IOMTT2010 - vad hittar ni?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Axxxis, oerhört tråkigt att folk dör i tävlingarna. Det är faktiskt en större nackdel än vad alla fördelarna med själva tävlingarna där borta är. Anser jag som älskar det
...

Har uppfattat det som att prispengarna gått upp en hel del dom senaste 2 åren och att många nu när det är dåliga tider kör över sin förmåga för att dom behöver dom pengarna till sin övriga racing.

Har hört att toppförarna inte slår av något alls vid gulflagg på IoM. Även det hör nog ihop med det tidigare med prispengarna. Mest absurda är att Hutchkingson kör fullt förbi en av dom som dog i SS600 i år - precis mellan kroppen och ett av benen som flygit av och nära funktionärerna.. :brinnerup För mig ser detta inte ut som racing utan mer som om dom var i krig.. :död

Jag gillar själv real road racing och är imponerad av dom duktiga där. Jag hade helst bara kört sån racing själv. Men jag har mycket avsmak av IoM och skulle aldrig åka dit ens som publik. För att det konstant ska dö minst 2 per år där. Men jag förstår dom som gillar IoM.

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Har uppfattat det som att prispengarna gått upp en hel del dom senaste 2 åren och att många nu när det är dåliga tider kör över sin förmåga för att dom behöver dom pengarna till sin övriga racing.

Har hört att toppförarna inte slår av något alls vid gulflagg på IoM. Även det hör nog ihop med det tidigare med prispengarna. Mest absurda är att Hutchkingson kör fullt förbi en av dom som dog i SS600 i år - precis mellan kroppen och ett av benen som flygit av och nära funktionärerna.. :brinnerup För mig ser detta inte ut som racing utan mer som om dom var i krig.. :död

Jag gillar själv real road racing och är imponerad av dom duktiga där. Jag hade helst bara kört sån racing själv. Men jag har mycket avsmak av IoM och skulle aldrig åka dit ens som publik. För att det konstant ska dö minst 2 per år där. Men jag förstår dom som gillar IoM.

Har själv sett på TV när det flaggas gul att de bästa förarna håller stumt. Kommentatorerna på ITV4 kommenterade det faktiskt i något av loppen då gulflagg kom fram. Dem kommenterade föraren, om det var hutchinson som fällde för fullt när flaggorna visades kommer jag inte ihåg, men detta var på delarna av banan där det är som kurvigast och enbart skymda kurvor.

Ang det Hutchin gjorde, det är sånt som är så sjukt, visst, det hade inte gjort nån skillnad om han hade saktat ner och gått av cykeln. Men på något vis känns det helt sjukt. Hur länge till kommer detta hålla på, med denna typen av tävlingar? Vad tror du Axxexs?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Vad jag läst så säger Hutchinson själv att han saktat ned för gulflagg under det aktuella supersportloppet men jag har också läst att han fått böter för det...det får dock hans prestation att blekna något. Han kanske var fartblind och trodde han körde sakta vid gulflagget, illa är det hur som helst och det kan inte vara så kul att vara funktionär om inte grundregler efterföljs.

edit: Det var inte Hutchinson som var boven i gulflaggsdramat.

Bild på Suzukis MotoGP hoj på The Mountain Course...

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
H Hur länge till kommer detta hålla på, med denna typen av tävlingar?

Men kommer nog hålla länge till, det ska till nått riktigt vidrigt för att det ska stoppas.
Om hutchinson hade kört på den där funktionären och både hade dött, kanske det hade vart skandal nog?

nej det tror jag inte, ungefär det scenariot hände samma år som Jocke dog, Gus Scott körde på funktionären April Bolster när hon sprang över vägen för att hjälpa en annan förare. Förare och funktionär dog.

2007 dog två åskådare + föraren som körde på dom, inte i närheten av "sluta köra skandal"

En film (två delar) där alla som dött nämns, på sitt respektive ställe.
[YOUTUBE-ID]GAhm1faosZQ[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]9Cv1IP-qhgQ[/YOUTUBE-ID]

Här finns en wiki lista på alla som dött.

.

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Bra post R2, va det i douglas-corner Joakim dog. Helt sjukt vilka olycksdrabbade sträckor det finns.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bra post R2, va det i douglas-corner Joakim dog. Helt sjukt vilka olycksdrabbade sträckor det finns.

enligt info ja, tidigare hette det att det va i Kirk Michael men det är ju nästan samma, skit samma eg, jävla tragiskt va det iaf.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
enligt info ja, tidigare hette det att det va i Kirk Michael men det är ju nästan samma, skit samma eg, jävla tragiskt va det iaf.

Om man tänker på det så skall det egentligen inte få vara så här. Visst, folk är vuxna och väljer ju helt själva vad man vill syssla med. Men det kan inte finnas någon annan idrottsgren / idrott som kan vara så drabbad av svåra olyckor och dödsfall / %-utövare.

Tänk alla familjer vars män/kvinnor som dött där. Fy helvete.

@Axxexs, har du varit över och kollat in tävlingarna?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
[YOUTUBE-ID]VuPzy0o2Gwg[/YOUTUBE-ID]

Kungen på rygg..

Nån som hittat film från vurpan?

Undrar om Duke kommer släppa nånting från Martins monterade kamera.
Eftersom detta hände i ett åskådartätt område borde det släppas något

Undrar också hur många som blivit allvarligt skadade på ön men klarat livet. Dvs omfattande skador som lett till invaliditet.

Vet att 'Milky' Quale skadade sig 06 eller 07 och pensionerade TT-racing för han tyckte inte det var värt det.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om man tänker på det så skall det egentligen inte få vara så här. Visst, folk är vuxna och väljer ju helt själva vad man vill syssla med. Men det kan inte finnas någon annan idrottsgren / idrott som kan vara så drabbad av svåra olyckor och dödsfall / %-utövare.

Missuppfatta mig inte som motståndare till detta, jag älskar RRR och har själv vart på väg att börja med det.
Man får förutsätta att folk har tänkt igenom sina beslut och anser riskerna hyfsat acceptabla.
Eg va kanske Joakims död inte alls tragisk, han hade detta som dröm och va en förståndig kille.
Möjligen kan jag instämma i vissas kritik till att svemo inte skulle gett honom start så snart inpå starten av hans RRR karriär, möjligen.

Det är upp till var och en att köra ihjäl sig, speciellt på bana.
Det ska ingen jävel komma och sätta upp regler för hur stora risker folk tar.

Men samtidigt finns det ekonomiska drivkrafter och en del konstiga regler runt TT´s som jag inte gillar, engelsmän måste köra ett gäng lopp innan dom får start, svenskar t.ex får start tämligen omgående för att "overseas" förare är bra för startfältet.
Och jag tror de flesta vars namn rullar förbi på de där två
filmerna ångrar sig i sista ögonblicket när dom inser att de är slarvsylta nästa sek.
Visst kan man säga som Rossi, "what if i´ve never tried it?"
ja men det är ju skitlätt att säga när man lyckats, hur många är inte
grava invalider för livet efter sitt första försök?
(vet att Rossi inte tävlat på ön men uttrycket är målande, titeln på hans bok)

Kluven? ja, men så ligger jag hemma med mosat lårben efter en gatskrotning nyligen, funderar på att lägga av, men längtar samtidigt ut på 70vägarna igen.

Åsikter från fler tack.

Vet att 'Milky' Quale skadade sig 06 eller 07 och pensionerade TT-racing för han tyckte inte det var värt det.

ja den som inte slutar efter detta har hela huvet fullt med lösa skruv, eller älskar det mer än livet.

[YOUTUBE-ID]DS4S5gyWEqM[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Nej jag håller med dig till fullo!

Hur ser Svemo's inblandning ut i Jockes fall? Jag menar, vad har dem för inblandning i tävlandet i RRR och spec, TT't? Hur många gånger hade t ex Jocke kört på ön? Har jag fel om jag har för mig att han kört något MGP?

Du har helt rätt i att folk själva får bestämma huruvida de är med och tävlar eller inte. Och jag älskar RRR tävlingar. Men ibland känns det som att insatserna är väldigt höga.

Jodå, folk "dör" när dem gör det dem älskar mest, men det är egentligen en ganska tragisk ursäkt, för jag tror snarare man skulle ha levt vidare med sin familj och jobbat på ett vanligt jobb. Vad vet jag. Men precis som du säger, man väljer själv!

Hur ser det ut om man vill vara med i t ex MGP, vad för typ av meritlistor måste man ha? Jag vet att MGP har riktiga nybörjarklasser, men det har väl inte IOMTT? Du måste väl ha presterat en del för att ens få start i de lägsta klasserna?

Kul att du vet så mycket om tävlingarna, alltid kul att lära sig ett och annat.
Nu skall jag till lekparken med dottern, och sedan åka upp till klubben och kolla på lite hojar!

Fridens
/M

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot

Enligt 118100 så:

"I EU dör nu 600 000 personer varje år av rökning och tobaksrelaterade sjukdomar. I hela världen dör runt 4,9 miljoner människor av just den anledningen. Och bara i sverige dör ca 7000 människor av samma anledning och 500 av passiv rökning."

Enligt kropp & hälsa i Aftonbladet så:

"Hunger är inte längre det största hälsoproblemet i världen. Det är övervikten. I dag är en miljard av jordens 6,5 miljarder människor överviktiga - 300 miljoner av dem lider av fetma. Övervikten och fetman leder till kroniska sjukdomar, bland annat till hjärtproblem och diabetes och ofta en för tidig död. I Sverige kostar det 16 miljarder kronor om året i direkta sjukvårdskostnader och produktionsbortfall."

Det sätter din fundering i lite perspektiv. :)

Jag lever & dör hellre som motorcyklist än som fet &/eller rökare iaf.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej jag håller med dig till fullo!

Hur ser Svemo's inblandning ut i Jockes fall? Jag menar, vad har dem för inblandning i tävlandet i RRR och spec, TT't? Hur många gånger hade t ex Jocke kört på ön? Har jag fel om jag har för mig att han kört något MGP?

Du har helt rätt i att folk själva får bestämma huruvida de är med och tävlar eller inte. Och jag älskar RRR tävlingar. Men ibland känns det som att insatserna är väldigt höga.

Jodå, folk "dör" när dem gör det dem älskar mest, men det är egentligen en ganska tragisk ursäkt, för jag tror snarare man skulle ha levt vidare med sin familj och jobbat på ett vanligt jobb. Vad vet jag. Men precis som du säger, man väljer själv!

Hur ser det ut om man vill vara med i t ex MGP, vad för typ av meritlistor måste man ha? Jag vet att MGP har riktiga nybörjarklasser, men det har väl inte IOMTT? Du måste väl ha presterat en del för att ens få start i de lägsta klasserna?

Kul att du vet så mycket om tävlingarna, alltid kul att lära sig ett och annat.
Nu skall jag till lekparken med dottern, och sedan åka upp till klubben och kolla på lite hojar!

Fridens
/M

Den inblandning svemo hade i Joakims fall va såvitt jag minns att dom utfärdade en internationell licens och starttillstånd, det minns jag att nån vid den tiden va kritisk emot, och tyckte att dom gott kunde ha låtit honom köra fler andra RRR tävlingar innan TT´t.

Han körde, återigen om jag minns rätt, NW200 strax innan och Manx GP, som går på Isle Of Man fast på hösten och är lite av ett "nybörjar TT", där har du också en del av svaret om nybörjar klasser, nybörjare får en färgglad väst och jag tror att dom även får ett högt startnummer vilket gör att dom startar sent och då inte blir upphunna av proffs, vilket skulle kunna locka till ett högre tempo än planerat.
Han hade en tidigare RR karriär i sverige på 90talet ca, och sen comeback i rookie,?, och ERF samma år eller året innan IOM.

Enligt 118100 så dör rökande tjockisar i mängder"[/I]

Det sätter din fundering i lite perspektiv. :)

Jag lever & dör hellre som motorcyklist än som fet &/eller rökare iaf.

Det gör jag med, tveklöst.
Men det finns ju ingen motsägelse där om RRR så...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående RRR så är sporten som sådan väldigt ifrågasatt även på Irland där det är som störst. Flera tävlingar har ställts in och andra är under utredning, både Tandragee 100, Armoy och NW200 är under utredning efter dödsolyckor på både förare, publik och funktionärer de senaste åren.
Är en lång artikel om det i senaste Motorcycle Racer.

De har ju tex. inte blåflagg för förare som varvas...hur konstigt det än må låta.

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Angående RRR så är sporten som sådan väldigt ifrågasatt även på Irland där det är som störst. Flera tävlingar har ställts in och andra är under utredning, både Tandragee 100, Armoy och NW200 är under utredning efter dödsolyckor på både förare, publik och funktionärer de senaste åren.
Är en lång artikel om det i senaste Motorcycle Racer.

De har ju tex. inte blåflagg för förare som varvas...hur konstigt det än må låta.

Det är detta jag läst och funderar då kring t ex IOMTT, där det är en regel att någon omkommer (i snitt mer än 2 / racehelg).

Jag håller med föregående talare att ger man sig in i leken får man leken tåla. Men som publik eller funktionär? Vad jag förstått gör dem sitt yttersta för att få vägen på isle of man så bra det bara gå att få landsväg.
Tror det var Michael Rutter som tyckte att asfalten var slätare och bättre än många av banornas asfalt i BSB.
De vita linjerna innehåller nått skydd som gör dem mindre hala och är oerhört dyrt.

Är själv oerhört sugen på att åka och se RRR. Blir bara beklämd över alla dödsfall och skador.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Förresten, hur går det för Mats 'Troubleman'? Kör han nått RRR? ManxGP osv? En riktig talang.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Fanns det inte en bild på honom när kan kör tt och skrapar sin axel mot en bergsvägg el likn.
Eller e jag helt fel ute

Där är en bild, ska dock finnas en annan bättre :)

profilepic27098_2.gif

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...