskning eller annat som är relevant för att uttala sig med någon högre grad av trovärdighet.
Vad är förresten alternatviet till en sådan här studie? En ny me dlite annolrunda upplägg eller att en politiker eller "sanningssägare" bara höftar till med ett uttalande? Jag har ju aldrig hört någon kritik mot validiteten i personliga gissningar från "sanningsägarna"...
Nej det går faktiskt inte att göra så om man är det minsta lilla seriös. (Du kan nog utgå ifrån att en rapport från OECD är det!) Det är knappast en vågad gissning att folk kommer att granska studien just för att kullkasta resultatet, någon som även kommer att ske på mer eller mindre seriösa grunder. Så chansen att de bara har hittat på är extremt liten.
Det skulle vara intressant att få reda på om jag räknas som invandrare i statistiken. Är född i sverige av utländska föräldrar (som kom till sverige -68), har varit svensk medborgare sen födseln, är sambo med en nilsson sen 16 år tillbaka, tre barn som alla bär namnet nilsson (mest för att skona dem för framtida jobbansökningar) men som sagt, hade varit intressant att få reda på om jag räknas in bland de numera berömda 600000-ullenhagsinvandraresomgårtilljobbet varje dag eller om jag räknas som svensk i statistiken
Det går att utläsa av rapporten
Det där är en subjektiv diskussion som jag inte tänker ha på internet helt enkelt därför att det är meningslöst, ingen av oss kommer att ändra uppfattning så det leder ingenstans Det jag vände mig mot var faktafelet att du hävdade att rumänska romer hade en egen nationalitet. Om Rumänien sedan väljer att dela upp sina medborgare i olika grupper med olika rättigheter/skyldigheter är inget jag har nog med kännedom om för att bidra med något till diskussionen.
Faktum kvarstår att enligt undersökningen i den här tråden skulle romer födda i Rumänien inte anses vara utlandsfödda lika litet som samer födda i Sverige skulle anses vara utlandsfödda.
Jag ville bara klargöra att infödda romer inte är rumäner, sen vad de är för något låter jag bli osagt
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|